Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 April 2007

Untuk cerita di sebalik tabir : The Yoga Instructor Diaries
Taip NK NINIE ke 33511


Ogy Ada Cara Dia Sendiri

Ramai juga yang bertanya apakah perkembangan siasatan. Saya tidak boleh tulis di sini. Semalam sahaja satu tempat kerja sudah mengetahuinya. Mereka melahirkan rasa simpati dan setiap kawalan keselamatan telah pun disiapkan di lokasi sebagai langkah berjaga-jaga.

Ada sesuatu yang mengejutkan akan berlaku selepas Konsert malam nanti. Pastikan anda terus membaca ulasan Konsert 05 itu nanti. Semuanya akan dijawab di dalam ulasan Konsert tersebut.

Yang menarik dalam Diari semalam apabila Ogy Ahmad Daud masuk ke dalam Akademi untuk bertemu pelajar. Pertemuan Ogy dan para pelajar adalah untuk merapatkan jurang perhubungan antara Pengkritik Tetap dan pelajar AF5. Pada pandangan saya ini secara tidak langsung mereka dapat mengenali dengan lebih dekat siapa Ogy Ahmad Daud yang sebenarnya.

Saya sendiri merasakan komen-komen Ogy agak keterlaluan bukan kerana isinya tetapi kerana kelantangan vokalnya. Bila kedengaran seperti menjerit, apa yang diperkatakan walaupun mempunyai elemen positif akan tetap nampak negatif. Macam orang sedang meracau pun ada.

Bagus Ogy mahu jujur dengan pelajar. Itu tidak salah tetapi pendekatannya perlu berbeza. Ini zaman moden. Kalau Ogy nampak persembahan pelajar sebagai tidak menepati piawaiannya, itulah yang Ogy tegur. Seperti saya, apa yang saya nampak di dalam Diari, itulah yang saya tulis. Itu pandangan saya. Khabarkan pandangan and adi sini. Bukan ugut. Itu kerja gangster.

Ada banyak gaya memberikan komen dan juga gaya penulisan. Saya sudah mula menerima gaya memberikan komen oleh Ogy Ahmad Daud walaupun merasa sedikit terkilan sekiranya beliau tidak dapat kawal kelantangan vokalnya. Gaya penulisan juga berbeza. Ada yang terlalu lantang. Itu cara dia. Ada yang berkias. Itu cara saya. Sinis. Memang saya selesa dengan menjadi seorang yang sinis dalam tulisan. Macam pukul anak, sindir menantu.

Semalam dalam Akademi berlaku lagi seorang pelajar yang sakit. Memang ada cakap-cakap di luar sana yang kata musim ini Hospital Fantasia. Sinis. Pandangan saya pula, lebih baik “dia” datang dalam bentuk penyakit kerana bila sakit ia sedikit sebanyak menyedarkan kita daripada “dia” datang dalam bentuk lembaga. Saya tidak mahu bercerita lebih lanjut kerana biar persoalan ini dijawab oleh anda sendiri.

Anda sedar gaya suntingan Diari untuk musim ini bertujuan untuk mewujudkan provokasi ? Saya sedar. Provokasi perlu untuk menghidupkan cerita. Komen-komen saya sendiri ada di antaranya berunsur provokasi. Macam cerita Ebi semalam yang nampak benar unsur provokasinya. Pada mereka yang tahu cerita sebenar, mereka tahu lah.

Berbalik kepada cerita awal, anda masih boleh memberikan komen-komen anda. Terhadap komen saya, atau pun terhadap komen dari pembaca-pembaca yang lain. Biarkan kita gunakan blog ini sebagai satu platform yang lebih interaktif. Saya akan uji kematangan anda dengan membuka kembali sekatan sewaktu siaran langsung Konsert 05 malam ini. Jika gagal, saya akan mengunci kembali kebebasan yang telah saya berikan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger