Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 August 2007

Anda Astro Technologenius !

Hari ini telah banyak kemajuan yang berlaku kepada teknologi maklumat dan komunikasi. Kesan kemajuan ini telah merebak ke seluruh negara. Pengaruhnya turut melanda di kalangan remaja yang rata-rata merupakan generasi muda yang akan mewarisi kemajuan negara di masa akan datang.

Apa lagi kemajuan yang boleh dicipta untuk kita sebagai rakyat Malaysia menyusur gelombang kemajuan yang semakin berkembang dari hari ke sehari ? Tentunya ada banyak idea yang di luar batas pemikiran manusia normal yang boleh dijanakan untuk bergerak seiring dengan kemajuan yang ada. Astro mengambil inisiatif untuk mencari di serata Malaysia siapakah yang mampu memikul gelaran Technologenius! Idea yang terhasil mestilah yang mampu untuk merentas garis sempadan dan berguna untuk masyarakat khasnya golongan remaja.

Jika anda benar-benar yakin mempunyai idea-idea bernas, asli serta mempunyai ciri-ciri inovatif yang mampu untuk membuat perubahan kepada kehidupan manusia dan komuniti, inilah peluang anda untuk berkongsi idea bijak anda itu kepada DUNIA !

Jika idea anda terpilih, anda merupakan antara lima idea yang terbaik kerana hanya lima idea yang terbaik sahaja yang akan dipilih dan mereka yang bertuah akan diterbangkan ke Geneva, Switzerland untuk menghadiri Global Forum on Youth and ICT.

Pemenang akan diumumkan dalam satu majlis sidang media dan diikuti dengan Festival Astro Technolgenius pada 11 September 2007.

Untuk melengkapkan persediaan anda di Geneva, Astro akan menerbitkan lima idea yang terbaik dalam bentuk video untuk dipertontonkan di Global Forum on Youth and ICT yang akan berlangsung pada 24-26 September depan.

Anda tidak akan hanya berada di Geneva selama dua hari tetapi akan berada di sana selama satu minggu dan berpeluang untuk melawat tempat-tempat menarik di sana sehingga 2 Oktober 2007.

Sayang sekali saya sudah berumur 33 tahun dan TIDAK LAYAK untuk menyertai peraduan tersebut. Kalau saya berumur 23 tahun sekalipun masih TIDAK LAYAK kerana merupakan kakitangan penganjur. Anda LAYAK untuk berkongsi idea-idea bijak anda sekiranya anda berumur 18-25 tahun. Ayuh ! Cari rakan-rakan terbaik dan terbijak anda dan buat satu kumpulan yang tidak melebihi 4 orang dalam satu kumpulan.

Idea anda hendaklah menjurus kepada SALAH SATU atau LEBIH topik-topik yang berkaitan PENDIDIKAN, KESIHATAN, USAHAWAN atau PENTADBIRAN KERAJAAN.

Anda boleh guna Bahasa Malaysia atau pun Bahasa Inggeris walaupun anda sebenarnya akan terbang ke Geneva, Switzerland. Tulis apa-apa bahasa dan tidak melebihi 500 patah perkataan.

Satu lagi peringatan ialah anda mestilah mempunyai Pasport Antarabangsa dan bersedia untuk berpuasa di Geneva pada 22 September hingga 2 Oktober. Sanggup ?

Untuk maklumat lanjut berkenaan Astro Technologenius, anda boleh klik di sini. Cepat ! Muat turun borang penyertaan dan bersedia untuk terbang ke GENEVA !

[Bahasa Inggeris]
Information and communication technologies (ICT) has come so far in improving our lives and Astro is looking for Technologeniuses who can push the boundaries even further.

If you have a brilliant, original or innovative idea on ICT and how it can help better your life and our community, this is your chance to share your idea.

Only the five most brilliant ideas will be selected. If your idea gets selected Astro will fly you to Geneva, Switzerland for the Global Forum on Youth and ICT.

The winners will be announced at a press conference which will be followed with an Astro Technologenius Festival on the 11th of September 2007.

Astro will produce the five winning ideas in a video presentation for you to show during the Global Forum on Youth and ICT taking place on the 24th-26th September. On top of this, the winners will also spend a few more days exploring the sights and sounds of Geneva till the 2nd of October.

All Malaysian Bloggers Project




Dalam pada itu sesiapa yang berminat dengan seni TEATER, hujung minggu ini akan diadakan sebuah persembahan Teater yang bertajuk MADU II yang akan dipentaskan oleh Teater Ekamatra dari Singapura.

Tempat Stor Teater, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur
Tarikh/Masa 10 & 11 Ogos 2007, 8.30 malam & 11 Ogos 2007, 3.30 petang

Menariknya selepas persembahan teater pada sebelah malam akan diadakan satu forum yang bertajuk "Poligami, Islam & Hak Isteri" pada 10 Ogos dan sebuah lagi forum yang membincangkan tentang Seniman Agung P.Ramlee bertajuk "So, what do we do with P.Ramlee's legacy in the 21st Century?" bersama Benjamin McKay, Zahim Albakri & Hassan Abd. Muthalib.

[Bahasa Inggeris]
MADU II by Teater Ekamatra, Singapore at Stor Teater, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur 10th & 11th August 2007, at 8.30pm & 11th August 2007 at 3.30pm

Fri 10 August night's staging will be followed by a FORUM: "Poligami, Islam, & Hak Isteri". Speakers include Toni Kassim & Al Mustaqeem.

Sat 11 August night’s staging will be followed by a FORUM: "So, what do we do with P. Ramlee's legacy in the 21st century?" Speakers: Benjamin McKay, Zahim Albakri & Hassan Abd Muthalib
Topik-topik FORUM:

1. Apakah filem-filem P Ramlee (khususnya filem-filem "masyarakat" beliau yg dikeluarkan sekitar awal tahun 1960an hingga ke awal 1970an seperti MADU TIGA) masih relevan kpd penonton hari ini?

2. Apakah kedudukan filem-filem p. ramlee dlm masyarakat hari ini?

3. Adakah kajian-kajian terbaru (film studies, film criticism) tentang filem-filem P Ramlee?

4. Premis: ramai penonton filem P Ramlee dari golongan masy Melayu (di Spura ataupun Malaysia) yg cukup kenal dgn filem-filem komedi beliau hinggakan mungkin "buta"
kpd mesej-mesej yg dpt "dibaca" dlm filem-filem ini.

5. Isu: apakah pandangan tentang usaha-usaha utk menilai atau "membaca" semula mesej-mesej dlm filem-filem P Ramlee? Contohnya, drama teater Alfian Sa'at, MADU II, yg mengkritik & menyoal "kekelakaran" & kelucuan disebalik adegan-adegan dlm filem MADU TIGA?


MADU 11
First staged on 27th Nov 1998 & later toured to KL in Jun 2001, MADU II was presented as part of the double-bill Bulan Madu’ with ‘Anak Bulan di Kg Wa’ Hassan.’ Written by the prolific young Sporean bilingual playwright/poet & NAC young artists award winner, Alfian Sa’at, the performance will feature 3 of contemporary Spore Malay theatre & TV’s most creative & versatile director & actors.

MADU II touches on the issue of polygamy in a modern Malay household. The play excavates the struggle of 2 women who not only share a husband, but also live under one roof. While their husband is away, both women exchange remarks & curses; & find themselves lost in a game where the instructions need a complete revision.

MADU II will be directed by theatre practitioner & theatre lecturer Rohaizad Suadi, & performed by award winning TV actresses Mastura Ahmad & Sri Wahyuni Jaes.

MADU II is a well-crafted light-hearted yet poignant look at the sensitive & difficult issue of polygamy in modern Malay marriage

Quotes

“…an engaging piece.” Hong Xinyi – Straits Times

“A clever work, displaying the claustrophobia of housewifery as much as the subtle competition for possession of a spouse.” Ng Yi-Sheng – The Flying Inkpot

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger