Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

AF6 vs AIM15

Entri oleh sultanmuzaffar 03 May 2008

Minggu ini berlaku lagi sebuah perang rating yang akan melanda seluruh negara. Pastinya ramai peminat dunia hiburan terpaksa memilih antara dua acara besar yang berlaku di hari yang sama. Antara AF6 atau pun AIM 15.

Saya seperti biasa harus ke Konsert 7 Akademi Fantasia 6. Sudah dua kali AIM tidak dapat saya turut serta. Minggu ini saya juga terpaksa membuat pilihan.

Ingin mendapatkan maklumat terkini keputusan AIM juga mungkin sesuatu yang sukar kerana tiada rangkaian boleh digunakan di Istana Budaya.

Ulasan persembahan pelajar AF6 akan dikemaskinikan esok.

Saya paling suka persembahan Orkestra Simfoni Kebangsaan yang dipimpin oleh Ramli MS. Alunan melodi setiap lagu yang digubah semula oleh beliau benar-benar menghiburkan. Tidak salah rasanya apabila selesai persembahan apabila ditegur oleh Ramli, saya dengan jujur mengatakan saya paling menyukai persembahan orkestra. Saya benar-benar berharap orkestra yang sama akan digunakan untuk Konsert Final. Jika diberi peluang, saya mahukan keahlian yang lebih besar. Mungkin 100 pemuzik, baru lebih gempak dari konsert minggu lepas dengan masih dipimpin oleh Ramli sendiri.

Saya melihat pentas Istana Budaya terlalu besar untuk pelajar dan keseluruhan pentas tidak dipergunakan sepenuhnya. Nampak pelajar terlalu kecil di atas pentas gah tersebut. Tidak banyak kemudahan yang digunakan sepenuhnya untuk memanafaatkan penggunaan pentas tersebut. Lagipun saya faham dengan tempoh yang singkat iaitu kurang dari satu minggu memang tidak banyak teknologi yang ada dapat digunakan.

Medley P.Ramlee/Saloma 7/10
Saya mengharapkan lagu Legenda yang lebih panjang tetapi persembahan pelajar lebih menumpukan kepada lagu Apek & Marjina, Nasi Goreng dan Obat yang lebih mudah dibawakan. Sememangnya agak kecewa tetapi persembahan pelajar agak menghiburkan kerana lagu yang dibawakan lebih santai. Sebenarnya pengalaman lebih berbeza apabila menonton sebuah muzikal secara langsung berbanding menonton di skrin tv. Itu sebab lebih elok menonton sesebuah teater di pentas dan bukan yang dirakamkan.

Nubhan - Dealova 7/10

Stanly - Footloose 7/10
Saya puas hati dengan persembahan Stanly minggu ini kerana usaha beliau untuk menari dan menyanyi. Nyanyiannya pada minggu ini juga lebih baik berbanding minggu-minggu yang lepas.

Alif - Rozana 6/10

Toi - Syakila 5/10

Nadia - One Night Only 10/10

Riz - Memburu Impian 9/10

Stacy - Hati 8/10

Semua Pelajar - The Music of The Night 7/10

Persembahan Pilihan SM
Nadia - One Night Only 10/10
Riz - Memburu Impian 9/10
Stacy - Hati 8/10
Semua Pelajar - The Music of The Night 7/10
Nubhan - Dealova 7/10
Stanly - Footloose 7/10
Medley P.Ramlee/Saloma 7/10
Alif - Rozana 6/10
Toi - Syakila 5/10

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger