Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Perihal Muallaf dan Gala TV

Entri oleh sultanmuzaffar 08 December 2008

Ada dua cerita yang terpapar dalam akhbar Mingguan Malaysia semalam. Satu berkenaan Muallaf dan satu lagi berkenaan Gala TV. Saya tidak mahu memberikan sebarang komen, cuma menyarankan kepada pembaca blog ini untuk membacanya. Harus diakui saya telah pun menonton filem Muallaf yang besar kemungkinan tidak ditayangkan di Malaysia dan merupakan antara tenaga belakang tabir yang terlibat secara langsung dengan program Gala TV. Komen yang berlebihan mungkin akan menyinggung banyak pihak.

ARKIB : 07/12/2008

Muallaf menyinggung orang Islam?

Oleh KAMIL MASLIH dan ARIF NIZAM ABDULLAH
(Yang menonton Muallaf di Singapura baru-baru ini)

"MEMANG patut tak lepas di Malaysia," komen spontan sebaik kami selesai menonton filem Muallaf di The Picturehouse, The Cathay Singapura semasa hari pertama tayangannya pada 29 November lalu.

Muallaf, filem kelima arahan Yasmin Ahmad belum ditayangkan di negara ini tetapi sudah dapat ditonton di negara itu.

Sehingga hari ini, filem arahan pengarah kontroversi itu terus tersadai di Lembaga Penapisan Filem (LPF) atau dalam bahasa halus tidak diluluskan tayangannya di Malaysia.

Ini kerana Yasmin dikatakan enggan mematuhi arahan badan penapis itu supaya memotong beberapa adegan penting yang boleh mencetuskan sensitiviti agama di negara ini.

Peliknya, sambutan di Singapura begitu memberangsangkan apabila tayangan hari pertama penuh sesak sehinggakan penonton perlu membuat tempahan awal bagi mengelak kehabisan tiket.

Barangkali bagi penonton di sana, tarikan utama Muallaf adalah kerana hampir keseluruhan dialog dalam filem itu menggunakan bahasa Inggeris.

Sepanjang menonton filem ini, kami mencari kewajaran di mana letaknya kekhilafan Muallaf hingga dihukum sedemikian.

Jawapannya ditemui cukup mudah. Menerusi Muallaf, Yasmin semakin berani menongkah arus untuk mengangkat isu agama sebagai lambang perjuangannya dalam bidang seni.

Persoalan itu timbul berikutan sejauh mana sensitiviti agama diusik Yasmin yang memang terkenal dengan filem-filemnya yang melangkau budaya masyarakat Melayu seperti Sepet dan Gubra.

Bukan tidak pernah persoalan mengenai toleransi serta keterbukaan antara agama ditonjolkan di layar perak seperti Ridley Scott dalam filem berjudul Kingdom of Heaven. Nilai kemanusiaan merupakan keutamaan pengarah British itu berbanding perjuangan agama kerana kesudahannya, manusia sendiri yang akan mencorakkan perjalanan agama yang didukung mereka.

Dengan mengambil situasi peperangan yang mana berlaku konflik antara agama, Scott meletakkan harapan kepada kedamaian bersandarkan rasa toleransi manusia.

Menarik mengenai Muallaf pula, Yasmin tidak mengambil latar peperangan ataupun konflik yang sedia menjadi kelaziman untuk sesebuah filem yang ingin menegakkan perjuangan.

Pengarah kelahiran Muar, Johor itu memilih sebuah bandar raya Ipoh yang tenang dan kaya dengan keindahan landskap bangunan kolonial.

Dia juga memaparkan sikap masyarakat yang langsung tiada berbalah semata-mata mencintai kedamaian.

Dalam Muallaf, Yasmin menempatkan masyarakat berbilang agama dapat hidup dengan saling toleransi. Suntikan realiti yang diberikan pastinya memberi kesan namun persoalan samar yang diwujudkan terlalu halus sehingga mengguris hati dan sensiviti masyarakat khususnya Islam yang menjadi majoriti di negara ini.

Hampir semua watak utama di dalam filem Muallaf dilihat mahu mencari serta menegakkan kebenaran menerusi agama masing-masing.

Watak Rohana yang dibawa Sharifah Amani dan watak Rohani yang dibawa adiknya, Sharifah Alesha, masing-masing ingin mencari kebenaran daripada agama Islam yang menjadi junjungan mereka.

Mereka berpegang teguh terhadap agama Islam namun mereka juga mengeluh kerana jiwa mereka kosong dalam pengisiannya. Mereka berdua bagaimanapun dapat bersahabat baik dengan watak-watak lain dalam cerita ini yang berbeza agama terutamanya Brian dan Brother Anthony (paderi).

Perbincangan agama yang dirungkai mungkin terlalu ironi sehingga Rohani yang masih bersekolah dapat berhujah dengan menghafal ayah-ayat dari kitab Injil.

Yasmin memang menyusun baik kisahnya namun kewajaran daripada adegan serta dialog yang dipaparkan pasti menimbulkan kekeliruan bagi mereka yang cetek mengenai agama.

Hala tuju dari filem Muallaf ini pasti bertunjangkan kepada watak Brian yang dilihat sebagai insan yang paling kosong dalam jiwanya. Dia yang pernah mengalami trauma sewaktu kecil adalah titik tumpu kepada perjalanan filem ini.

Kecenderungannya adalah pada agama Islam namun dia datang daripada keluarga yang berpegang kuat kepada agama Kristian Katolik.

Keindahan Islam yang dilihat Brian, begitupun tidak datang terlalu menjurus kepada bentuk agama Islam itu sendiri, namun lebih kepada nilai kemanusiaan daripada Rohana dan Rohani.

Tidak dapat dinafikan, Yasmin telah memberikan hasil karya seninya yang terbaik menerusi Muallaf. Susunan plot filemnya itu seperti biasa adalah terlalu tenang berbanding sensitiviti ataupun kisah tersirat yang cuba dibawanya. Muallaf tidak boleh dikatakan sebagai filem dramatik, kerana unsur- unsur drama telah disunting dengan pantas.

Malah adegan Sharifah Amani yang terpaksa dibotakkan rambutnya hingga menjadi bahan sensasi pihak media boleh dikatakan tidak lebih daripada subplot semata-mata dan langsung tidak memberi kesan yang besar terhadap Muallaf.

Kebijaksanaan Yasmin adalah kepada ketelitian terhadap perkara-perkara yang orang sentiasa terlepas pandang dan kelebihan itu dimanfaatkan sepenuhnya dalam Muallaf. Malah setiap watak walaupun berperanan kecil tetap memberi kesan kepada perjalanan cerita Muallaf.

Dialog-dialog yang diberikan adalah tajam dan mampu memberi kesan di atas mesejnya yang tersurat dan tersirat. Mengambil daripada realiti dengan melontarkan pandangan mengenainya, Muallaf hanya memberikan persoalan bersama jawapan yang masih belum selesai.

Dari segi kemanusiaan, Muallaf adalah sebuah filem yang cukup indah kerana penuh nilai kasih sayang dan rasa saling memahami. Keinsafan adalah pada setiap manusia mengenai perkara ini, namun dukungan liberal yang terlampau halus dan mendalam inilah yang mengakibatkan garis terang yang memisahkan setiap agama bagai terkabur.

Sebagai seorang muslim, Yasmin gagal memberi keindahan sebenar mengenai wajah agama Islam yang menuntut jalan yang lurus. Imej Muallaf yang dilontarkannya adalah terlalu mengecewakan. Ini kerana terlalu banyak perkara yang diambil ringan maksudnya berbanding kesannya terhadap agama Islam.

Sewajarnya difahami, subjek agama yang diangkat dalam Muallaf tidak sepatutnya diletakkan dalam medium seni yang tidak pernah begitu jelas justifikasinya.

Semua pengarah melakukan kesilapan dan kesilapan Yasmin cuba menunjukkan semua agama menyuruh melakukan kebaikan dan dia mahu menyamaratakan semua agama untuk kelangsungan hidup. Realitinya, Islam tidak pernah sama dengan mana-mana agama!

ARKIB : 07/12/2008

Tidak puas hati dengan penyampai Gala TV

SAYA ingin mengucapkan Syabas kepada Astro Awani sempena setahun bersiaran. Pujian patut diberikan kepada para penyampai yang berkaliber dan berpengalaman.

Walau bagaimanapun saya ingin melahirkan perasaan tidak puas hati dengan ketiga-tiga pengacara slot Gala TV kerana kelemahan yang ketara dalam penyampaian mereka.

Yang amat membosankan saya adalah ketidakfasihan pengacara dalam menyampaikan berita kerana terlalu kerap tersasul.

Bertambah menyakitkan lagi dengan gaya badan dan kepala seperti dihayun dengan tangan berkepak seperti ayam yang nak bergaduh.

Slot temuramah bersama tetamu undangan juga amat 'menyeksakan'.

Saya sebagai peminat setia Astro Awani berharap pendapat saya ini diterima sebagai kritikan membina demi kejayaan Astro Awani seterusnya.

l zolkiflibidin.


Komen DZMSOnline

We are so agree with Zolkiflibidin. We love Awani and watch most of the programmes. But somehow we think the management of Awani is torturing us all by putting these 3 worst tv hosts ever in mankind history as Gala TV Host. Not only they don't have the charisma, the face & all, they also don't have that tone. Many ears have been bleeding watching Gala TV ever since this program was brought on air. Well.. we actually think, the lady host is not so bad. But the other 2 guys, oh my goodness. What are they thinking ? We love the content of this programme & we seriously dying to watch Gala TV day to day basis, but please lah find better hosts. I wonder if they were trained by Suhaimi Sulaiman ? Or did Suhaimi Sulaiman was the person responsible in recruiting them as TV Host? Thats terrible lah..

By the way, we love Awani. We urge everyone to watch this channel 501. We love it because it is so CNN Malaysia Version. We love watching news !!

What else we want to say ? Ok lets just comment Awani's Host for once.


Who we like :

Suhaimi Sulaiman especially when he do interview regarding politic. I don't think anybody could take his place.

Dangsuria because she have the most pleasant voice & personality. Dangsuria is legend ok !

Ashwad because he is the best news reader at the moment & he is so fresh & young people like us are proud to see him reading news gracefully. He will stay forever like Suhaimi Sulaiman.

Rizal Zulkapli because his SSSSS pronunciation is so out of the world & thats unique. Plus he looks moody & fierce so sesuai la baca business news.. Business Awani.

Kamarul Bahrin because we love listening to his Malay & English interview on Sudut Pandang. He looks intelligent too !

Linawati because she looks so sophisticated & we love sophisticated woman. And she host WW very well too !
Ellia Raini because she have a unique sharp voice to ensure we watch her read ! Weird voice but still acceptable. And we love her brown hair now ! So in !

The Tudung girl who always read Awani Global. I dunno her name. Lets make her famous la !

Dino Omar only when he do the Temujanji Show, The live audience interview thinggy. We hate listening to him reading news because somehow his tone is off-macho. Gayish maybe. We hate it. Dino can't read serious-long news text..
Zulhilmi because he do that woman program WW with Dangsuria & Linawati. Zul still look shy but we believe there is potential in him so we want to give him chance. lol

Who we don't like :
Syazwan Zakaria because his tone is so trying too hard and we tried our best to accept him but its not working. No charisma. A no no no. We think previous host, Afidah Selamat did better & more convincing. This Syazwan have no feel at all.

Azman Yusof because he moves his head like he makan leher ayam everyday. And his voice is so sengau. He should try other job but not hosting. Please please.
We are okay with the rest of Awani's Host not mentioned above.


Well, thats all. So sorry if you don't like this post. As a big fan, this is what we feel. Awani is so informative. We no longer need to watch Buletin Utama & all anymore...

4 komen

  1. Kazardijam Says:
  2. sm,
    saya selalu membaca entri sdr tapi tidak pernah mahu meninggalkan mesej.tapi kali ini saya terpanggil utk menulis sesuatu ttg muallaf.saya bukan ahli ugama tetapi saya amat berpegang pd hukum halal dan haram yang Allah SWT turunkan dlm Alquran dan Hadis yang Nabi Muhammad SAW tinggalkan sebagi pusaka pada umatnya.yasmin munkin pengarah yang bagus tetapi perjuangan seni nya kekadang keluar dari batas islam dlm artikata sebenarnya.manusia bebas memilih ugama mereka tetapi kita mesti ingat yang Allah SAW hanya akan menerima Islam dihari akhirat nanti.ugama2 yang lain tidak akan di guna pakai malah mereka yang mati bukan dalm islam tidak pun akan dihisab.mereka hanya akan dicampakkan dlam api neraka.itulah istimewanya menjadi umat islam.perbuatan baik dan buruk akan dihitung dan dibalas biar pun se zarah.yasmin yang cetek dlam pengetahuan ugamanya hanya berjuang mengatakan semua agama itu baik tanpa menyedari yang iman seseorang itu akan rosak hanya apabila dia mengatakan ada agama yang erupa dgn islam.nauzubillah.
    terima kasih.

     
  3. Gidong Says:
  4. Saya harap lebih banyak ISLAM seperti yasmin yang boleh memandang positif dan tidak angkuh walaupun dia tau dia berada pada pihak yg kamu ( islam ) anggap lebih istemewa dari agama lain. Dan islam yg ingin saya kenal adalah islam yang punyai hati dan toleransi dari sudut pandangan positif seperti yasmin .. SUDAH SEMESTINYA BUKAN gambaran islam seperti penulis komen pertama ... Syukur pada TUHAN ada islam yang TIDAK prejudis seperti penulis komen d atas ni.

     
  5. Ajami Hashim Says:
  6. harapnya orang akan dapat tonton dahulu isi filem Muallaf kemudian barulah diberikan komen peribadi. maklumlah kadang-kadang bila mendengar khabar angin TANPA melihat sendiri maka macam-macam tafsiran kita dapat dari pandangan orang sahaja kan? ingat tak cerita 'enam orang buta dengan gajah'?

    *bebrbaik sangka ;-)

     
  7. ryann Says:
  8. nak tonton dulu

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger