Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 August 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Keempat Minggu Terakhir

Kelas Teknik Vokal Siti Hajar
Azizi
Latihan Azizi sudah semakin baik. Beliau sudah dapat mengawal suara dengan baik. Verse yang tinggi untuk lagu tersebut juga boleh disampaikan oleh Azizi dengan baik. Lagu Piramid Cinta yang ada unsur-unsur blues akan lebih menarik sekiranya diiringi dengan petikan gitar.

Liza
Sebutan Liza sudah semakin jelas. Lagu Dayang Nurfaizah memiliki tone yang tinggi rendah. Verse tinggi lagu tersebut berjaya disampaikan oleh Liza dengan cemerlang. Liza bakal memukau dengan lagu ini. Untuk menyanyi secara falsetto perlu kena pada tempatnya, dan bukan tidak bertempat. Jika ingin merubah ad-lib lagu tersebut perlu kemas. Biar kena !

Nija
Saya masih kurang berpuashati dengan persembahan Nija. Melodi lagu tersebut masih belum dihayati sepenuhnya oleh beliau. Beliau perlu peka dengan bunyi nyanyian. Melodi lagu tersebut memaksa teknik pernafasan yang betul. Sebenarnya saya simpati dengan beliau kerana mendapat lagu yang tidak sesuai dengan jiwanya serta suaranya. Tetapi sebagai cabaran, apa salahnya ! Ning Baizura pun dah join persembahan dengan Metalasia. Tak sabar pula nak tengok Konsert Geeta Gangsa malam ini.

Vince
Sesekali kelihatan beliau over-do lagu tersebut. Kawalan suara beliau saya akui sangat baik. Mainan vokal dilakukan dengan cemerlang. Secara keseluruhan beliau boleh mempersembahkan lagu tersebut dengan baik Cuma saya amat berharap agar ad-lib beliau dilakukan dengan kemas. Jangan dirosakkan lagu tersebut.

Khai
Lagu ini sebenarnya bercerita. Penghayatan Khai untuk lagu tersebut sudah mula keluar. Cuma Khai perlu melembutkan badannya untuk bergerak bebas. Beliau perlu meniru gaya Duta, penyanyi asal lagu tersebut mendendangkan lagu tersebut. Jika boleh, beliau perlu kelihatan comel sewaktu mendendangkan lagu tersebut. Jangan takut untuk melompat, bergerak bebas, Buka tangan ! Bebaskan diri !

Confession Camera
Melihatkan gelagat mereka yang yang sudah hampir dua bulan tidak bertemu dunia memang melucukan. Itulah kawan-kawan mereka sepanjang dua bulan yang lalu. Minggu terakhir ini tidak banyak sedikit akan meninggalkan kesan emosi terhadap mereka. Bukan sahaja mereka, peminat Akademi Fantasia juga merasakan perkara yang sama. Saya sudah mencongak apa yang perlu saya lakukan selepas Akademi Fantasia. Gelagat melucukan mereka itu adalah sesuatu yang kita sendiri tidak mahu melepaskan ia pergi. Percayalah, saya merasakan demikian. Kalau boleh biarlah Saluran AF@17 kekal sampai bila-bila. Ulang-ulang benda yang sama sampai Musim Kedua bermula pun tidak mengapa. Siapa boleh melupakan adegan Atie memeluk kaki Adifashla, Azza yang rajin mengemas di dapur, Nija tidak tahu apa itu lambchop, Sahri menyanyi bersama David Arumugam, tepukan gemuruh penonton tatkala nama Nana diumumkan, hubungan intim Burn dan Nana yang dibual orang, keseronokan Azizi bertemu Anita Sarawak, bagaimana intimnya Vince dan Liza, tangis kesedihan Khai sewaktu Rosma tersingkir, comel seekor kucing bernama Nemo dan banyak lagi kenangan Akademi Fantasia yang sukar kita lupakan. Tentu mereka sebagai pelajar lebih merasakan.

Sessi Latihan Lagu Baru
Saya sebenarnya sudah kering idea untuk menilai persembahan mereka untuk lagu baru kerana saya tidak pernah mendengar lagu-lagu baru tersebut. Penilaian saya adalah berdasarkan music instinct yang ada di dalam diri saya.

Liza
Untuk menyampaikan lagu tersebut, sebutan Liza perlu lebih jelas. Menilai attitude beliau semalam, saya sudah berpuas hati dengan penampilan beliau. Beliau kelihatan all-out.

Khai
Lagu tersebut agak perlahan, dan masih kedengaran ada sedikit masalah key di dalam bahagian-bahagian tertentu. Saya mengharapkan beliau mempelajari dengan mendalam melodi lagu tersebut bukan hanya sekadar berlatih.

Azizi
Lagu tersebut agak fast temponya. Jika disampaikan dengan baik, penonton akan dapat menangkap lagu tersebut kerana melodinya agak catchy. Kawalan suara beliau sudah baik. Penghayatan beliau juga sudah mula kelihatan.

Nija
Beliau perlu all-out sewaktu menghabiskan note tinggi lagu tersebut. Dari segi pitching sudah agak baik. Nija perlu memberi tumpuan terhadap lagu ini kerana saya merasakan lagu Seladi Ada Cinta beliau akan menghadapi sedikit masalah.

Vince
Puan Fatimah menasihatkan beliau agar tidak terbawa-bawa penghayatan lagu sebelumnya ke lagu seterusnya. Ini nasihat untuk semua. Koreograf lagu tersebut sudah menarik. Mood lagu tersebut agak happy dan feel free. Beliau perlu gembira membawakan lagu tersebut. Dinilai dari segi suara, beliau tiada masalah membawakan lagu tersebut.

Nemo Mandi
Vince dan Khai memandikan Nemo di dapur. Dah berapa lama agaknya Nemo tidak mandi.

Jika anda berminat untuk memiliki barangan yang mempunyai foto peserta Akademi Fantasia termasuk Nemo, anda boleh melayari cafeshops/af untuk membelinya secara online di

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger