Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 June 2004

Akademi Fantasia IIAF2: Strategi dan Interpretasi
oleh http://javardkent.blog-city.com/

Strategi merupakan satu factor penting dalam sebarang reality tv . Walaupun kita ingat satu pertandingan nyanyian seperti AF tidak memerlukan strategi, memang kita tersilap. American idol yang kita tidak dapat lihat kehidupan harian mereka adalah suatu permainan strategi. Sebagai contoh, Jasmine Trias memakai bunga di kepala di anggap sebagai symbol kebangaan Hawaii. Dengan itu beliau berjaya mencuri undian Hawaii, Apabila rakan senegeri beliau tewas, undian Hawaii sebulat-bulatnya untuk Jasmine. Vokal beliau sememangnya tidak sampai ke tahap top three, namun strategi beliau menjadi. Tangisan beliau setelah konsert ‘final four’ telah meraih undi simpati menjadikan La Toya yang lebih layak tewas kerana tidak menonjolkan personality diri beliau.

Inikan pula AF yang dapat kita lihatkan kehidupan harian para pelajar kerana seperti kita tahu, undian bukanlah hanya di malam penentuan. Di dalam artikel awal Javard, Javard mengatakan perkara yang pelajar AF2 perlu tahu. Itu semua adalah strategi untuk memancing undi. Mungkin ada yang setuju dan ada juga yang memberikan pandangan yang sebaliknya. Namun kita jadikan ruang ini sebagai medan untuk kita lihat mengapa setiap pelajar tewas. Antara target mingguan Javard adalah untuk menganalisa mengapa setiap pelajar gagal untuk memancing undi.

Episod hari Selasa Memori AF (31 may 2004) telah menunjukkan satu episod khas mengenai strategi dan kita dapat lihat bagaimana Burn menganggap bahwa untuk beliau maju, beliau harus kelihatan lebih intim dengan Nana. Suatu strategi yang baru terang-terang kelihatan kini.

Strategi Cinta
Sememangnya merapatkan individu adalah langkah yang strategic. Ramai yang mengatakan bahwa liza selamat kerana kisah cinta beliau dengan Vince. Namun javard berlainan pendapat. Liza selamat kerana trend pengundi. Liza selalu berada di antara tangga terakhir. Pengundi akan cuba menyelamatkan Liza dan yang menjadi mangsa adalah mangsa di zon tengah yang selalunya di lupakan. Ini terbukti melalui pemergian Azza, Adi, Burn dan Nana.

Berbalik kepada kisah cinta, meyelamatkan pelajar mungkin benar tapi dari pengalaman AF pertama ianya berbeze. Ingatkah semua jikalau di lihat di peringkat awal Vince telah di kenengkan dgn Atie dan ini terbukti apabila mereka di pasangkan sewaktu nyanyian Sandarkan Pada Kenangan. “Power Couple” tidak wujud dalam AF1. Pengundi Malaysia lebih suka memisahkan “Power Couple”. Azza-Adi, Nana-Burn, Rosma-Khai, Vince-Atie semuanya tersungkur di separuh pertama lagi. Dengan itu tak semestinya jalinan cinta itu akan menjanjikan sesuatu, lebih-lebih lagi jikalau “Power Couple” itu di anggap tidak sesuai, sebagai contoh, Khai-Rosma (bukan pandangan Javard). “Power Couple” di anggap sebagai suatu kuat. Kalau di bandingkan dalam Survivor, “Power Couple” selalunya berjaya dan ini kita dapat lihat menerusi Survivor apabila Amber-Rob berjaya menjuarai All-Star Survivor.

Buat pelajar AF2, tak semestinya kisah percintaan akan menjanjikan kemenangan atau mara ke final five. Jikalau pasangan yang di pilih tidak di anggap sesuai oleh pengundi, mungkin beg anda yang akan di tarik pula. Cinta memang boleh cinta tapi interpretasi penonton yang akan bertukar menjadi undi.

Strategi Tangisan
Menangis telah menyelamatkan Jasmine Trias dan menangis juga telah menyelamatkan Nana pada AF1 seperti yang kelihatan dalam memori AF hari Rabu 2/6/2004. Namun senjata menangis ini tak menjanjikan kemaraan yang berterusan. Mengikut trend rancangan reality TV, tangisan akan berhasil hanya untuk satu peringkat masa yang pendek.

Tangisan Nana kelihatan ikhlas sewaktu menyanyikan halaman cinta dan sewaktu Burn di gugurkan dan pengundi memberi undi simpati kepada Nana namun apabila Rosma di gugurkan minggu seterusnya, Nana menjadi mangsa ‘bengang’ pengundi. Akibatnya dalam sekelip mata, “Malaysia’s Sweetheart’ ini telah bertukar watak menjadi ‘ibu tiri’ yang bengis yang tidak berhak menjadi seorang peserta AF. Begitu juga yang berlaku apabila LaToya London digugurkan, hilang segala senyuman manis Jasmine Trias, hilang keceriaan beliau, beliau terus di cerca dan di keji. Yang sedihnya, bukan salah mereka, salah pengundi. Menangis boleh, tapi jangan over.

Vince adalah seorang yang cukup selektif untuk menangis dan menangis kena pada situasinya. Seorang yang tidak di lihat begitu rapat dgn Rosma, berguguran air mata apabila sedih kerana bakat Rosma di padamkan dengan begitu cepat. Vince di anggap sensitive dan di ibaratkan sebagai Abg Long. Tangisan atie di anggap over dan lebih –lebih. Berapa banyak tangisan yang cukup? Kena betul pada tempatnya. Ingat air mata itu berharga, gunanya dengan ikhlas dan bila perlu.

selanjutnya di http://javardkent.blog-city.com/

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger