Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 June 2004

Akademi Fantasia II Diari Akademi Fantasia 01-03

Kelas Mengempiskan Perut Siti Hajar
Hari ini kelas nada suara jadi kelas mengempiskan perut. Bukannya tidak penting, secara tidak langsung pelajar didedahkan dengan pergerakan tubuh badan dalam menghasilkan vokal yang baik. Tubuh mesti bekerja untuk mengawal pernafasan dan hasilnya bunyi yang baik.

Rahang perlu bekerja untuk menghasilkan suara yang baik. Tetapi pergerakannya bukan kerana dipaksa. Walaupun dibuat dalam keadaan tenang, tenaga juga perlu dikawal.

Penghasilan vokal dan bubbling oleh Adam dan Kaer masih keras, kata beliau.

Mereka juga turut didedahkan dengan cara membaca yang betul. Aktiviti ini penting untuk menghasilkan sebutan yang jelas. Walaupun cara membaca ini nampak pelik tetapi ia penting. Pergerakan rahang dikawal untuk sustain pernafasan dan hasilnya bunyi yang dikeluarkan dari tempat yang betul.

Linda boleh menyanyikan lagu Tak Tahan Lagi dengan baik sekiranya beliau tidak terikat dengan stail penyanyi asal. Placement vocal beliau diperbetulkan oleh Siti Hajar.

Weblog Afundi Online Sekarang !: http://www.afundi.com/weblog.php

Bunga Bunga Cinta ? Tolonglah !
Semangat kerjasama di antara pelajar telah mula ditunjukkan di dalam Akademi Fantasia. Kita dapat melihat Mas mendapatkan bantuan Farah dalam mendapatkan key yang betul dalam nyanyiannya.

Adam masih perlu mencari identitinya yang tersendiri. Jelas saya teringatkan Yusry sewaktu beliau menyanyikan lagu tersebut. Beliau harus ingat nasihat Ramli MS tentang idola. Idola penting untuk semangat, tetapi kita perlu melebihi idola kita sendiri.

Fitri juga mula selesa dengan lagunya. Sudah kedengaran sedikit vokalnya. Berikan beliau sedikit masa untuk meyakinkan saya lagi. Edlin masih kedengaran kasar. Tidak banyak perubahan.

Anding dan Zarina saling tolong-menolong. Inikah bunga-bunga cinta yang dimaksudkan oleh Aznil ? Tolonglah ! Kaer telah berjaya membuktikan dirinya bukan blur seperti yang disangkakan. Beliau mempunyai vokal yang enak didengar. Yang perlu dilihat pada Kaer ialah stail nyanyiannya yang cuba melarikan diri dari identiti penyanyi asalnya. Memang jelas berbeza dengan stail Glenn.
Forum Komuniti Online Sekarang !: http://www.afundi.com/komuniti
Kelas Vokal Adnan Abu Hassan

Linda sudah mula kelihatan konfiden dengan lagunya. Mutu vokalnya sudah mula terserlah. Suaranya agak baik. Adam masih perlu mencipta identiti tersendiri. Vokal beliau baik tetapi masalah beliau ialah identiti. Kaer sudah berjaya mendapatkan stailnya sendiri untuk lagu Januari. Nurul juga telah menghasilkan satu latihan yang agak baik. Zahid masih selamba. Bob mempunyai lenggok vokal yang baik dan mendapat tunjukajar dari Cikgu Adnan.

Susah Gila Koreograf !
Memang saya akui koreografi tarian Menuju Puncak memang sukar. Saya akui itu. Saya dapat melihat pelajar lelaki tidak menghadapi masalah besar dalam menghafal langkah dengan cepat. Ini berbeza dengan Mas. Beliau menghadapi sedikit masalah menghafal langkah. Bukan kerana beliau tidak boleh menari tetapi kerana beliau agak lambat sedikit menghafal gerak tari. Mungkin sebelum ini beliau sudah biasa menari secara berseorangan dan kini menari dalam kumpulan tentunya satu pengalaman yang baru.

AFChat Sekarang !: http://www.technerd.net/ircstats/channelspy.php

Sewaktu kelas tarian atas inisiatif sendiri, Fitri dan Adam akan bertindak sebagai ketua Satu strategi yang baik. Saya dapat melihat Mas cuba sedaya upaya untuk mengikut rakan-rakannya. Zahid pula saya lihat suka bermain-main. Beliau tidak serius sewaktu latihan.

Kaer dan Piano
Satu lagi kelebihan Kaer ialah beliau boleh bermain piano dengan baik. Sama-sama mereka menyanyi lagu Sonata Musim Salju dengan diiringi petikan piano oleh Kaer.

Yahoogroups
Adam
Anding
Bob
Edlin
Farah
Fitri
Kaer
Linda
Mas
Nurul
Zahid
Zarina

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger