Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 02-05-06

Baru selesai Persembahan Perdana OPs OPHELIA sebentar tadi. Rata-rata memuji persembahan tersebut. Kostum terutamanya. Malam tadi berjalan tanpa cacat cela. Perfect !

Kelas Cikgu Adnan
Fitri semakin berkeyakinan untuk membawakan lagu tersebut. Lebih-lebih lagi dengan bantu Cikgu Adnan. Cikgu Adnan banyak membantu Fitri tentang pengeluaran suara yang betul. Lebih-lebih lagi lagu rock. Vokal yang keluar bukan datang dari perut tetapi dari tekak. Beliau perlu menggunakan mid-tone.

Farah berjaya meyakinkan saya yang beliau mampu menyanyikan lagu-lagu yang diterimanya dengan caranya yang tersendiri. Beliau tidak banyak terikat dengan penyanyi asalnya. Minus one lagu tersebut agak tinggi.

Persembahan Mas merupakan sebuah persembahan yang saya tunggu-tunggu. Mas mampu untuk mengawal vokalnya dengan baik. Nyanyiannya sekadar lontaran vokal tetapi beliau berjaya mendapatkan penghayatan untuk lagu tersebut.

Adam juga semacam sudah selesa dengan lagu Kerna Dia. Persembahan Adam agak baik dan lagu ini cuba melarikan Adam dari imej KRU. Sesuatu yang menarik tentang persembahan Adam ialah ad-lib yang dibuat oleh Adam. Bob banyak membantu Adam untuk mendapatkan lenggok Arab pada vokalnya. Adam sudah biasa rapping, kali ini perlu juga macam berzanji.

Berlatih Marathon
Hampir kesemua pelajar sibuk berlatih lagu sendiri. Edlin, Bob, Anding, Linda, Kaer dan Zahid.

Dr. Usman Awang – Sasterawan Negara
Benarkah Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul?

SEBENARNYA Sang Ketam tidak pernah menyuruh dan mengajar anaknya berjalan betul kerana Sang Ketam cukup yakin bahawa caranya berjalan, sebagaimana cara nenek moyang kepada nenek moyangnya, dan cucu cicit kepada cucu cicitnya berjalan, telah betul dan sempurna.

Sebaliknya bangsa Ketam pulalah yang merasa hairan dan takjub melihat manusia itu sendiri yang tidak habis-habis, malah bertambah-tambah dengan ajaran dan peraturan yang pelbagai macam, dari doktrin-doktrin, rukun-rukun, fatwa-fatwa sampailah kepada akta-akta, pekeliling-pekeliling dan memo-memo. Manusia telah menghabiskan waktunya untuk membuat segala macam peraturan dan mengawas perlaksanaan peraturan-peraturan; dari peraturan lalulintas jalan raya; peraturan datang ke pejabat dan peraturan berpakaian, sampailah kepada peraturan-peraturan bercakap di Parlimen dan di Mahkamah, peraturan menyekatkan air dan menggunakan elektrik, serta peraturan menyimpan rambut di kepala bagi kepala yang berambut.

Kehairanan Sang Ketam itu kian bertambah bila melihat manusia yang tidak pernah berjalan betul itu menghabiskan waktunya dengan mendandan mukanya, memelihara rambutnya, mengenakan pakaiannya, malah lebih aneh menahan makan dan minum untuk menguruskan badan, menelan kapsul dan jamu-makjun untuk memperkuatkan bahagian-bahagian anggota tubuhnya, mengumpulkan harta dan ringgit, menentukan jenis darah dan keturunan serta status dan gelaran, malah sangat teliti mencukur bulunya di samping berkelahi dan berbunuhan, menindas dan menipu sesamanya. Soalnya di sini, siapakah sebenarnya yang mengajar dan menyuruh anaknya berjalan betul, Ketam atau Manusia?


Mereka sekali lagi dilatih untuk memberikan interpretasi kepada naskhah yang diberikan. Mereka turut dikehendaki membuat improvisasi kepada naskhah tersebut. Lakonan mereka kini agak kaku kerana skrip berada di tangan. Lebih-lebih lagi apabila tidak mengetahui makna naskhah tersebut dengan mendalam. Lebih mendukacitakan, sajak Sasterawan Negara turut diedit.

Mas vs Anding
Mereka bergusti lengan menggunakan tangan kiri. Mas bijak. Mengajak Anding bergusti lengan dengannya dengan tangan kiri. Mas seorang yang kidal. Kalau Mas menggunakan tangan kanan sekalipun, belum tentu Anding menang.

Tongue Twister
Beberapa frasa baru diperkenalkan kepada para pelajar. Bahasa Inggeris pula. Agak sukar terutamanya apabila melibatkan huruf R.

Tegas
Melihat ketegasan Julian kepada para pelajar semacam nasi yang tidak cukup lauk. Semacam lakonan yang tidak menjadi. Ketegasan Julian tidak dibenci pelajar hanya dibenci penonton.

Main-Main
Saya sudah dapat melihat pelajar main-main sewaktu kelas vokal. Edlin dan Zahid kelihatan gelak-gelak. Apabila Cikgu Siti Hajar bertanya, Edlin cepat-cepat menafikannya. Fitri dan Adam juga kelihatan main-main dan tidak serius sewaktu kelas.

Latihan
Bob agak berjaya menyanyikan lagu itu Cuma beliau perlu melakukan sesuatu untuk membuang imej Anuar Zain pada nyanyiannya. Bob banyak mendapatkan bantuan Anding untuk menyanyikan lagu tersebut. Nurul perlu banyak berlatih untuk membolehkan lontaran vokalnya mantap. Tenaganya tidak cukup untuk melontar vokal. Nyanyian Zahid agak bagus. Beliau perlu menggarap lontaran vokal agar vokal dapat keluar dengan terang. Cara bernafas juga memainkan peranan yang penting. Lagu ini memerlukan Edlin membuat sedikit pergerakan dan showmanship untuk mencantikkan persembahannya. Perlu ada attitude. Vokal beliau agak lantang. Anding mempunyai vokalnya bagus. Lagu tersebut sesuai dengan vokalnya. Cara nyanyian beliau juga bagus. Stamina beliau nampak baik.

Mariah Carey
Maaf, tertidur !

Mengarutlah !

Beberapa komen tentang scene mengarut semalam:

Zarina tanya Linda 'dah ada bf ke?' then Linda jawab '..dia cuma satu kepala dgn saya tapi he's not my taste..'. Lepas tu diorang cakap pasal Edlin ngan Anding - but Linda stressed that hal ni semua org dlm akademi tahu. Semua sering mengusik Edlin ngan Anding macam jugak Linda diusik tentang Fitri tapi Linda tak kisah sebab tahu semua main2x jer... Also, Linda dah minta maaf kat Edlin and Edlin pun tak kisah sangat.

About what Bob said..that's between him and Zarina.

saya rasa apa yg mereka tulis kat note tu tak berkaitan dengan hubungan Zarina dan Khai... sebaliknya antara Anding dan Edlin (2 nama yg di*tut*kan).. that's why Linda minta maaf kat Edlin 4 discussing this matter dgn Zarina..tp Edlin pun tak kisah ttg hal ni.. Lgpun Linda kata dia pun di pasang²kan dgn fitri, dan dia pun tak kisah.

Pasal Edlin tu, saya rasa dia antara org yg bijak m'gunakkan segala strategi yg ada utk menonjolkan dirinya dlm AF. 1st menangis, now creating 'romance story' with Anding. Anyway, i Can't wait to see what's her next move

Tapi akak tak pasti, apsal ADAM bangun... Dia berdiri sebelah EDLIN, WHY.. why.. tell me why? Adakah Komplot Drama Samarinda ZARINA-LINDA-FITRI, ZAHID-EDLIN-ANDING tiada kaitan langsung dengan Adam.. Abis tuh, apsal ADAM BERDIRI..


Linda dan Zarina ditangkap kerana bertukar-tukar nota. Zarina bertanya kepada Linda tentang Fitri. Linda kata Fitri bukan taste beliau. Lagipun Fitri tahu tentang itu. Linda juga bertanya kepada Zarina tentang hubungannya dengan *tut*. Ia ditapis oleh pihak penerbitan. Kenapa ya perlu ditapis ? Sedangkan satu Malaysia sudah tahu tentang itu. Tapisan itu seakan memudarkan keyakinan saya yang Akademi Fantasia merupakan program tv realiti. Jika benar-benar mahu realiti tidak perlu ditapis.

Kisah Edlin pula adalah tentang hubungannya dengan Anding. Zahid yang bertanyakan tentang hal itu. Kenapa ya Zahid. Ada hati dengan Edlin ? Adegan ini tidak ditapis. Kejujuran mereka menceritakannya kepada kamera sukar untuk saya pertikaikan. Sama ada lakonan atau tidak sukar untuk ditentukan. Jika tapisan boleh dibuat, arahan khas lakonan juga boleh dibuat.

Mengarutlah bila main tapis-tapis ni ! Ini rancangan televisyen realiti ke apa ? Kalau betul-betul berniat mahu tapis, tapis keseluruhan adegan tersebut. Tidak perlu ditonjolkan kesalahan Zarina dan Linda. Sembunyikan sahaja. Niat pihak penerbitan sebenarnya ingin memberitahu tentang hal itu tetapi disembunyikan sedikit konon-konon penonton Malaysia tidak tahu. Mengarutlah !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger