Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 03-10

Ikan Emas Mati
Penonton dapat melihat Farah menangis teresak-esak apabila melihat ikan emasnya mati. Keceriaan Farah bertukar. Beliau ditenteramkan oleh Cikgu Fatimah Abu Bakar. Farah sendiri pada mulanya tidak suka ikan-ikan emasnya diletakkan di dalam akuarium besar.

Nilai Persahabatan
Setiap hujung minggu, motivasi mereka akan ditingkatkan dengan perjumpaan bersama Dr. Sher Kawi. Mereka perlu membuat perlaburan ke dalam tabung setiap pelajar lain. Berikan kata-kata positif tentang pelajar tersebut. Kata-kata semangat untuk Mas kepada Linda memang melucukan. Mas seperti biasa agak sinis. Adam sudah menganggap Mas seperti kakaknya. Kaer dan Bob kelihatan menitiskan air mata.

Bersama Pengetua
Bob beberapa bahagian telah terlupa lirik. Lalu fokusnya hilang. Persembahannya dengan lagu Tanya Sama Itu Hud Hud merupakan cabaran yang besar untuk beliau. Memang lagu tersebut sebuah lagu yang agak sukar. Keunikan beliau saya kira vokal beliau yang lunak dan sedap didengar. Antara vokal pelajar lelaki yang saya suka dengar.

Kaer membawakan lagu Kenanganku mengikut stailnya. Itu keunikan beliau yang ada pada Vince di Akademi Fantasia I. Lagu Kenanganku masih boleh digayakan dengan acuan R&Bnya tetapi bagaimana bila beliau perlu membawakan lagu irama Malaysia, asli dan dangdut contohnya. Tentu beliau tidak boleh menggayakan ikut acuan R&B yang biasa beliau bawa.

Fitri perlu menggunakan lagu ini sebagai satu sebab untuk beliau terus dikekalkan dalam Akademi Fantasia. Setelah tiga minggu berada di Akademi, persembahan Fitri kurang meyakinkan. Beliau antara pelajar yang akan tersingkir pada minggu ini. Lagu ini agak perlahan dan sesuai dengan vokal beliau. Teknik pernafasan beliau perlu dijaga untuk lagu ini. Beliau harus tahu di mana yang boleh digunakan untuk menarik nafas. Jangan curi.

Adam saya lihat hanya sekadar menyanyi. Penjiwaan 100% perlu untuk mencantikkan lagu ini. Jika Adam berjaya membawa pendengar untuk sama-sama merasai kekecewaannya dalam lagu tersebut, saya kira persembahan sudah berjaya. Penghayatan beliau terhadap lagu ini perlu ditingkatkan lagi. Adam mungkin sudah biasa dengan lagu-lagu nyanyian KRU yang lebih simple dan straight to the point. Lagu-lagu KRU hanya sekadar nyanyian. Penjiwaannya kurang.

Saya nampak berkeyakinan dengan Zahid untuk lagu Bila Resah. Sayang sekiranya beliau terkeluar awal. Beliau mempunyai vokal yang baik. Setelah dua minggu diuji dengan lagu pop rock dan ballad rock, minggu ini beliau diuji dengan lagu Bila Resah nyanyian asal Anuar Zain. Tentang habit beliau yang suka memegang paha, sukar untuk saya beri komen.

Anding nampak berusaha untuk membawakan lagu ini. Lagu ini akan lebih cantik sekiranya Anding menyuntik lebih attitude pada lagu tersebut. Pergerakan bebas Anding akan beri tenaga pada lagu tersebut. Falsetto beliau agak baik. Punya range yang berbeza-beza. Tetapi levelnya harus seimbang agar tidak nampak janggal.

Saya akui Farah mempunyai vokal yang bagus lebih-lebih lagi jika beliau menyanyikan lagu balada. Beliau harus lebih relax di bahagian awal lagu tersebut kerana sepenuh tenaganya perlu dikerah untuk bahagian tengah dan korus lagu tersebut.

Saya sebenarnya risau melihat persembahan Mas. Persembahannya tidak konsisten. Lagu Seksis merupakan sebuah lagu yang mudah tetapi sebutan kena jelas. Mas sering lupa lirik dan beliau sebenarnya menghafal lirik tersebut tanpa mengetahui maknanya. Sebuah lagu yang amat bermakna untuk Mas. Beliau perlu menyampaikan lagu tersebut yang jiwanya datang dari dalam hatinya.

Sukar untuk saya komen persembahan Linda. Saya melihat penyanyi latar yang terdiri daripada Kaer dan beberapa orang pelajar lain yang ada di belakang Linda sekadar lebih menyulitkan keadaan. Nyanyian Kaer nyata sumbang atau mungkin juga low tone. Saya lebih suka sekiranya Linda menyanyi dengan gitarnya sahaja. Tumpuan penonton lebih fokus kepada beliau.

Persembahan Zarina masih banyak yang boleh diperbaiki terutamanya sebutannya. Saya tidak memahami mesej yang ingin disampaikan oleh Zarina melalui lagunya. Hanya sekadar mendengar vokalnya sahaja.

Keyakinan Edlin semakin terserlah. Lagu Kau dan Aku memang kena dengan vokal beliau. Beliau harus cuma menjaga pitchingnya yang tidak konsisten. Ada bahagian yang betul ada bahagian yang salah. Saya tidak nampak mengapa beliau harus disingkirkan pada minggu ini jika dinilai pada persembahannya.

Saya kurang menggemari cara Nurul membawa lagu itu dalam nada yang paling rendah. Vokal Nurul menjadi kasar dan besar. Menurut Cikgu Adnan, persembahan Nurul terlalu opera. Nurul antara calon favourite untuk tersingkir pada Konsert III.

Persediaan Akhir
Mereka rata-rata berharap agar semuanya berjalan dengan lancar. Mereka akan cuba melakukan yang terbaik untuk para penonton. Sokongan dari keluarga amat bermakna kepada Linda. Kaer menganggap ia merupakan satu cabaran yang besar untuknya kerana pertama kali menyanyi lagu a go go. Mas mengharapkan yang terbaik dan akan memuaskan hati Cikgu Corrie pada koreograf tariannya.

Tajaan cermin mata hitam
Para pelajar mendapat tajaan cermin mata hitam pula. Memang seronok bila terlibat dalam program yang popular. Hadiah-hadiahnya semakin bagus dan mewah. Segala-galanya ditaja.

Jangkaan
Sukar untuk saya menjangkakan siapakah yang bakal tersingkir pada Konsert III Akademi Fantasia malam esok. Peratus undian tidak banyak berbeza antara pelajar-pelajar lain. Pelajar-pelajar yang terkebawah kebanyakannya memperolehi undian sebanyak 7%. Apa-apa kemungkinan boleh berlaku malam esok. Para pengundi mempunyai beberapa faktor untuk mengundi pelajar pilihan mereka. Satu, berdasarkan bakat dan dua, berdasarkan simpati. Menilai sejarah Akademi Fantasia I, nyata pelajar paling terkebawah tidak akan tersingkir kerana simpati penonton akan membantu pelajar berkenaan untuk naik secara mendadak selepas Konsert.

Jika saya menilai pada persembahan, saya akan meletakkan sasaran saya kepada Fitri dan Nurul. Apa-apa pun, jumpa di Konsert III Akademi Fantasia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger