Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 30 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 04-05-06

Mentera AEIOU
Tiga AEIOU. Satu nafas. Melancarkan sebutan.

Buat Sekarang, Baik Tuan/Puan
Hanya dengan satu dialog, mereka perlu melakukan improvisasi terhadap dialog tersebut berdasarkan kepada empat situasi ini.

1. Pegawai Tinggi Tentera dan Askar Biasa
2. Majikan yang dihormati dan pekerja
3. Pembuli dan kena buli
4. Seorang yang baik hati

Bob dan Mas harus lebih mencari mood untuk membawa watak-watak tersebut. Mas contohnya telah mengosongkan perasaannya sendiri.

Zahid dan Linda boleh berinteraksi sesama mereka dengan baik. Satu yang saya kurang suka tentang Zahid ialah sikapnya yang suka bermain-main di dalam kelas. Adakalanya beliau tidak serius. Ia secara tidak langsung turut mengganggu tumpuan Linda.

Akademi Fantasia IIZarina telah memberikan mutu lakonan yang hebat. Walaupun sekadar memegang watak askar biasa, beliau kelihatan begitu tegas. Lebih mengkagumkan apabila beliau membawakan watak pembuli. Ekspresi mukanya jelas nampak menjadi. Tumpuan sepenuhnya harus diberikan untuk menjadikan lakonan yang mantap. Imaginasi seorang pelakon harus melampaui pemikiran biasa.

Nurul mula mengeluarkan sepenuh tenaganya untuk watak seorang Pegawai Tinggi Tentera. Apa reaksi Adam ? Tidak serius. Mengapa ini terjadi. Ia terjadi kerana Adam tidak menghargai lakonan Nurul. Aksi lakonan berdua amat memerlukan tindakbalas sesama pelakon lain. Adam tidak begitu serius.

Saya kurang menggemari lakonan yang dibuat oleh Farah dan Kaer. Kaer seringkali melakukan ad-lib yang tidak dirancang dengan baik sehingga menyebabkan tumpuan Farah terganggu.

Fitri menggunakan pengalamannya sebagai tukang jahit di sebuah butik untuk diadaptasi lakonannya bersama Zarina. Lakonan Zarina tidak menjadi kerana tidak mendapat sokongan yang kuat dari rakan pelakonnya. Siap cekak pinggang tu.

Pelakon yang bijak akan memberikan kejutan pada lakonannya yang penonton tidak jangkakan. Unsur spectacular (kekaguman) pada lakonan perlu agar pelakon tidak sentiasa menjadi stereotype.

Kelas Cikgu Adnan Abu Hassan
Nyanyian Kaer semakin bertambah baik. Beliau dinasihatkan agar memperbetulkan teknik pernafasannya. Salah pernafasan akan menyebabkan lagu tersebut sumbang.

Fitri membawakan lagu tersebut dengan nada yang agak rendah walaupun sepatutnya beliau melontarkan vokalnya.

Adam masih belum menghafal melodi lagu tersebut. Saya agak suka dengan persembahan Adam minggu ini. Beliau cuba mencari kelainan dan itu yang saya harapkan.

Zahid hebat dengan lagu Teratai. Hanya sedikit sahaja yang perlu dibaiki terutamanya alternate falsetto dan alternate whisper. Jika menjadi, lebih cantik.

Anding cuba membawakan lagu tersebut dengan lenggoknya tetapi banyak yang sumbang. Jika terlebih falsetto menjadi # sharp.

Bob jangan terlalu selesa dengan lagu tersebut. Menurut Cikgu Adnan, jika beliau terlalu selesa setiap lirik yang dinyanyikan oleh beliau akan menjadi kelam-kabut dan berterabur.

Koreograf
Adegan ini kita dapat melihat Zarina bakal dijulang oleh Anding. Untuk lagu Menuju Puncak atau lagu Satu Cinta Dua Jiwa. Tidak pasti.

Tegar Unplugged (Versi Rock)
Bila Zahid dan Mas bersama dan Zahid bermain gitar. Mereka menyanyikan lagu Tegar dalam pelbagai versi.

Fitri dan Fesyen
Memang sengaja ASTRO siarkan bahagian tersebut. Untuk beri modal kepada saya mungkin. Jika saya kata menarik, saya menipu pula. Tidak menarik. Inisiatif untuk mendapat perhatian kamera boleh dikira berjaya. Telah pun disiarkan pun. T-shirt hitam dan jaket memang kena dengan penampilan beliau. Kain sarung dirasakan agak tidak sesuai. Tetapi bila sudah jadi artis, pakailah apa pun. Memang tidak menjadi masalah. Sudah alang-alang berkain sarung, bukankah lebih baik berkain batik sahaja. Apabila isteri Perdana Menteri lihat pasti beliau terpesona kerana kempen batik beliau ternyata berjaya. Tentang rambut, maaf cakap ia seperti rambut perempuan baru lepas bersalin yang sedang dalam tempoh berpantang. Yang kurang hanya asam jawa ditepek di dahi sahaja. Anda perlu bayangkan zaman emak-emak kita dahulu, atau mungkin zaman nenek-nenek kita dahulu. Kasihan Fitri, lepas rambut salah, ikat rambut salah. Apa kata gunting sahaja rambut tersebut. Imej tersebut menurutnya ialah Jepun Kontemporari, tetapi saya melihatnya seperti imej berjenama PDP(Perempuan Dalam Pantang).

ASTRO, tolonglah jangan siarkan adegan sebegini lagi tentang Fitri kerana ia secara tidak langsung memberi modal kepada saya. Tolong ya ASTRO.

Cikgu Siti Hajar pun bersikap tidak sporting dengan tidak menyukai apa yang dipakai oleh anak didiknya, Fitri.

Kelas Nada Suara Siti Hajar
Untuk belajar teknik vokal yang betul ialah tidak mendongak dan jangan buat muka lawa. Sewaktu sedang mengajar mereka tentang sebutan yang betul, Kaer dikesan melakukan kesilapan. Sebenarnya bukan kesilapan tetapi tabiat beliau. Cara sebutan beliau perlu diperbetulkan. Ada unsur-unsur slang mat salleh mungkin. (Kena balance, supaya tidak nampak unsur bias)

Kelas kali ini lebih tertumpu kepada beberapa sebutan asas dalam nyanyian. Walaupun bunyi yang rendah, tetapi penghasilan vokalnya tetap mantap dan sedap didengar. Ianya boleh dicapai melalui teknik pernafasan yang betul serta pergerakan mekanikal tubuh badan yang turut bekerja apabila penghasilan bunyi-bunyi tersebut. Apabila ia dilakukan dengan betul, ia lebih mudah untuk dicapai.

Kenapa tenaga penting ? Tenaga penting untuk mengekalkan penghasilan bunyi tersebut. Seperti Mas, beliau mempunyai tenaga yang bagus tetapi vokalnya tidak lepas. Masih tersekat. Beliau harus fokus dengan betul di bahagian mana vokal tersebut perlu dilontarkan.

Seperti Kaer, beliau mendapat ilmu baru tentang kedudukan vokal. Sehingga satu tahap beliau perlu membentuk kedudukan seperti rukuk sewaktu melontarkan vokalnya. Tidak cukup dengan penderaan itu, beliau juga perlu melompat dan membuat pelbagai aksi sambil lontaran vokal dilakukan.

Kelas Cikgu Adnan
Mas mempunyai suara yang sedap didengar tetapi sayangnya pada beberapa bahagian lagu tersebut kedengaran agak sumbang. Beliau mempunyai tenaga untuk menghasilkan suara tersebut tetapi vokalnya tidak keluar. Secara keseluruhan saya masih belum berpuas hati dengan nyanyiannya. Saya melihat Nija dalam diri beliau. Bila di pentas, mereka akan hentam sajalah. Tetapi seluruh dewan bertepuk suka dengan persembahan mereka.

Adam tiada masalah menyanyikan lagu jenis ini. Lontaran vokalnya perlu lebih tenaga. Ini sebuah lagu yang agak berentak rock. Menurut Cikgu Adnan beliau telah mendapatkan penghayatan untuk lagu tersebut tetapi masih terdapat masalah pitching pada lagu tersebut. Seperti Mas, beliau juga tidak konsisten.

Hal nyanyian Kaer tidak banyak masalah yang beliau hadapi. Namun demikian, saya masih kurang berpuas-hati dengan nyanyiannya. Beliau harus mempelajari yoga untuk memperbaiki teknik pernafasan. Penghayatan beliau terhadap lagu tersebut boleh dikira agak baik.

Persembahan Zahid untuk lagu Teratai mempunyai gaya yang tersendiri. Beliau antara pelajar yang mempunyai vokal yang agak konsisten. Saya suka dengan kawalan vokal beliau. Sesebuah lagu itu menjadi begitu sedap di tangan Zahid. Beliau hanya perlu memperbaiki vibratonya.

Secara keseluruhan vokal Zarina memang bagus. Ada keunikan seperti Linda. Beliau harus mendapatkan tempo lagu tersebut. Jangan lari tempo atau off-beat. Dari segi persembahan beliau perlu mencantikkan lagu tersebut dengan attitude. Menurut Cikgu Adnan, beliau mencadangkan agar Zarina melakukan improvisasi pada lagu tersebut dengan menyelitkan unsur-unsur staccato pada lagu tersebut. Beliau harus mencantikkannya dengan stail vokal yang ada pada beliau.

staccato
\Stac*ca"to\, a. [It., p. p. of staccere, equivalent to distaccare. See Detach.] 1. (Mus.) Disconnected; separated; distinct; -- a direction to perform the notes of a passage in a short, distinct, and pointed manner. It is opposed to legato, and often indicated by heavy accents written over or under the notes, or by dots when the performance is to be less distinct and emphatic.

(Potong dan tampal dari dictionary semata-mata mahu bagi panjang komen untuk Zarina)

Nurul membuat latihan dengan bebas dengan bantuan Cikgu Siti Hajar. Seperti kelihatan beliau tiada masalah membawakan lagu tersebut. Beliau harus cuma mendapatkan penghayatan kepada lagu tersebut agar dapat membawa pendengar bersama-sama ke dalam lagu tersebut.

Akademi Fantasia IIBersama Khairil Rashid, Linda Onn dan Halim Othman
Tiba waktu untuk mereka makan tengahari. Beberapa pelajar telah pun mengambil lauk. Tiba-tiba siaran Radio ERA kedengaran di Akademi Fantasia. Hampir semua berkerumun di depan radio. Sebenarnya suara yang mereka dengar ialah suara Linda, Khairil dan Halim di konti tiruan di dalam Akademi Fantasia sendiri. Mereka dapat melihat reaksi para pelajar secara langsung dan memberi ulasan pergerakan pelajar yang ada di situ. Mas yang sedang mengurut dada diajuk oleh Khairil. Begitu juga tentang lauk tanpa kuah yang ada di pinggan Kaer.

Sedang mereka makan tengahari, Linda, Khairil dan Halim muncul untuk bersama mereka. Lawak pertunangan Siti Nurhaliza dianggap omong-omong kosong oleh para pelajar yang terputus perhubungan dengan dunia luar.

Khairil dengan petikan gitar mendendangkan lagu Kisah Kau Dan Aku nyanyian asal Alleycats yang pernah beliau dendangkan di Anugerah ERA 03.

SM : ASTRO, tolong jangan provoke. Bila sudah tulis, letih nak defend nanti.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger