Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 June 2004

Akademi Fantasia IINovel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 1
oleh http://nizamzakaria.blogspot.com

Biodata Peserta-peserta Akademi Impiana

Mohd Zaidi Badaruddin ZAIDI 23, Kuala Lumpur

Peminat lagu-lagu "hip hop" yang bermula dengan kompang dan marhaban. Satu-satunya anak lelaki dalam keluarga 5 adik beradik. Seorang yang suka berbual, dan mudah berkawan dengan sesiapa sahaja. Suka bermain bola dan hadiah harijadinya yang paling ideal adalah seekor arnab...

Ahmad Azam b Mohd Seman AZAM 21, Kota Kinabalu, Sabah

Sekali pandang, mungkin akan dianggap sebagai lelaki lembut yang “kekwat” atau sombong. Realitinya beliau seorang yang penyayang, emosi dan berjiwa sentimental. Seorang peminat setia KRU dan mempunyai kumpulan sendiri yang diberi nama "Po n EN", dan beliau bercita-cita besar untuk berjaya dalam bidang hiburan. Anak Bajau ini adalah anak sulung dari 3 adik-beradik. Dia gemar memakai pakaian yang ranggi mengikut fesyen semasa.

Yusri Yusof BOBOY 23, Limbang, Sarawak

Anak pertama dari 3 adik beradik ini sangat manja dengan ibunya. Suka senyum, beliau juga suka bergurau dengan bertepuk tampar. Pandai menulis lirik lagu. Fobianya dengan lipas dan labah-labah dan boleh menjerit-jerit macam perempuan gila jika bertemu dengan kedua-dua serangga ini. Berhasrat untuk menguruskan badan, serta melenyapkan imej lelaki lembutnya ketika dalam Akademi Impian.

Mohd Fyrul Din FYRUL 25, Kuala Lumpur

Seorang yang suka berceloteh serta mencari kenalan melalui Internet. Agak cerewet ketika membeli belah terutamanya ketika membeli kain untuk dibuat baju. Anak ketiga daripada 4 orang adik-beradik ini mempunyai bakat semula jadi dalam hal jahit menjahit, lantas meneruskan minatnya ini dengan mereka pakaian. Pernah mewakili Malaysia sehingga ke Paris, Perancis untuk mengikuti kursus rekaan fesyen 2000. Walaupun lembut, beliau suka menonton acara renang dan ragbi dan gimnastik lelaki.

Nik Khir Nik Hazami KHIR 19, Petaling Jaya, Selangor

Seluruh keluarganya berkecimpung dalam bidang kejuruteraan. Beliau seorang yang sopan ketika makan dan suka ditemani teddy bear atau abang angkatnya ketika tidur. Anak kedua daripada 4 orang adik beradik. Beliau adalah seorang yang manja dan pemalu terutama kepada orang yang lebih tua darinya. Pernah menjadi johan dalam peraduan melukis di sekolahnya dahulu.

Badin Indrawani Zaidi INDRA 21, Kuching, Sarawak

Anak bongsu dalam keluarga 4 orang ini sangat manja kepada ibunya dan seorang kawan lelakinya, seorang model dan penari sambilan yang dikenalinya melalui chatting. Seorang yang kadang-kala kelihatan tergedik-gedik ini mudah didekati tetapi amat sensitif serta emosi. Sukakan glamer, Indra bercita-cita menjadi seorang penyanyi terkenal.

Dara Zain DARA 19, Kuala Lumpur

Seorang yang peramah dan pandai mengambil hati. Seperti Fyrul, Dara juga seorang peminat setia Pasukan Ragbi Lelaki Kebangsaan. Penulis kegemarannya adalah Huzz. Seorang yang tegas dan berpemikiran terbuka. Anak kedua dari 4 adik beradik. Beliau gemar berkaraoke.

Adlina Abdul Rahman ADLINA 21, Melaka

Anak pertama dari 3 orang adik beradik. Seorang panas baran walaupun kelihatan ayu. Cepat emosi, terutamanya jika ada sesiapa yang bertanyakan kepadanya mengapa wajahnya kelihatan putih terkupas dek terlalu kerap memakai krim pemutih. Berasa bangga kerana satu-satunya pelajar AF yang pernah menuntut di luar negeri. Sangat sensitif dan mudah menangis.

Nur Abd Hamidi NUR 22, Kuching, Sarawak

Wajahnya seiras Fauziah Latif, gayanya semanja Ella. Terlalu manja sehingga nampak mengada-ngada. Pakar memasak telur goreng dan mee segera. Menyimpan impian menjadi seorang diva. Anak sulung dari 6 adik beradik.

Isma Sazali SIA 23, Tawau, Sabah

Walaupun bekerja sepenuh masa membakar sate untuk membantu keluarganya, beliau tetap mempunyai cita-cita besar untuk menjadi pelakon. Seorang yang mesra dan manja, beliau teringin untuk melakonkan watak-watak jahat dalam filem.

Zurina Zainudin ZURINA 20, Johor Bahru

Pandai menyanyi dan menari lagu-lagu tradisional. Seorang yang keras kepala dan panas baran walaupun kelihatan lemah lembut. Suka berkawan dengan sesiapa sahaja tidak kira jantina dan usia. Jika ada masa lapang, beliau suka menonton wayang dan bermain snooker.

Lina Nawawi LINA 21, Ranau, Sabah

Anak kelapan dari 7 orang adik beradik ini menetap di kampung Tudanang, sebuah kawasan pendalaman di Ranau, Sabah. Beliau pandai bermain gitar. Berperwatakan selamba, beliau seorang yang suka bergaul, berkawan dan peramah.

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 1

“Vencissss!” Dilalaknya kuat-kuat. Si Gundutz masih marah. Matanya merah seperti mahu menangis. Pada bulan lepas, dia menunggu-nunggu adiknya, kawan baiknya Timah, guru vokalnya di Cheras dan Mei Lin, tuan punya salon di tempat dia selalu pergi mewarnai rambutnya agar datang kepadanya dan memberitahunya bahawa dia telahpun di pilih sebagai peserta Akademi Impiana.

Selewat tiga minggu yang lepas, apabila Timah menemuinya untuk meminjam duit, Gundutz masih beria-ia menunggu Timah menyerahkan sampul surat yang memberitahu bahawa dia dipilih sebagai peserta Akademi Impiana. Sebelum pergi menemui Timah, Gundutz awal-awal lagi sudah menanguk ke salon Mei Lin untuk memastikan agar warna rambutnya tetap perang dan nampak seperti telah dibuat mengikut teknik rebonding. Apabila dia pergi menemui Timah di warung Pak Hassan yang letaknya berdekatan dengan flatnya di Pandan Indah, matanya melihat-lihat jika ada kamera yang tersembunyi yang akan merakamkan aksi lakonan terkejutnya apabila si Timah memberitahunya bahawa dia ada membawakan berita baik yang bakal merubah hidupnya.

Tetapi, Timah datang dengan tangan kosong pada hari itu. Tak ada kamera tersembunyi. Tidak ada sampul surat misteri. Tidak ada harapan untuknya menjadi glamer. Tidak ada “Jika anda meminati saya, sila SMS, AINDI GUNDUTZ”. Tidak ada. Tidak Ada.

Rupa-rupanya, si Timah sememangnya mahu berjumpa dengannya sebab dia nak pinjam duit darinya untuk beri kepada boyfriendnya, Rahmat - mat rempit dari Gombak yang sedang kesempitan wang itu.

Gundutz kecewa. Sudah entah berapa banyak audition rancangan TV yang disertainya. Mula-mula dia cuba masuk rancangan Bintang RTM. Tetapi tidak berjaya, sebab orang-orang RTM takut melihat dia menyanyi sebijik macam suara Siti Nurhaliza. Kemudian, rancangan Who Will Win pula dicubanya. Tak boleh juga, kerana ada orang Dalam NTV7 kata muka dia ada iras-iras Zaini Ahmad "on a bad hair day and when he's 50 kilograms heavier". Rancangan Audition pula menolaknya mentah-mentah, sebab kuota untuk peserta "lelaki lembut" sudah dipenuhkan (dan mereka masih lagi mencari peserta-peserta lelaki keras yang tidak kunjung tiba). Malaysian Idol tidak mahu menerimanya, tetapi hampir-hampir mahu menjadikannya William Hung versi Malaysia, tetapi tak jadi, kerana takut dituduh meniru konsep Amerika, jadi perkara ini dilupakan sahaja, walaupun Gundutz tak kisah dikenali sebagai "William Hung Malaysia", kerana yang penting baginya, dia boleh jadi terkenal!

“Vencisssss! Hanjengs sangat tau!” Gundutz menjerit-jerit setiap kali promo peserta baru Akademi Impiana ditayangkan di kaca TV...

**


Abang Besar: Azmil, jangan lupa beritahu kepada penonton bahawa peserta lelaki dan perempuan gunakan pintu berbeza... Tak nak pulak nanti akaq wartawan hiburan kita tu kata peserta lelaki perempuan bercampur gaul tidur sekatil dan sebagainya. Kau tahulah diorang ni kan tak ada kerja lain. Suka saja buat kontroversi tak perlu tu semua. Suka sangat tabur fitnah!

Kakak Besar: Oh ya, Azmil. Boleh tak kalau you jangan pakai your tinted glasses tu on today's show. I dah bagitahu make-up artist suruh touch up your eye bags and use industrial strength foundation on you. Tak nampak lah eye bags you tu nanti. Lepas make-up mampan tu, I'm sure you look like budak baru keluar U. Kalau tergedik-gedik pun tak kisah. Boleh ya, Azmil!

**


Selepas makan sarapan, Zaidi masuk ke dalam tempat berkumpul. Beberapa peserta lain sudah mencari tempat untuk duduk di ruang tamu. Mereka menunggu masa untuk pengetua Akademi Impiana, Ramlee OS menyerahkan tajuk lagu yang akan dibawa mereka dalam konsert Akademi Impiana yang pertama.

Buat kali pertama, Zaidi melihat pengetuanya melakukan kerjanya pada hari pertama pengajiannya. Pada mulanya, dia memikirkan bahawa pengetuanya yang berasal dari Singapura itu adalah seorang yang garang, tetapi sebaliknya. Rasa hormatnya kepada pengetuanya itu semakin bertambah, walaupun sudah lama dia mengagumi keikhlasan pengetuanya itu ketika memberikan pendapat. Bagi Zaidi, dia lebih suka menerima teguran yang ikhlas dan membina dari pengetuanya itu, dari mendengar komen Pengkritik Tetap Akademi Impiana, Kamsiah Kahar yang hanya tahu memuji memanjang, walaupun pelajar banyak melakukan kesilapan ketika menyanyi.

Kini, satu persatu, nama-nama pelajar dipanggil untuk menerima fail yang terkandung lirik, nota dan CD lagu yang diberikan kepada mereka. Zaidi berdoa agar dia menerima lagu yang senang dibawanya.

Fyrul: Jerat, Harvey Malaiholo
Indra: Jika Kau Bercinta Lagi, Alleycats
Khir: Januari, Glenn
Boboy: Wajah Kesayangan Hamba, Hail Amir
Zaidi: Percayakan Siti, Exists
Azam: Jangan Lafazkan, KRU
Dara: Seandainya Masih Ada Cinta, Dayang Nurfaezah
Zurina: Mencintaimu, Kris Dayanti
Edlina: Bintang Hati, Amy Mastura
Nur: Sejahku Bertemu Padamu, Sanisah Huri
Sia: Permata Biru, Ella
Lina: Tak Tahan Lagi, Melly Goeslow


Zaidi diberi lagu hits Percayakan Siti oleh Exists. Dia tersenyum menerima lagu ini walaupun lagu ini bukanlah lagu kegemarannya. Zaidi berkali-kali memberitahu kepada dirinya bahawa dia akan cuba sedaya mampu untuk membuktikan kepada semua bahawa dia sememangnya mempunyai bakat dalam bidang nyanyian.

“Boboy, boleh terai nyanyi lagu you dapat tu? Kita semua nak dengar.” Ujar Ramlee OS kepada Boboy nampak terkejut. Dia tersenyum manja sambil membuka failnya. Dia berdiri di hadapan Ramlee, lantas menyanyikan lagunya.

Boboy tidak dapat menyanyikan lagunya dengan betul. Suaranya, walaupun lunak kedengarannya, masih kurang yakin membawakan lagu lama nyanyian Hail Amir itu.

“Zaidi, cuba you nyanyi pulak.” Ujar Ramlee dengan nada yang tenang. Zaidi mengangguk perlahan walaupun jiwanya gemuruh.

Zaidi cuma menyanyi, tetapi banyak rasanya kesilapan yang dilakukannya ketika menyanyi. Wajahnya sedikit pucat. Dia takut dimarahi, tetapi Ramlee hanya duduk diam sambil mendengar dengan khusyuk. Zaidi rasa serba salah. Setelah selesai menyanyi, dia kembali duduk. Dia tidak berani menatap wajah pelajar-pelajar lain. Lebih-lebih lagi kepada Azam yang dengan penuh yakin menyanyikan lagu KRU yang telah lama dihafalnya itu.

Dalam kelas Puan Ogy Nawawi, para pelajar ditanya jika mereka mempunyai apa-apa masalah dengan lagu yang diberikan kepada mereka. Pelajar-pelajar nampaknya banyak mendiamkan diri mereka. Mereka kelihatan penat. Zaidi tidak mahu menampilkan dirinya seperti pelajar-pelajar lain. Pada pagi itu, Indra sebagai contoh, duduk di tengah-tengah dalam kelas vokal yang dikendalikan oleh Puan Siti Hawa. Dari awal lagi Zaidi sudah dapat melihat bahawa Indra dan Azam seboleh-bolehnya mahu diri mereka menonjol. Zaidi seboleh-bolehnya tidak mahu mempunyai sikap seperti itu. Dia tidak mahu gila glamour. Itu bukan satu perkara yang dicarinya atau tujuan utamanya untuk menjadi pelajar Akademi Impiana.

Di dalam kelas Puan Siti Hawa pagi tadi, banyak juga perkara baru yang Zaidi pelajari. Sebagai contoh, dia dapat melihat bahawa beberapa orang rakannya memang pandai penyanyi, tetapi dari segi teknik, mereka masih mentah lagi. Zaidi suka ke kelas Puan Siti Hawa, walaupun beliau mempunyai reputasi seorang tenaga pengajar yang garang, tetapi tidaklah segarang Puan Ogy yang sedang mengajar kelasnya sekarang...

“Saya tak faham...” Ujar Sia perlahan. Hanya dia sahaja yang berani bertayakan soalan kepada Puan Ogy.

“Apa yang kamu tak faham?” Tanya Puan Ogy tanpa senyum.

“Liriknya... Saya tak faham langsung. Saya takut tak boleh bawak.”

“Apa yang kamu tak fahamkan lagi?” tanya Puan Ogy dengan nada marah. Kemudian dia menyuruh Sia membaca lirik Permata Biru.

Permata biru usah biarkan dirimu
Disaluti lumpur dan debu kota
Permata biru berhati-hatilah selalu
Usah kau lontarkan dirimu ke lembah hina

“Apa lagi kamu tak faham? Benda ni kan senang nak faham!” Mata Puan Ogy terbeliak seketika.

“Saya tidak faham tentang kehidupan kota besar. Saya tak tahu kehidupan di sana.” Jelas Sia dengan ikhlas. Tatkala mendengarkan penjelasan Sia, Zaidi berfikir jauh buat seketika. Sebagai anak kota, dia sendiri tidak pernah mengalami kehidupan jauh di pendalaman. Adakah dia mampu membayangkan dirinya sebagai seorang anak kampung ketika menyanyikan lagu-lagu yang memerlukan penghayatan seorang anak desa? Adakah penghayatan lagu itu penting ketika menyanyi? Perkara ini ingin benar ditanyakannya kepada Puan Ogy, tetapi dia segan. Jadi dia hanya mendiamkan dirinya sahaja pada waktu itu.

“Tapi tak kan lah kamu tak tahu makna lumpur... debu tu semua!” Suara Puan Ogy menyengat. Kemudian dia meneruskan lagi dengan berleter tentang nasihat ibu dan bapa dari kampung kepada anak-anak mereka yang berhijrah ke kota. Sia menangis, walaupun dia bukan peserta pertama yang menangis. Zurina sudah siang-siang lagi sudah menangis sejak pagi tadi dalam kelas Cikgu Fahmah.

**


“Eh nok, hem meluatz lah tengok pompuan-pompuan ni asyik-asyik menangis. Takde kerja lain ke nok? Takde teknik lain ke yang harus diorang gunakan untuk pancing undi?” tanya Gundutz marah-marah kepada Timah. Tangannya meramas-ramas bantal busuknya dengan perasaan benci.
“Eh rilek lah beb! Diorang nak nangis ke, nak apa ke... tu hak diorang.” Ujar Timah sambil menjeling ke arah jam di dinding. Sekejap lagi dia terpaksa keluar dari rumah Gundutz untuk memulakan shift kerjanya di kilang. Nampaknya, hari-hari dia terpaksa mendengar keluhan si Gundutz semata-mata untuk mengikuti rancangan Akademi Impiana ini.
“Eleh, peserta-peserta Akademi Impiana ni bukannya ada bakatpun. Harapkan muka jer. Dinch taste hem pulak tu!”
“Eh, ramai yang hensem apa?”
“Hello, kalau hensem, kau hengat diorang minat pompuan ke? Nak nak pompuan kilang macam kau!”
"Hek elleh! Aku dah ada bf lah beb!"
"Alah, diorang ni kebanyakkannya adik-adik lah, nok!"
“Aku tak nak dengar ler cakap kau ni, Mengarut jer! Pandai jer nak fitnah orang yang bukan-bukan. Apa-apapun, aku minat kat Fyrul dan Indra. Cute kan diorang!”
“Choiiii lesbian lah kau ni, Timah!” Gundutz menjeling benci. Timah pula buat-buat tak dengar.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger