Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 8



Gundutz mendapati dia tidak mempunyai banyak duit untuk bulan ini. Kalau nak dekat-dekat hari raya, bolehlah dia mendapatkan pendapatan lebih dengan menjual kek dan kuih muih yang dimasaknya sendiri. Tetapi bulan ini, rezekinya agak kurang. Jadi, dia tidak dapat menambahkan kredit kad prepaid untuk telefon bimbitnya.

“Susahlah hem nak AIUNDI macam ni!” keluh Gundutz ketika rancangan Diari Akademi Impiana disiarkan.

“Kalau macam tu, jangan undi, kan bagus!” saran Timah sambil membetulkan ikatan tudungnya.

“Itu macam ke? Ko memang tak nak hem undi Lina dan Sia kan? Ko memang tak suka kalau si Lina dan si Sia tu menang!”

“Aku tak kira! Aku nak Khir jugak yang menang tempat pertama.” Timah melepaskan nafasnya seolah melepaskan nafas cinta. “Lepas tu aku nak tengok Fyrul pulak menang tempat kedua.”

“Tak kosernyer ko. Tapi tak apa... Kalau hem boleh undi pelajar yang sesama muhrim. Kau pun boleh kan? Barulah adil!”

Timah merapatkan mulutnya menahan geram. Dia ingin menjerit dan menampar bahu Gundutz, tapi dia tak jadi apabila dia dapat melihat Fyrul sedang menyanyi.

“Ponen ni memang tak boleh nyanyi lah nok. Rambut jer lebih. Kenapa tak potong jer. Tak pon buat style rambut kena seterika macam Khairi, kan bagus?”

“Eh, dia dah improve apa! Kau memang tak boleh tengok dia maju!”

Gundutz berdecit. Dia dapat melihat bahawa Fyrul semahu-mahunya menyanyikan lagu yang telah diberikan kepadanya, tetapi ada sahaja yang tidak kena. Gundutz tahu bahawa jika Fyrul menyanyi dengan suaranya tidak keluar dan terjatuh tergolek di atas pentas sekalipun, penonton-penonton seperti Timah akan tetap mengundinya agar mereka terus dapat menyaksikan Fyrul beraksi di Akademi Impiana...

**

Kakak Besar: You perasan tak... Diari Akademi Impiana ni makin boring. Nothing happens! I think I rather watch paint dry than watching them on TV.

Abang Besar: Kalau kita biarkan perkara ini berlaku, nanti rating kita boleh jatuh. Salah haribulan... I have this feeling people will appreciate Malaysian Idol more than Akademi Impiana.

Kakak Besar: Now... That's scary.

Abang Besar: I know! So how? Makan roti lor...

Kakak Besar: We have to reposition a few actors... I mean, pelajar. I think it's about time we bring forward Fyrul. Some of the girls I know are so totally into him!

Abang Besar: But why? This I don't understand.

Kakak Besar: You don't have to understand dear... I think some girls are into sissy boys with hairs longer than them who can cook and sew clothes for them.

Abang Besar: Alah macam you lah kan... Falling for Latif the interior designer yang buat rumah you tu lima tahun yang lepas.

Kakak Besar: Sorrylah... Mana I tahu boyfriend dia kawan di ofis lama you tu. My mistake okay. I thought I could get a massive discount kalau dia jadi boyfriend I.

Abang Besar: Tu lah, nak sangat carik yang hensem-hensem--

Kakak Besar: Whatever lah. Now back tu business!

Abang Besar: Apa kata kita tonjolkan sikit si Fyrul tu? Mana tahu dia memang boleh menyanyi...

Kakak Besar: By doing that, he's get more fans and his die-hard fans will SMS him like there's no tomorrow if he is about to get himself voted out.

Abang Besar: And you know what? AI2 ni tak macam AI1 dulu... There's just not enough romance lah. These students are so fake, sampai nak fake them liking each other pun susah.

Kakak Besar: Apa kata kita buat skandal?

Abang Besar: Scandal is always a good idea. You tahu lah kita orang Melayu kan suka dengan skandal--

Kakak Besar: Apa kata kita buat cinta tiga segi. Zaidi suka kepada Adlina dan agak cemburu dengan hubungannya dengan Indra. Dan Lina pula kita skandalkan dengan Fyrul... Yang penting, kita jadikan the “The Ambiguously Adik-adik Duo”, Fyrul dengan Indra jadi love interest of these girls!

Abang Besar: Euwwwwwwww... Tapi pandai you buat novel kan?

Kakak Besar: I kan dulu peminat setia buku-buku Mills & Boons.

Abang Besar: Patutlah sampai sekarang tak kahwin-kahwin...

Kakak Besar: Jahat lah you ni. Asyik-asyik nak kenakan I!

Abang Besar: Kalau macam tu, kita suruh mereka break the house rules. Kita suruh Zurina dan Lina write notes. Zaidi dan Adlina pula speak to each other in sign language. Make sure they do all this depan kamera. Susah pulak kalau dah disuruh berlakon tapi nak berlakon kat all the blind spots in house! Macam mana kamera nak rakam!

Kakak Besar: Kita suruh they all berlakon convincingly lah this time around. Si Adlina tu pandai berlakon. And since she has acid bleached face, I'm quite sure it'll be easy for her to make herself blush bila malu-malu ada orang nak gossipkan dia dengan Indra.

Kakak Besar: Nanti kita kena suruh our post-production guys edit their confession sampai nampak macam ada skandal besar.

Kakak Besar: Alah, biasa lah... budak-budak post-prod ni, kalau diorang nak buat video recording of nyonya-nyonya jual sayur sounds like they are gossiping about the new Prada sales pun boleh.

Abang Besar: When the time comes, kita suruh si Azmil kenen-kenen kan couple-couple ni semua like they are in love with each other! Especially in the coming concert. Well, I'll get our post-prod guys to prepare a few video footage for that too if needed...

**

Benarkah Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul?

SEBENARNYA Sang Ketam tidak pernah menyuruh dan mengajar anaknya berjalan betul kerana Sang Ketam cukup yakin bahawa caranya berjalan, sebagaimana cara nenek moyang kepada nenek moyangnya, dan cucu cicit kepada cucu cicitnya berjalan, telah betul dan sempurna.

Sebaliknya bangsa Ketam pulalah yang merasa hairan dan takjub melihat manusia itu sendiri yang tidak habis-habis, malah bertambah-tambah dengan ajaran dan peraturan yang pelbagai macam, dari doktrin-doktrin, rukun-rukun, fatwa-fatwa sampailah kepada akta-akta, pekeliling-pekeliling dan memo-memo. Manusia telah menghabiskan waktunya untuk membuat segala macam peraturan dan mengawas perlaksanaan peraturan-peraturan; dari peraturan lalulintas jalan raya; peraturan datang ke pejabat dan peraturan berpakaian, sampailah kepada peraturan-peraturan bercakap di Parlimen dan di Mahkamah, peraturan menyekatkan air dan menggunakan elektrik, serta peraturan menyimpan rambut di kepala bagi kepala yang berambut.

Kehairanan Sang Ketam itu kian bertambah bila melihat manusia yang tidak pernah berjalan betul itu menghabiskan waktunya dengan mendandan mukanya, memelihara rambutnya, mengenakan pakaiannya, malah lebih aneh menahan makan dan minum untuk menguruskan badan, menelan kapsul dan jamu-makjun untuk memperkuatkan bahagian-bahagian anggota tubuhnya, mengumpulkan harta dan ringgit, menentukan jenis darah dan keturunan serta status dan gelaran, malah sangat teliti mencukur bulunya di samping berkelahi dan berbunuhan, menindas dan menipu sesamanya. Soalnya di sini, siapakah sebenarnya yang mengajar dan menyuruh anaknya berjalan betul, Ketam atau Manusia?

Usman Awang
1979


Para pelajar kini dibacakan sajak “Benarkah Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul?” oleh Puan Ogy Nawawi. Sajak yang dibacanya telah dipotong, ditapis dan dikerat-kerat oleh Abang Besar dan Kakak Besar, agar hilang maknanya yang tajam dan yang bersifat agak subversif.

Setelah membaca, Puan Ogy meminta pelajar-pelajarnya agar cuba memahami apa maksud sajak tersebut dan meminta mereka meluahkan pendapat serta pandangan mereka tentang sajak yang baru dibacanya.

“Fyrul, apa yang awak rasa maksud sebenar sajak ini?” tanya Puan Ogy dengan nada yang tinggi.

“Saya rasa... Seperti dalam pertunjukan fesyen, kita di ajar untuk berjalan lurus di atas runaway. Tetapi jika ada model yang berjalan tak betul, saya fashion designer perlu tegur agar model berjalan betul ketika memperagakan pakaian mereka.” Jawab Fyrul bersungguh-sungguh dengan memastikan dia tidak menggunakan suara kepitnya. Puan Ogy pula hanya sekadar mendengar. Baginya, pelajar berhak melihat sesuatu karya itu mengikut pandangan jiwa dan hati mereka sendiri.

“Kamu pula, Boboy!”

“Bagi saya, sang ketam hairan dengan sikap manusia yang sentiasa mahu mengubah keadaan diri mereka. Yang gemuk sanggup makan pill untuk kurus. Bila nak jadi penyanyi, bakat semulajadi tak penting... Kalau suara macam katak puru pun tak apa!Yang penting muka kena cantik, kena hensem.”

“Apa pula pendapat kamu Adlina?”

“Saya rasa ketam takjub melihat manusia yang pandai menggunakan air mata dan lakonan untuk mendapatkan apa yang mereka mahu.”

“Apa pendapat kamu Azam?”

“Ketam perlu joget ala breakdance walaupun tak sesuai dengan lagu. Untuk berjalan betul, si ketam kena ikut style KRU.”

“Apa pendapat kami Sia?”

“Saya tak tahu lah... saya blur!”

“Apa pendapat kamu Indra?”

“Ketam tu dari Sarawak...”

**

“Haiyoh! So der fake one!” Kata Gundutz kuat-kuat sewaktu melihat adegan kamera menangkap beberapa orang pelajar melanggar peraturan di Akademi Impiana. Gundutz terasa seperti menyaksikan sesuatu yang bersifat dejavu, kerana perkara yang sama pernah pun berlaku di Akademi Impiana musim yang lalu. “Ala, ini semua gimik!” kata Gundutz kemudian.

“Apa pulak gimik? Apa yang keluar dari TV semuanya betul lah!” kata Timah dengan bersungguh-sungguh.

“Ye ker???” Gundutz menyoal kembali dalam nada mengejek.

“Kenapa pulak tak betul? Ini kan rancangan realiti?”

“Kalau rancangan realiti... Semuanya kena realiti?”

“Ye lah! Lepas tu?”

“Ikut suka hati kau lah Timah!” Gundutz malas nak melawan lagi. Baginya, apa yang sedang berlaku di depan kaca TV lebih menarik, kerana para pelajar yang bersalah kini mahu dihukum. Lina dan Zurina perlu memberitahu kepada semua tentang kesalahannya. Sewaktu para belajar berkata-kata, beberapa patah ayat mereka ditapis.

Ceritanya begini... Zurina telah menanyai Lina jika Lina sudah berboyfriend dengan si Fyrul. Tetapi Lina menegaskan bahawa Fyrul sekepala dan sehaluan dengannya tetapi “he's not my taste!” tegasnya.

“Haiyoh! Memang lah dinch taste... Lina bukan lesbo occay! Dia wanita tulens yang seteret!” Gundutz berkata sambil bercekak pinggang, “Tak kan nak kawan-kawan pon orang dah saspek nak bercinta-cinta? Ntah-ntah diorang bertukar pendapat tentang fesyen ke... Pasal baju organza mana yang sesuai diguna untuk malam konsert ke... Pasal macam mana nak jahit labuci ke... Terus kena gossip der tak perlu!”

“Eh best nyer kalau dapat belajar jahit labuci dari Fyrul!” Timah menyambut seronok.

“Apa nak jadi dengan diorang ni semua nok? Nak belajar ke nak berendut?”

“Alah biarlah. Apa salah? Kau yang jeles kan?”

“Hem serius ni nok. Macam mana pulak diorang boleh senang-senang nak jatuh cinta. Sesama kawan pulak tu. Very der salah one! Tak profesional langsung!”

“Alah, kan best tengok diorang bercinta!”

“Apa yang seronoknya? Bukan kau yang bercinta! Tak koser betul ko ni!”

Kini giliran Adlina pula menjelaskan mengapa beliau menggunakan bahasa isyarat ketika berbual dengan Zaidi. Adlina menjelaskan bahawa beliau tak ada apa-apa hubungan istimewa dengan Indra.

Gundutz tidak berpuas hati dengan apa yang ditontonnya pada malam itu. Lebih-lebih lagi dengan segala tapisan yang ada yang hanya akan menimbulkan lebih banyak pertanyaan dan andaian. Kini dia mula merasakan bahawa Akademi Impiana sudah menyerupai sebuah rancangan TV Amerika Latin, “Secreto de Amor” dan “Rosalinda” dari sebuah rancangan “reality TV” yang sebenar.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger