Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 19 July 2006

Diari Akademi 08 05 & 06

Yang mahu tidur, biarkan mereka tidur. Tidak ada siapa pun yang melarang.

Saya dapat rasakan persahabatan yang terjalin antara Faizal dan Lotter. Dua hari yang lepas Lotter cuba untuk menyembunyikan perasaan sedihnya. Tetapi hari ini dia tidak dapat menyembunyikan perasaan sedih itu. Kalau ikut rasa hati, memang saya mahu sahaja berada di Akademi pada waktu kunjungan Lotter tetapi memandangkan ia berlangsung pada waktu jalan tengah sesak, saya terpaksa melupakan hasrat tersebut.

Berbual dengan penulis sahaja sudah cukup membuatkan saya sedikit sebak dan menjadi lebih sebak apabila menontonnya tadi. Saya tersentuh apabila Faizal mengetuk speaker apabila suara Lotter terdiam. Butir-butir apa yang diperkatakan juga nampak begitu jujur. Lotter sudah berada di Akademi tetapi mengikut perjanjian yang telah dibuat, dia tidak dibenarkan masuk. Hanya sekadar berada di Bilik Audio. Sesekali terdengar suara sebak Lotter. Memang touching ! Memang nampak seakan Faizal dipermainkan dengan audio Lotter itu. Apabila Faizal memanggil rakan-rakannya yang lain tetapi Lotter tidak bersuara. Apabila diam yang panjang itu sebenarnya terjadi apabila Lotter tidak dapat meneruskan kata-katanya. Walaupun Haziq mengatakan ini semua sekadar membuang masa, sebenarnya tidur lagi membuang masa. Farhan nampak terpinga-pinga mungkin memikirkan apa pula yang telah merasuk Faizal. Velvet dan Amirul setia menanti. Walaupun sekejap peluang itu diberikan, hanya Faizal sahaja yang dapat mendengar suara tersebut.

Saya merasakan setelah 8 minggu, inilah episod Diari yang terbaik setakat ini. Di dalamnya ada cahaya persahabatan yang kukuh. Di dalamnya ada titik kebingungan. Di dalamnya ada sifat lurus. Di dalamnya ada senyum sindir. Di dalamnya ada yang setia menanti. Di dalamnya ada perkataan yang menghiris.

Penyokong Lotter boleh meneruskan sokongan mereka terhadap Faizal kerana di situ ada satu titik persahabatan yang penuh emosi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger