Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 July 2006

Diari Akademi Fantasia 09 01 & 02

Tanda-tanda blogger yang sibuk adalah apabila pembacanya mula bising tanya bila nak update ! Sorry lah. Memang sibuk sangat. Dah elok-elok pelajar ada empat orang, minggu ini bertambah semula menjadi 12. Dah elok-elok semua perancangan publisiti diatur untuk 8 orang pelajar, jadual mereka terpaksa diubah kerana pada jam 3 petang hingga 10 malam mereka perlu berada di Akademi. Dah elok-elok soalan hanya 50, bertambah menjadi 100. Mana ada kejutan yang tidak menyusahkan. Dan kejutan minggu lepas adalah salah satu daripadanya.

Lagu Tugasan Individu
Amirul - Kurniaan Cinta (Adifashla AF1)
Lotter - Pria Terhebat (Sheila On 7)
Diddy - Diari Seorang Lelaki (Pretty Ugly)
Salima - Nour El Chams (Pascale Machaalani)
Zila - Bisikan Hati (Siti Nurhaliza)
Rich - The Reason (Hoobastank)
Karen - Jejaka Idaman (Raja Ema)
Nora - Berpaut Di Dahan Cinta (Dayangku Intan)

Lagu Bonus (Finalis)
Hujan - Hail Amir & Uji Rashid
Tanda Kasih - Hail Amir & Uji Rashid
Hendak Ku Tanya Terasa Malu - Uji Rashid
Berilah Kasih Sayang - Uji Rashid

Sementara itu...


Ejen 016 : Sebuah Iklan Yang Panjang
Siapa yang ketinggalan episode pertama Ejen 016, jangan melepaskan peluang untuk menonton episode kedua dan seterusnya telemovie ini. Saya boleh sifatkan Ejen 016 sebagai sebuah iklan DiGi yang panjang. Macam kita pernah menonton filem Sepet yang orang kata iklan Petronas yang panjang.

Apa yang saya suka dengan telemovie ini ialah pertamanya kerana aspek fiksyen sain yang diserap dengan penggunaan teknologi terkini yang ditawarkan oleh DiGi. Keduanya adalah teknik fotografi yang agak kelam dan sedikit kabur. Kalau tersilap pandang, orang akan ingat ini adalah sebuah filem iklan. Kalau diperhatikan dari sudut-sudut rakamannya juga nampak tenaga produksi menggunakan sudut-sudut yang ternyata berbeza daripada telemovie sedia ada.

Saya nampak telemovie bersiri ini mula mencari identitinya dan ia perlu dikekalkan. Macam identiti telemovie Rashid Sibir yang mana warna merah dan jingga seakan menguasai sudut rakaman, telemovie ini mempunyai identitinya yang tersendiri.

Kalau pun Ejen 016 merupakan sebuah iklan DiGi yang panjang, ia dilakukan dengan baik. Penonton sekadar dihidangkan dengan konsep penggunaan teknologi yang ditawarkan oleh DiGi dan ia dilakukan secara subtle. Tidak terlalu pasar malam. Berbeza kalau kita menonton Diari Akademi Fantasia. Sudah macam pasaraya Giant kita tengok Akademi tempat budak-budak Akademi Fantasia belajar sekarang. Pusing situ ada roti Gardenia, pusing sini ada peralatan gimnasium Fitness First, pusing situ ada kerusi urut OSIM. Nak buat macam mana dah rancangan realiti tv pencarian bakat paling popular di Malaysia. Semua orang lah nak sponsor. Sama juga macam Wedding Of The Year yang akan berlangsung tidak lama lagi. Telah rasmi nampaknya hak penyiaran eksklusif menjadi milik TV3. Maka berduyun-duyunlah pengiklan akan masuk untuk memberi durian runtuh kepada TV3.

Ceritanya mudah sahaja. Ada gang baik dan ada gang jahat. Ada satu meteor terjatuh di Ulu Yam dan orang jahat mahu merebut batu tersebut untuk kuasa jahatnya. Gang baik pun ada tujuannya. Satu kelainan dalam aspek penceritaan yang saya tonton minggu lepas, saya paling suka dengan idea memindahkan pemikiran orang lain ke dalam tubuh orang lain.

Kalau siapa-siapa masih ingat lagi dengan XXRay, filem itu juga bercerita subjek yang sama. Kalau ada sesiapa yang membaca buku Projek 238 karya BH Amir juga bercerita di sekeliling topik tersebut. Tentu sahaja subjek fiksyen sain sememangnya menarik minat saya. Pengolahan cerita untuk Ejen 016 perlu dilakukan dengan lebih teliti agar ceritanya lebih padat dan bertepatan dengan konsepnya. Cepat dan pantas ! Dialog-dialog sinis banyak membantu penonton mendekati telemovie ini.Untuk mengetahui latar belakang watak dalam Ejen 016, anda boleh melayari Ejen016. Ejen 016 disiarkan pada hari Rabu jam 9.30 malam di TV3.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger