Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 July 2006

Konsert 08 Akademi Fantasia : One Shot ! Giliran Siapa Tersingkir Malam Ini ?

Aku dah start panas hati dekat budak-budak system yang jaga CMS website ! Kalau korang tengok kat Website Rasmi memang tiada update terbaru pasal sistem tu ada problem sejak semalam.

Hari ini aku tak dapat update Main Hightlight untuk beritahu penonton tentang Konsert malam ini. Dah pukul 3.30 petang dan bila aku klik Generate Page masih keluar perkataan keramat Page Not Found ! Dah beratus kali aku tekan refresh. Tak jugak keluar-keluar. Selalunya hari Sabtu aku akan update pukul 10 pagi-12 tengahari. Tapi bukan untuk hari ini. Lebih senang aku update blog guna Blogger dari aku guna system tu !!!!


Setelah lapan minggu mengharungi cabaran sebagai pelajar Akademi Fantasia dengan kesunyian melanda Akademi sejak ketiadaan Lotter, giliran siapa pula yang bakal tersingkir pada Konsert 08 Akademi Fantasia yang akan dipancarkan secara langsung dari Dewan Siviks MBPJ, Petaling Jaya malam ini jam 8.30 malam di Astro RIA.

Lima pelajar yang akan mempersembahkan tugasan mereka ialah Amirul
dengan lagu Jatuh (Adam AF2), Faizal - Smells Like Teen Spirit (Nirvana), Farhan - Emosi (Sheila Majid), Haziq - I Need To Know (Marc Anthony) dan Velvet - Penantian (Harmoni) serta tiga lagu bonus iaitu Aku Sudah Jatuh Hati (Norsheila Amin), Cinta (Melly Goeslow & Kris Dayanti) dan Bila Rindu (Ruffedge).

Debaran belum pernah terhenti dan jari anda akan digalas tanggungjawab untuk menjadi juri. Jalankan tanggungjawab anda mengundi pelajar kesayangan anda untuk meneruskan harapan dan impian mereka di Akademi Fantasia. Jangan ketinggalan untuk berhadapan dengan sebarang kejutan malam ini !
Kalau tanya budak-budak system ni, mereka tak boleh buat apa pasal hari Sabtu dan Ahad. Kononnya mereka tak kerja hari Sabtu dan Ahad. Habis tu, kalau orang macam aku yang kena kerja hari Sabtu dan Ahad tak pulak diorang pikir. Takkan lah update tentang Konsert nak update hanya pada hari Isnin. Memang saja nak bagi aku mati lah tu ! Pukul 6 petang masalah tak settle lagi, tahulah aku forward SMS tu ke serata pelusuk alam. Bab kerja jangan buat main dengan aku ! Terkini : Jam 4.30 petang : Masalah Generate Page dapat diselesaikan. Aku akan tengok apa pula yang akan jadi malam ini. Kalau masalah sama juga, tahu lah aku tembak email hari Isnin ni !

Ada sebab kenapa aku panas hati betul. Tak payah lah beritahu. Kalau nak jadi hari-hari biasa lain cerita, ini jadi masa hari Sabtu. Bukan Sabtu yang biasa pulak tu.

Semalam aku pergi tengok rehearsal pun dah penghujung. Memang stress gila semalam. Itu yang aku pergi lepak makan malam dulu sebelum pergi rehearsal. Aku dah malas nak tengok pun, tunggu saja malam ini.

Nota : Siapa yang dapat tiket konsert malam ni, baiklah korang datang awal atau tepat pada masanya. Hari ini aku bad mood !!!

Kemaskini Selepas Konsert
Yay ! Mood dah kembali OK bila Faizal buat persembahan paling meletup ! Tentu sekarang anda semua dah tahu kenapa saya agak bad mood hari ini. Pertamanya ialah pasal kejutan-kejutan yang memang akan dilakukan pada minit-minit terakhir. Bila ada kejutan yang melibatkan terma dan syarat, sumber rujukan penonton adalah di laman web. Sekiranya laman web tidak dikemaskinikan dengan maklumat-maklumat terkini, yang menjadi sasaran adalah saya. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, walaupun dah sampai keluar kredit pada penghujung konsert namun AFMASUK masih tidak diumumkan lagi. Dalam kepala saya terfikir, mereka ni mainkan aku ke ?

Dalam masa-masa genting seperti hari Sabtu itu, saya perlu memastikan kedudukan peratus undian AFUNDI dan AFMASUK disiarkan mulai jam 12 tengahmalam. Dalam waktu-waktu genting itulah, sistem buat hal. Mana lah saya tak angin satu badan. Dalam waktu-waktu genting itulah, sistem tak boleh generate page Highlights. Kosong je. Takkan nak biarkan pada Diari 80 setelah Konsert 08 berakhir dan Amirul tersingkir ? Lebih-lebih lagi, ada pengumuman AFMASUK yang perlu diberikan tumpuan yang lebih. Macam sekarang, kedudukan peratus undian AFMASUK, hanya ada di website rasmi. Kat tempat lain tiada. Mahu tidak mahu, masalah tersebut perlu diselesaikan secepat mungkin.

Bila bercakap tentang kejutan, saya akui AFMASUK merupakan kitar semula dari musim kedua. Kaedah pelaksanaannya musim ini agak berbeza. Dan tidak ada satu mana-mana sumber sekali pun yang pernah mencadangkan Konsert 08 sebagai konsert penyingkiran terakhir. Jika ada mana-mana sumber yang mengakuinya, ia adalah sekadar angan-angan penuh berangan sumber tersebut. Sayang sekali cadangan atau ramalan mereka tidak menjadi kenyataan. Teruskanlah berangan ya.

Konsert 09 akan menjadi Konsert AFMASUK dan empat pelajar yang telah terpilih ke Konsert Akhir akan hanya membuat persembahan berkumpulan. Itu sahaja. Tempoh undian AFMASUK juga lebih panjang musim ini. Saya melihat trend pada musim penonton lebih suka untuk menonton persembahan pelajar dahulu dan kemudiannya mengundi. Mereka tidak mengundi berdasarkan prestasi pelajar dalam tempoh seminggu melalui Diari tetapi menunggu sehingga persembahan pelajar di Konsert. Pertamanya adalah kerana personaliti pelajar yang kosong dan tidak banyak yang dapat diberikan perhatian melalui Diari. Keduanya adalah kerana penonton mungkin sudah tahu menilai persembahan mana yang harus diberikan undian.

Dalam tempoh seminggu ini undian AFMASUK dan AFUNDI akan berjalan dengan serentak. Pemenang AFMASUK akan meneruskan pengajian mereka pada minggu ke-10 tanpa undian dan harus mengejar peratus AFUNDI yang telah masuk selama seminggu pada minggu 09. Secara tidak langsung dapat menyeimbangkan keadilan antara empat pelajar Konsert Akhir dan Pelajar AFMASUK.

Selagi namanya pelajar AFMASUK, saya lebih suka sekiranya beliau hanya mendapat tempat kelima kerana sekiranya beliau berjaya mendapat tempat yang lebih tinggi daripada itu, saya melihat ianya seakan-akan merompak peluang pelajar lain. Tetapi jika sudah dinamakan rezeki, tiada siapa yang mampu menghalangnya.

Pelajar AFMASUK akan menjejakkan kaki mereka semula ke Akademi Fantasia pada waktu yang berbeza dengan pelajar Konsert Akhir untuk mengelakkan sebarang komunikasi. Ini bermakna melalui Diari, penonton akan berpeluang untuk melihat kembali 12 orang pelajar dengan personaliti yang pelbagai (jika ada).

Katakanlah Diddy menang untuk AFMASUK, maka pada minggu ke 10, undiannya adalah 0%. Memang sukar untuk mengejar tetapi Linda dulu mampu mengejar dan meraih kedudukan tempat Kedua. Ajaib. Tapi kalau ada yang mahu mengundi, undi sajalah. Sudah namanya Akademi Fantasia. Penonton akan undi berdasarkan bakat dan personaliti. Walaupun ada yang masih kabur dengan konsep Akademi Fantasia, moga Tuhan akan membuka mata mereka. InsyaAllah.

Persembahan Pelajar
Pelajar AF4 - Aku Sudah Jatuh Hati

Sebuah persembahan yang biasa tetapi saya suka tengok mereka menari. Nampak ada keserasian antara mereka. Koreografi untuk lagu ini pun agak menarik.Lagu pun tidak begitu sukar dan lebih kepada happy mode, maka pelajar lebih tenang membuat persembahan.

Farhan - Emosi
Secara jujur saya sudah bosan dengan gaya persembahannya. Sama sahaja setiap minggu. Farhan mempunyai mutu vokal yang bagus tetapi masih malas untuk menyerlahkannya. Dia nak tunggu Konsert Akhir agaknya baru nak keluarkan semua. Emosi lagu tersebut kosong. Satu kelebihan Farhan, saya lebih menyukai gaya nyanyiannya berbanding Sheila Majid. Terkejut ? Nampak banyak benar bezanya. Itu sebab saya kata dia ada vokal tetapi emosi kosong. Lebih-lebih lagi dimulakan dengan aksi membuka kasut.

Haziq - I Need To Know
Siapa sangka kan ? Saya sendiri pun tidak sangka. Dalam perkiraan saya, saya menjangka persembahan Faizal dan Haziq boleh diletakkan paling bawah kerana sukar meyakini saya pada minggu-minggu di Diari untuk tertarik dengan penyampaiannya. Sudah saya katakan, ini Akademi Fantasia. Haziq memang arif bab irama tradisional dan jika dapat lagu tersebut, dia mesti hebat. Saya tidak terkejut kalau dia mampu menyampaikan lagu irama tradisional dengan baik sekali kerana itu makanan dia. Tetapi ini Akademi Fantasia, kelainan dan kematangan mengharungi cabaran membawakan lagu-lagu yang bukan pilihan mereka itulah yang ingin kita dengar dan lihat. Haziq telah berjaya dan Faizal harus belajar menari dari Haziq. Jika Haziq mampu melalukan sesuatu, Faizal juga harus boleh. Rasional diletakkan klip video kritikan dari Lotter ? Kalau ada yang mengatakan tidak perlu, lebih baik anda tengok sahaja Bintang RTM yang seratus peratus bersandarkan mutu vokal.

Velvet - Penantian
Lagu Penantian memang sedap di tangan Velvet. Saya akui kata Adlin yang Velvet agak terlebih dalam persembahannya. Lagu yang amat puitis ini sepatutnya disampaikan dengan bersahaja tanpa perlu cuba menyampaikan dengan nada-nada tinggi yang agak membingitkan. Kalau Velvet lebih relax dalam nyanyiannya pasti akan lebih menarik dan penghayatannya lebih sampai kepada penonton.

Amirul - Jatuh
Antara lagu Adam yang saya suka. Sayang sekali Amirul gagal melaksanakan tugasannya dengan baik. Terkejut juga apabila Amirul tersingkir kerana beliau merupakan antara penyumbang undian yang agak tinggi. Benarlah tekaan saya yang penonton musim ini lebih menilai persembahan pelajar. Amirul sememangnya tidak layak mendapat undian dengan persembahan seperti itu. Kefli dulu membawakan lagu Berhenti Berharap tidaklah sebagus mana, tetapi penghayatannya meletup. Itu sebab undiannya tinggi. Lagu Jatuh persembahan Amirul kosong penghayatan dan kosong vokal.

Faizal - Smells Like Teen Spirit
Saya bukan pakar vokal dan Akademi Fantasia sekali lagi diingatkan adalah seimbang antara vokal, personaliti dan bakat. Saya melihat persembahan Faizal antara persembahan yang penuh jiwa dan disampaikan dengan penuh perasaan. Kekuatan melodi lagu tersebut sudah cukup untuk menguja penonton, lebih-lebih lagi makcik bertudung kuning. Jangan ingat Mawi sahaja ada fanatik makcik bertudung, Faizal pun ada juga. Aksinya melompat dari pentas, tidak lah begitu mengejutkan. Saya paling suka apabila pada bahagian perlahan cara dia petik gitar pun perlahan sama. Bila bunyi rancak, dia pun rancak juga. Macam separuh sedar saja Faizal semalam. Aksi terhuyung-hayang Faizal antara yang unik dalam Akademi Fantasia. Memang meletup dewan dibuatnya walaupun ada yang buat muka blur tidak mahu menerima kenyataan.

Farhan & Velvet - Cinta
Peperangan vokal antara Velvet dan Farhan dan saya lebih tertarik dengan vokal Velvet. Saya melihat Velvet menang peperangan ini. Macam yang saya cakap, emosi Farhan kosong. Selagi dia tahan emosinya, selagi itulah persembahannya kosong. Farhan jaguh vokal tetapi cacat emosi. Sayang sekali. Gaya nyanyian Velvet lebih menyerlah berbanding Farhan. Lagu indah tersebut disampaikan dengan baik oleh mereka dan melengkapkan malam tersebut. Antara gandingan vokal yang serasi dan lagu tersebut menjadi lebih indah. Kalau mahu dibandingkan gandingan Jac dan Misha Omar, saya akan memilih gandingan Velvet dan Farhan.

Pelajar AF4 - Bila Rindu
Sedih kan ? Biasalah drama. Akademi Fantasia kalau tiada drama mana best. Yang selalu komen pun adakalanya lebih drama queen dari drama Akademi Fantasia. Lagi mahu komen. Sebelum persembahan ditayangkan klip paling menarik dalam sejarah Akademi Fantasia musim ini. Bukan untuk penonton sebenarnya, tetapi untuk pelajar. Selama hari ini pelajar lain menyangka Faizal bermimpi dan tidak mempercayai apa yang diperkatakan oleh Faizal dan semalam Haziq, Velvet, Farhan dan Amirul mendapat jawapannya. Tetapi ada juga penonton yang terlebih emosi walaupun klip tersebut bukan untuk mereka. Apa kita panggil tu ? Drama queen kan ? Sabar sajalah. Saya sudah jangka yang klip tersebut akan ditayangkan. Ianya amat penting untuk memaut sentimen perasaan kepada penonton. Elemen itu penting untuk Akademi Fantasia.

Amirul akhirnya tersingkir. Saya rasa Haziq tetapi persembahan Haziq hebat malam tadi. Jadi penyingkiran lebih terbuka. Memang sesuai pun Amirul tersingkir kerana persembahan dia malam tadi memang tidak bagus. Amirul ada kelebihan tetapi tidak dipergunakan dengan sebaiknya. Sayang sekali. Setelah Amirul meninggalkan Akademi Fantasia, program pun tamat. Ah ! Sudah ! Kata ada AFMASUK bila pula diorang nak umumkan ni ?? Mungkin diorang akan umumkan dalam Imbasan. Saya dah tak senang duduk dah. Ada lima minit lagi. Aznil kembali dan mengumumkan empat pelajar yang berjaya ke Konsert Akhir. Pheww ! Nasib baik ! Satu kejutan yang diumumkan pada saat-saat genting yang mampu membuatkan saya sendiri tidak senang duduk memikirkan bilakah pengumuman AFMASUK akan dibuat. Kejutan mengumumkan senarai empat pelajar ke Konsert Final juga tidak begitu mengejutkan cuma jika tidak kena gaya, Haziq pasti boleh jatuh pengsan. Mujur Aznil cepat memberikan jawapannya. Keempat-empat berjaya ke Konsert Akhir dan milik siapa bagasi misteri itu ? Saya lega kerana AFMASUK akhirnya diumumkan. Terus segera saya ke sistem untuk memasukkan nama Amirul dan nombor talian tetapnya ke dalam senarai AFMASUK. Mujur sistem berfungsi dengan baik dan mood kembali seperti sedia kala. Alhamdulillah.

Pilihan sultanmuzaffar
Smells Like Teen Spirit - Faizal
Cinta - Velvet & Farhan
I Need To Know - Haziq
Bila Rindu - Pelajar AF4
Penantian - Velvet
Aku Sudah Jatuh Hati - Pelajar AF4
Emosi - Farhan
Jatuh - Amirul

AFMASUK Terkini
Nama Peratus
Lotter 45%
Amirul 21%
Rich 13%
Diddy 11%
Zila 6%
Salima 2%
Karen 1%
Nora 1%

Hebat benar Lotter berada di atas dan terus kekal di atas. Amirul mengekori dengan 21% dan Rich sudah memintas Diddy dengan masing-masing 13% dan 11%. Saya menyarankan anda memilih dengan bijak. Jika anda memilih berdasarkan vokal, Diddy adalah pelajar yang paling layak untuk meneruskan cabaran di Konsert Akhir. Sekiranya anda memilih berdasarkan personaliti, Lotter adalah pelajar yang paling layak dipilih. Ini Akademi Fantasia, pilihan di tangan anda. Saya mengAFMASUK DIDDY dan LOTTER, tetapi DIDDY lebih sikit.

AFUNDI
Nama Peratus
Faizal 42%
Velvet 22%
Farhan 21%
Haziq 15%

Sementara itu carta AFUNDI, Faizal masih mendahului dengan 42% dan diikuti oleh Velvet dengan 22%. Agak jauh tetapi semuanya bergantung kepada persembahan konsert. Dan kini rata-rata para peminat sudah mula menyerang talian undian untuk memastikan pelajar kesayangan mereka menang. Kalau ada persembahan yang lebih meletup di Konsert Akhir, InsyaAllah kedudukan akan berubah. Mana tahu, ia akan berkekalan. Jika saya, saya mengAFUNDI FAIZAL dan VELVET !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger