Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 March 2003

Sewaktu latihan teater, kami duduk berbincang tentang flow cerita tersebut. Tuan Pengarah bercerita apa yang berlaku bermula dengan sinopsis hinggalah ke babak 6. Aku jadi takut kerana watak aku memerlukan permainan ekspresi wajah tanpa dialog. Aku bukan pelakon profesional. Aku pelakon amatur. Lebih tepat sekali, inilah kali pertama aku berlakon teater. Banyak perkara yang perlu tuan pengarah lakukan untuk menghidupkan aku di atas pentas teater. Aku yang buluh ini, perlu dilenturkan.

Script-reading malam itu pengarah lebihkan kepada watak Leman dan Leha. Scene Leman dengan Leha perlu dibuat dengan teliti. Kata Pengarah, mereka watak utama. Aku akui pemegang watak Leha sememangnya superb. Leha pernah berlakon dalam Mencari Juita satu ketika dahulu. Aku rasa kecil berlakon dengan dia. Leha banyak membantu aku merealisasikan watak Leman. Mengajar aku cara mengekspresikan watak Leman. Pengarah juga banyak membantu aku memperbetulkan intonasi dialog aku. Pengarah sudah mula mahu aku melepaskan skrip di tangan. Katanya, bila skrip tiada di tangan, ekspresi wajah akan lebih kelihatan. Aku faham dan mengerti. Kadang-kadang sahaja aku jeling pada skrip.

Mulai minggu depan, tuan penolong pengarah meminta aku berpakaian sempoi ke latihan. Katanya, latih tubi akan dijalankan. Aku mungkin berpeluh. Sesuatu perlu dilakukan pada suara aku. Suara orang teater bukan macam suara aku. Suara aku perlahan. Minuman ais perlu aku kurangkan dan belajar bernafas dari perut. Nafas kena panjang. Aku tercengang. Nanti aku cerita apa itu bernafas dari perut. Pasal sekarang aku pun tak tahu. Yang aku tahu, aku bernafas dari paru-paru. Cikgu Sains aku ajar dulu.

1 Responses to

  1. dghnfgj Says:
  2. welcome to the wow power leveling cheap service site, buy

    wow power leveling cheap wow gold,wow gold,world of warcraft wow power leveling buy w

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger