Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 June 2006

Konsert 01 Akademi Fantasia 4 : Kejutan Pertama Nora Tersingkir

Nora merupakan pelajar pertama yang tersingkir dari Akademi Fantasia 4 yang mana menyaksikan penyingkiran kejutan yang berlaku pertama kali dalam konsert pertama. Sebelum ini Liza pernah disingkirkan dalam konsert pertama dan kemudiannya diserap kembali sebelum meninggalkan Dewan Percubaan UPM. Ini merupakan penyingkiran pertama untuk musim ini.

Kedudukan Undian Sebelum Persembahan
Faizal 12%
Amirul 12%
Salima 11%
Rich 9%
Diddy 9%
Lotter 7%
Nora 7%
Velvet 7%
Haziq 7%
Zila 6%
Farhan 6%
Karen 6%

Juri Bertauliah
Hajjah Wan Chik Daud, Ahmad Fauzee dan Adlin Aman Ramlie. Antara komen-komen klasik yang akan diingati ialah "Aku nak kau balik, (pause) dan datang balik untuk konsert final"

Persembahan Pelajar
Rich – Ai Ai Twist


Zila – Jangan Tinggal Daku
Sebenarnya saya tertarik dengan persembahan Zila yang minima tetapi emosinya sampai kepada saya. Aznil sedikit menggangu emosi lagu tersebut dan merosakkan sedikit penghayatan penonton. Saya rasa kalau Aznil ingin turut serta dalam lagu Azizah, ia masih boleh difikirkan tetapi dengan menyuntik elemen jenaka pada sebuah susunan muzik yang sememangnya dibuat dengan penuh emosi ia adalah sesuatu yang kurang wajar. Zila saya kira telah menunjukkan sebuah persembahan yang bagus dan keyakinan dirinya mula terserlah walaupun masih belum cukup untuk berdiri dengan sendirinya.

Nora - Perwira

Haziq – Tidurlah Permaisuri

Farhan – Hujan Di Tengah Hari
Farhan merupakan jaguh vokal untuk Akademi Fantasia musim ini. Kalau musim lepas ia adalah milik Amylea, nampaknya nasib yang sama bakal menimpa Farhan apabila sering dilihat berada di tangga terbawah. Namun demikian ia sedikit pun tidak menggugat konsentrasi persembahannya untuk memberikan sesuatu yang wow ! Itu kelebihan Farhan yang nampak begitu profesional di atas pentas dan lebih berkeyakinan sewaktu membuat persembahan.

Amirul – Dengar Ini Cerita

Salima – Apa Guna Berjanji

Lotter - Azizah
Persembahan Lotter sememangnya melucukan. Lagu Azizah adalah sebuah lagu yang sedap dan kemudiannya diubah sedikit susunan muziknya. Tampil dengan sebuah persembahan yang memikat penonton, Lotter telah berjaya meyakinkan saya yang beliau sebenarnya berbakat besar untuk menjadi seorang pelawak juga penyanyi yang serba boleh. Kemunculan Fasha Sandha sebenarnya membuatkan beliau tergamam tetapi dapat dikawal dengan baik. Mujur tidak terlupa lirik atau tersasul lirik macam rehearsal.

Karen – Malam Pesta Muda Mudi

Diddy – Aduh Sayang
Aduh Sayang versi Diddy adalah sebuah persembahan yang menghiburkan. Rasanya kalau sebuah lagu yang berentak balada, postur tubuh Diddy sememangnya amat sesuai, tetapi apabila beliau membawakan lagu berentak agak rancak, nampak benar tubuhnya tidak begitu sesuai untuk menari. Tubuh tingginya seakan nampak begitu janggal apabila menari. Persembahan vokal Diddy agak biasa dan sedap apabila beliau menyebut satu persatu liriknya dengan jelas. Range vokal Diddy tidak begitu besar dan beliau harus gigih berlatih untuk meningkatkan mutu persembahannya.

Velvet – Darah Muda
Hampir setaraf dengan Farhan ialah Velvet yang permainan vokalnya sungguh memikat. Saya sendiri tidak menyangka vokal seindah Velvet dimiliki oleh orang seperti Velvet. Tapi ini Malaysia, penyanyi-penyanyi yang bersuara emas seperti Dayang Nurfaizah, Adibah Noor sering dipinggirkan. Velvet begitu selesa dengan lagu-lagu yang bernada tinggi tetapi nampak begitu selesa membawakannya. Pelbagai improvisasi yang dilakukan oleh Velvet dibuat dengan baik dan tidak berlebihan.

Faizal - Ingin Tahu
Kalau mengikut pilihan saya, Faizal dengan Ingin Tahu merupakan antara persembahan yang paling saya suka. Pertama kerana persembahan vokal beliau yang lain daripada yang lain. Lagu ini merupakan lagu duet P.Ramlee dan Nona Asiah dan disampaikan secara solo oleh Faizal. Itu antara satu kelebihan yang beliau ada. Sebenarnya saya terhibur dengan persembahan tariannya yang agak kayu, sama seperti peminat AF3 terhibur dengan kayunya tarian Mawi tahun lepas. Saya melihat beliau sama seperti Felix kerana ada sesuatu yang akan membuatkan saya tertunggu-tunggu untuk melihat persembahannya.

Menuju Puncak
Sebuah koreografi yang paling tidak menarik dalam sejarah AF. Sesuatu perlu dilakukan agar tarian Menuju Puncak dapat menjadi nafas kepada Akademi Fantasia. Nampak begitu lesu di atas pentas lebih-lebih lagi dengan persembahan dan pergerakan pelajar yang tidak tajam dan berkesan. Faizal merupakan antara pelajar yang perlu kelas tambahan untuk tarian. Memang menjadi bahan ketawa semalam.

Kedudukan Undian Selepas Persembahan
Faizal 11%
Lotter 10%
Amirul 10%
Salima 10%
Farhan 9%
Karen 9%
Haziq 8%
Diddy 8%
Rich 7%
Zila 7%
Velvet 6%
Nora 5%

Saya suka musim ini apabila taburan undian SMS adalah sama rata antara pelajar. Tidak banyak perbezaan antara pelajar dan ini menjadikan sebarang kemungkinan boleh berlaku dalam Akademi Fantasia. Sesiapa sahaja boleh tersingkir jika tersilap strategi. Secara tidak langsung aura Akademi Fantasia 2 kembali lagi untuk musim ini. Berkenaan kualiti yang dihasilkan masih banyak yang perlu digali oleh Tenaga Pengajar. Lagi pun ini baru minggu pertama dan kita seharusnya memberikan peluang kepada pelajar untuk menonjolkan bakat yang mereka ada. Walaupun Adlin Aman Ramlie mengambil langkah drastik dengan memberikan komen-komen langtangnya tanpa mengambil kira usia mereka di dalam Akademi Fantasia, saya melihat ia sebagai satu cara untuk mempercepatkan usia kematangan pelajar-pelajar tersebut.

Pilihan sultanmuzaffar
Faizal - Ingin Tahu
Farhan – Hujan Di Tengah Hari
Velvet – Darah Muda
Lotter - Azizah
Zila – Jangan Tinggal Daku
Diddy – Aduh Sayang
Karen – Malam Pesta Muda Mudi
Rich – Ai Ai Twist
Salima – Apa Guna Berjanji
Haziq – Tidurlah Permaisuri
Nora - Perwira
Amirul – Dengar Ini Cerita

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger