Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Siapa Yang Bersalah ? Penyampai Berita Atau Pelapor Berita ?

Entri oleh sultanmuzaffar 07 December 2008

Jumaat lepas saya ada terbaca kolum Dengarlah dalam akhbar Berita Harian yang bertajuk “Aizat ajuk gaya nyanyian Nubhan?” Pada mulanya saya percaya dengan apa yang telah dilaporkan. Walaupun ianya satu gossip cuma bezanya nama mereka yang terlibat terpapar dengan jelas, saya cepat percaya. Kata orang kalau tiada angin, masakan pokok boleh bergoyang kan. Atau pun dalam keadaan sekarang kalau tiada air, masakan tanah boleh menggelongsor kan. Atau kalau tiada hulur, masakan projek boleh lulus kan.

Namun setelah mendapat tahu cerita dari mereka yang berada di tempat kejadian selain menonton sendiri klip video yang telah dirakamkan pada malam kejadian, persepsi saya berubah. Ada bukti, maka saya berhak untuk mengubah persepsi saya.

Berdasarkan laporan gossip yang telah ditulis oleh Normah Becok, cerita buruk telah pun tersebar walaupun secara tidak tanpa niat. Kesilapannya cuma satu iaitu tidak mendapatkan komen dari pihak yang lain dan hanya berdasarkan komen dari pihak yang satu lagi sahaja.

Itu sebabnya REFORMASI wartawan hiburan perlu dilakukan. Saya yang bermula sebagai blogger juga perlu didedahkan dengan ilmu kewartawanan kerana saya tidak pernah terdidik dengan asas-asas kewartawanan. Saya menjadi wartawan dengan lesen blogger. Mungkin juga kerana telah terlalu lama, kita terlupa. Sebagai manusia biasa, lupa adalah perkara biasa bukan. Tidak salah menjadi pelupa.

Saya sebagai blogger juga pernah terlupa. Apabila diangankan dengan populariti, manusia cepat terlupa. Apabila sudah menggapai bintang di langit, kita terlupa rumput di tanah. Pernah beberapa kali saya terlupa tujuan asal menulis blog dan didesak oleh angan-angan kosong dari pembaca, saya tersilap langkah. Mujur juga ada orang di sekeliling yang cepat menarik saya ke tanah.

Berbalik kepada topik asal saya ialah laporan yang ditulis oleh Normah Becok seperti yang tertera di bawah.

Aizat ajuk gaya nyanyian Nubhan?
Oleh Normah Becok

SEBAIK saja Cik Normah mengangkat telefon yang berdering di tengah kesunyian malam, Cik Normah terdengar nada suara sebak dan teresak-esak daripada pemanggil di hujung talian. Si pemanggil ini hanya dikenali sebagai `Miss Bling Bling'.

Walaupun sebenarnya Cik Normah waktu itu sedang ingin melelapkan mata,namun kerana `Miss Bling Bling' ini hendak menyampaikan sebuah cerita sensasi, jadi Cik Normah gagahkan diri melayan panggilan itu.

Kata si wanita ini, dia sudah menyaksikan sebuah kejadian yang sepatutnya tidak berlaku untuk acara seperti itu.

Dalam nada penuh emosi, Miss Bling Bling berkata bintang program realiti yang kini semakin kurus, Aizat sudah memalukan seorang lagi bintang realiti iaitu Nubhan sewaktu sesi soundcheck untuk kategori Balada yang akan dipertandingkan malam ini.

Katanya, Aizat diminta untuk menggantikan Nubhan memandangkan penyanyi dari Kuala Pilah itu tidak dapat hadir kerana mempunyai urusan kerja di tempat lain dan perkara itu sudah pun mendapat persetujuan penganjur.

Sebelum itu, pihak pengurusan Nubhan sudah pun menyediakan penyanyi stand in, yang juga ahli kelab peminat Nubhan. Namun disebabkan pihak produksi mahukan pengganti yang boleh menyanyi, maka mereka meminta Aizat untuk menyampaikan lagu Ada Untukmu itu.

Masalahnya, sewaktu menyanyikan lagu itu, Aizat kedengaran mengubah suaranya menjadi suara `angsa', suara yang sering dikaitkan dengan Nubhan sewaktu dia masih dalam AF.

Ketika ditanya mengapa dia berbuat begitu, cerita `Miss Bling Bling', Aizat membalas pertanyaan itu dengan ketawa.

"Sedih aku Cik Normah, bila Aizat buat begitu. Seolah-olah dia memang sengaja hendak memperli Nubhan," luah `Miss Bling Bling' sambil menangis.

Terdiam Cik Normah, tak tahu nak cakap apa bila mendengarkan Miss Bling Bling terus menangis tersedu-sedu mengenangkan artis kesayangannya itu dimalukan di khalayak ramai. Nantilah, kalau Cik Normah berkesempatan jumpa dengan Aizat, Cik Normah akan tanya mengenai perkara ini kepada dia ya, `Miss Bling Bling'.

Rakaman video yang dilakukan oleh salah seorang blogger yang berada di tempat kejadian telah membuktikan yang Aizat tidak bersalah. Namun siapakah pula yang bersalah ? Tidak perlu menunding jari untuk mencari siapa yang salah. Cukup sekadar peringatan untuk semua, jangan cepat mempercayai apa yang tertulis di dada akhbar mahu pun di skrin komputer anda menerusi laman blog.



Apa pula reaksi penyampai maklumat kepada Normah Becok setelah mendapat tahu lagu Aizat berjaya ke Anugerah Juara Lagu sedangkan lagu Nubhan tidak berjaya. Takut pula kalau amarahnya semakin marak dan dendamnya semakin membara. Bawa bersabar ya !

Saya difahamkan untuk mendapatkan reaksi balas akhbar tersebut akan mendapatkan komen dari Aizat sendiri. Mungkin akan keluar dalam minggu hadapan.

Keluar dari topik tersebut, saya mahu berkongsi dengan pembaca apa yang telah saya lakukan semalam. Saya bersama beberapa rakan telah menjalani satu latihan penyesuaian diri. Kami menyelam di sebuah kolam renang berhampiran Kuala Lumpur.

Sekali sekala hilangkan gian menyelam. Seronok pula menyelam di dalam kolam renang. Tenang tanpa arus yang selalu menyesatkan penyelam. Saya akan kembali ke sana lagi minggu hadapan. Yahoo !!

3 komen

  1. i like your blog......

     
  2. awesome Says:
  3. buruk la theme ni bro, tak homist la

     
  4. Imelda Marie Says:
  5. pepatah 'kalau tiada angin, masakan pokok boleh bergoyang' mcm tak relevan dah skarang, coz zaman skarang, pokok boleh digoyangkan oleh manusia....

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger