Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Blogger Nuffnang Berkongsi Rasa

Entri oleh sultanmuzaffar 16 September 2008

Hari Sabtu lepas saya dijemput oleh Nuffnang untuk hadir ke Nuffnang Sharing Session di The Apartment Downtown KLCC. Selain saya, blogger lain yang turut dijemput sama ialah RedMummy.

Kami diminta untuk berkongsi dengan pembaca blog yang lain berkenaan amalan berpuasa. Menariknya yang hadir bukan sahaja blogger Melayu, tetapi juga blogger Cina dan India. Saya melihat jurang perbezaan agama bukanlah penghalang untuk sesebuah aktiviti sebegini diadakan.

Malaysia telah banyak berubah, cuma yang masih takut kehilangan tongkat yang hidup dalam ketakutan. Itu pandangan saya. Kami berbuka puasa bersama. Walaupun blogger lain boleh makan dahulu tetapi mereka menghormati mereka yang berpuasa.

Berbuka di The Apartment tidak banyak bezanya dengan berbuka di tempat lain. Bulan puasa ini saya masih belum menghabiskan duit untuk membayar bayaran berbuka puasa ala buffet yang banyak di Kuala Lumpur. Seperti kata TPM Najib Tun Razak…ubah gaya hidup. Saya pun ubah gaya hidup saya.

Saya hanya akan pergi apabila ada jemputan ke majlis berbuka yang diadakan sewaktu bekerja. Makanya hidangan berbuka saya pada malam itu adalah percuma seadanya.

Hidangan makan yang disediakan juga cukup menarik. Memandangkan saya sudah kenyang, saya hanya makan hidangan desert sahaja. Apple Crumblesnya cukup enak. Dua kali juga saya tambah.

Mereka tanya saya kenapa memulakan makanan dengan dessert ? Saya katakan pada mereka, memang sepatutnya berbuka harus didahulukan dengan hidangan yang manis-manis seperti buah kurma.

Saya cuba untuk lebih menerangkan pada mereka apa yang mereka tidak tahu. Mereka tanyakan juga kepada saya tentang bila waktu berbuka yang sesuai. Saya katakan pada mereka apabila mendengar azan Maghrib, harus dipercepatkan berbuka.

Mungkin kerana terbuka topik azan, saya tidak dapat tidak untuk bertanyakan kepada mereka tentang azan. Apakah benar ia mengganggu khalayak sekiranya ia dilaungkan. Mungkin kerana saya sendiri tidak mengikuti isu yang sekarang diperbesar-besarkan dengan teliti. Hanya membacanya sambil lalu. Yang mana betul pun saya tidak tahu.

Mungkin juga akhbar Utusan hanya berdegar-degar dengan polemik tersebut. Lebih-lebih lagi dalam keadaan negara sekarang yang nampak jelas tidak tenang dengan pelbagai isu.

Selepas berbuka, kami naik ke tingkat atas untuk sesi berkongsi rasa. Kami duduk dalam satu bulatan. Ada Melayu, ada Cina, ada India dan ada Mat Salleh. Seorang pensyarah dari Universiti Monash, Sunway. Tiada masalah, tanpa rasa gundah atau tercalar di hati masing-masing.

Saya memulakan bicara saya dengan sedikit jenaka untuk meredakan rasa gemuruh. Sudah menjadi lazim, apabila berdepan dengan pendengar saya hilang kata-kata. Saya katakan pada mereka. Saya melihat semua blogger dari pelbagai bangsa boleh duduk di sini malam itu, saya fikirkan beri blogger sahajalah yang menguruskan negara ini. Mereka nampak gembira.

Memang sukar untuk berbicara di hadapan mereka yang rata-ratanya saya temu pertama kali. Ada yang berkata saya pendiam. Itu lumrah. Saya akuinya. Saya lebih tenang sekiranya mereka bertanyakan saya soalan.

Setiap soalan saya jawab dan saya berpuas hati. Rata-rata mereka mahu mendapatkan nasihat bagaimana untuk menjadi sultanmuzaffar. Tidak banyak soalan tentang puasa. Elok juga. Banyak pula cerita yang tidak elok terdedah kelak.

Berkongsi rasa dengan RedMummy yang pertama kali saya temui. Seingat saya itulah kali pertama saya bertemunya. Saya kagum melihat usahanya untuk menjadikan blognya dikenali. Sehari dalam lapan entri sekaligus. Saya sendiri tidak mampu berbuat demikian. Segala gambar dirakamkan.

Berkongsi rasa dengan blogger-blogger yang hadir memang agak sukar untuk saya ingati satu persatu. Dari pelajar berusia 17 tahun hinggalah yang berumur 30an yang saya jangkakan rata-ratanya baru bertemu pertama kali. Ada yang kaki gambar, kaki jenaka dan pelbagai jenis ragam manusia ada pada malam itu.

Paling menarik apabila mendengar luahan seorang blogger mengenai seorang pembaca berita Astro AWANI. Dia meluahkan kebenciannya terhadap seorang pembaca berita ini dan menyarankan saya saja yang membaca berita. Hahaha. Tidak kurang juga mereka yang menonton AWANI dan menyukai segmen Analisis AWANI.

Saya bertuah kerana mengenali mereka. Walaupun berbeza agama, berbeza bangsa, berbeza peringkat umur, berbeza pandangan politik, kami blogger boleh duduk bersama berbicara mengenai dunia yang kami hidupkan…dunia blogging di Malaysia.

Kepada semua rakyat Malaysia, saya mengucapkan Selamat Hari Malaysia !

Blogger yang hadir :
Lawat blog mereka di sini dan baca pandangan mereka tentang acara kongsi bicara baru-baru ini.
themindofleoraj.blogspot.com
http://www.julianhopkins.net/
roflina.blogspot.com
youcanfindme.blogspot.com
arifsblackbook.blogspot.com
justmymemorabilia.blogspot.com
30jalanf3.blogspot.com
themakingofazzazfar.blogspot.com
http://www.xsydz.com/
myasefia.blogspot.com
takes5.firdauz.my

Nota : Blogger yang tertinggal, sila beritahu ya.









Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger