Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Dimensi Baru Dimensions

Entri oleh sultanmuzaffar 13 November 2009


Maxis Berhad mengumumkan pakatannya dengan Measat Broadcat Network System Sdn Bhd. (MBNS), anak syarikat Astro All Asia Networks untuk memperkenalkan inovasi hiburan yang bakal mempelopori pengalaman hiburan mudah alih di Malaysia.

Pakatan ini menyaksikan penghasilan dan penyampaian kandungan TV mudah alih serbaneka, termasuk video terbitan khas, dan juga saluran TV Mudah Alih Astro, menerusi saluran pengedaran kandungan Maxis.


Produk sulung mereka “DIMENSIONS” merupakan siri hiburan pertama di Malaysia yang diterbitkan khas untuk peranti mudah alih.

DIMENSIONS” ialah media video pertama sepertinya di Malaysia, yang disesuaikan untuk hiburan mudah alih peribadi dan disediakan percuma kepada pelanggan Maxis dan Hotlink tanpa caj data atau muat turun. Kisah cereka sains 11 episod ini akan disalurkan setiap minggu kepada pelanggan yang melanggan perkhidmatan ini dengan menghantar teks ON (jarak) DS melalui SMS ke 22900. Siri ini memaparkan kisah epic dalam format baru. Jalan ceritanya pantas dengan gaya serba baru, sesuai untuk peranti mudah alih, bagi menyampaikan kisah kontemporari Malaysia berlatarkan legenda dan budaya rakyat tempatan.


Saya telah melanggan dan menonton sendiri produk tersebut di peranti mudah alih saya. Apa yang boleh saya katakan, hasilnya agak bagus. Oleh kerana setiap episod hanya berdurasi 5-6 minit maka servis itu tidak terlalu lama untuk proses muat turun. Saya sukakan kamera gerak pantas dan teknik penceritaan yang segar dalam drama bersiri itu. Kalau untuk remaja, memang mereka sukakan sesuatu yang lebih bergenre aksi sebegitu.


Kalau terlepas peluang untuk melanggan, masih boleh ditonton di laman web cuma akan lewat beberapa hari. Bergantung kepada jenis orang, mungkin ada yang suka versi peranti mudah alih dan mungkin ada yang suka versi web.

Kekurangan drama ini adalah nama komersial yang boleh dijual. Namun demikian kerana proses pemilihan pelakon yang teliti setiap watak diberikan keadilan oleh pelakon yang terpilih. Ekspresi wajah dan mutu lakonan mereka kena dengan watak mereka.


Antara pelakon yang terlibat ialah Dhanya Nambiar, Nurinmawati, Lingam, Nur Hazwani, Oliver Johanan, Pak Muda, Ammar Alfian Aziz, Alias, Ben Tan, Jehan Miskin, Anne James dan Justin Chan. Secara jujurnya saya hanya kenal Anne James, Jehan Miskin, Ammar Alfian Aziz dan Ben Tan sahaja.

Membaca profil watak yang ada dalam DIMENSIONS seakan memberi petanda yang drama bersiri ini seakan HEROES versi Malaysia. Itulah dimensi baru yang ditawarkan oleh DIMENSIONS.


English quote : Malaysian's HEROES on mobile bringing new DIMENSIONS to Malaysian's mobile experience!
Malay quote : HEROES versi Malaysia cipta DIMENSI baru pengalaman teknologi mudah alih rakyat Malaysia!



DIMENSIONS” boleh dilanggan bermula 11 November oleh hanya pelanggan Maxis dan Hotlink dan untuk seluruh rakyat Malaysia boleh mengikuti siri tersebut menerusi laman web DIMENSIONS di www.dimensions.com.my dan laman web Facebook DIMENSIONS. Untuk berita terkini, boleh mengekori DIMENSIONS di laman sosial Twitter atau pun menonton video online di laman web Youtube.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger