Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Natrah Masih Wujud Di Sekeliling Kita

Entri oleh sultanmuzaffar 06 December 2009


Natrah atau nama sebenarnya Huberdina Maria Hertogh pergi meninggalkan kita pada 8 Julai 2009, namun perawan kecil yang mencetuskan rusuhan di Singapura dan Karachi, Pakistan itu masih lagi wujud di sekeliling kita. Airmata dan pengorbanannya masih segar dalam minda kita semua.


Saya mula mengenali Natrah sewaktu terbaca Dewan Masyarakat keluaran Februari 1989 ketika saya berusia 15 tahun. Saya ikuti setiap keluaran majalah tersebut untuk mengenali lebih dekat kenapa dia begitu penting dalam sejarah kita.

Buku Natrah nukilan Fatini Yaacob, penulis yang sama mengkaji Natrah untuk Dewan Masyarakat 20 tahun lalu masih belum habis saya baca. Melalui buku tersebut, saya mendapat tahu yang sewaktu Fatini pertama kali mewawancara Natrah berlangsung di Lake Tahoe sekitar Mac 1989. Waktu itu Natrah bekerja dengan mencuci bilik motel dan chalet yang terdapat di pusat peranginan di Nevada. Pada waktu yang hanya berselang beberapa bulan, saya dan keluarga singgah di Lake Tahoe pada Oktober/November 1989. Mungkin juga motel yang kami menginap dicuci oleh Natrah cuma tidak mengenalinya sahaja. Ia sekadar kemungkinan sahaja.

Natrah di Pentas

Bukan mudah untuk membawa satu kisah sejarah menjadi satu naskhah pentas. Dalam ruangan Siti Jarum, penulis itu memberikan komen yang cerita sejarah itu diangkat ke pentas teater menggunakan teknik kronologi. Yang mana setiap peristiwa sejarah dimasukkan dalam teater tersebut. Ada benarnya komen tersebut kerana Natrah menceritakan segala-galanya iaitu dari A hingga Z.

Sekiranya Natrah hanya mengambil intipati sejarah itu pada elemen rusuhan atau pun mengaitkan dengan apa yang berlaku sekarang, tentunya lebih menarik.

Tatkala saya menulis ulasan ini saya telah menonton teater Natrah sebanyak empat kali. Setiap malam pementasan selama lebih dua jam itu ditokok dengan penambahan set dan beberapa perubahan pada aspek visualnya. Sekaligus ia menguatkan lagi naskhah tersebut jika tidak mengubah sedikit fakta sejarah. Namun saya faham situasi pengarah yang tersepit dalam desakan penonton yang masih tidak mahu menerima hakikatnya.

Keberanian Erma Fatima selaku pengarah teater itu wajar saya puji. Keberanian yang saya maksudkan adalah menyeimbangkan kemelut antara tiga watak, Natrah, Cik Aminah (ibu angkat) dan Adeline (ibu kandung Natrah). Semuanya dipaparkan dalam monolog yang mana masing-masing cuba untuk menegakkan apa yang ingin mereka pertahankan. Sayangnya, kita tidak pernah memikirkan kemelut yang melanda Natrah ketika itu.

Simpati saya berbagi-bagi sama ada untuk Natrah, Cik Aminah atau pun Adeline. Jika sebelum ini saya sering dimomokkan dalam propaganda berteras akidah agama yang dipertahankan Cik Aminah, kita saya cuba untuk memahami hak Adeline sebagai ibu kandung Natrah. Dalam waktu yang sama, saya turut bersimpati terhadap Natrah yang ketika itu dibiarkan tidak diberikan haknya sebagai anak untuk memilih.

Saya anggap itu satu keberanian yang cukup besar untuk memecahkan propaganda yang selama ini ditanam dalam diri saya setelah mendapat pengetahuan tentang sejarah ini hanya melalui pembacaan Dewan Masyarakat.

Pada dua malam pertama pementasan ini, saya dapat melihat di penghujung pementasan tersebut watak Natrah 70 tahun berjalan menuju ke gereja. Terdapat perubahan kecil tetapi memberi makna besar dalam sejarah apabila kita masih tidak dapat menerima hakikat itu. Watak Natrah 70 tahun tidak lagi berjalan menuju ke gereja sebaliknya belok ke kanan menjauhi gereja. Lalu meninggalkan persoalan sama ada apakah masih ada Islam di hatinya kepada kita semua. Persoalan itu tidak mungkin akan terjawab.

Kita telah kehilangan satu Natrah, tetapi apakah kita mahu terus kehilangan banyak lagi “Natrah” yang wujud di sekitar kita sekarang ? Yang berjalan menuju ke gereja itu bukan Natrah sebaliknya “Natrah” yang wujud sekarang. Sayang sekali adegan itu diubah kerana kita takut untuk menerima hakikat itu.

Berbicara dari aspek lakonan, saya kagum melihat percubaan kali pertama Maya Karin di pentas teater Melayu. Lakonannya sebagai Natrah amat berkesan dan berjaya menimbulkan kepercayaan kepada penonton seperti saya untuk merasai penderitaan yang ditanggungnya.

Maya terpilih sebagai Natrah setelah seorang pelakon majalah menolak tawaran tersebut kerana bimbang bayaran untuk teater tersebut tidak mampu menampung keperluan hariannya. Ada juga hikmah penarikan diri pelakon remaja itu dan menjadi keuntungan luar biasa untuk Maya menonjolkan bakatnya. Selama hari ini saya jarang tertarik dengan lakonan Maya termasuk di layar perak kerana saya masih melihat kekakuannya sebagai pelakon. Menerusi teater itu, Maya berjaya dilenturkan untuk menjadi seorang pelakon yang benar-benar berbakat dan layak menerima anugerah yang pernah dimilikinya.

Untuk memiliki kereta mewah, teater bukan tempatnya. Hanya di filem, seorang pelakon mampu memiliki kereta mewah. Tetapi teater adalah tempat untuk mengilatkan kereta mewah itu. Kalau sekadar memiliki kereta mewah tetapi kotor, apalah gunanya untuk industri hiburan kita yang semakin karat dengan pelakon majalah. Gunakan teater sebagai tempat untuk mengilatkan lagi bakat milik seorang pelakon dan pasti perjalanan karier mereka akan menjadi lebih bersinar.

Pandangan yang sama juga untuk Remy Ishak yang saya lihat memiliki kredibiliti untuk menjadi seorang pelakon teater. Harus diingat, pelakon sehebat Rosyam Nor pun belum ada keberanian atau mungkin masa untuk mencuba pentas teater. Pelakon lain seperti Umie Aida, Samantha Shubert dan Sofea Jane tidak perlu dipertikaikan kerana pentas teater bukan asing bagi mereka.

Namun, saya tidak menganggap Natrah sebagai sebuah pementasan yang sempurna. Kecacatan pada aspek muzik sedikit mengganggu saya. Muzik memainkan peranan yang penting untuk menggerakkan kefahaman penonton tentang sejarah tersebut. Saya akui muzik yang digunakan dalam teater itu agak melankolik dan berbunyi Hindustan. Erma sebagai pengarah ada sebab yang tersendiri. Malah menurutnya, dia mahu penonton tidak dibeban dengan tekanan sewaktu menonton teater itu. Bagi saya, muzik yang lebih menjurus kepada tragedi perlu diberikan penekanan dalam teater ini kerana sedikit sebanyak merosakkan mood menonton teater itu.

Paling utama adalah babak selepas perkahwinan Natrah dan Mansor Adabi kerana babak selepas itu merupakan babak tragedi yang membawa kepada bencana. Muzik dan lagu yang bersesuaian perlu digunakan untuk babak tersebut.

Saya merasakan teater Natrah antara teater yang layak untuk dipentaskan di The Esplanade, Singapura selain diterjemah ke skrin televisyen mahu pun layar perak. Hanya sekadar cadangan.

Natrah Kini

Kita harus menerima kepahitan sejarah yang telah berlaku. Namun sampai bila kita tidak mahu menjadikan kepahitan itu satu ubat untuk menyembuhkan luka lama yang masih berdarah lebih 50 tahun yang lalu.

Saya terpanggil untuk menyorot monolog Natrah 70 tahun yang dilakonkan oleh Sofea Jane. Dalam monolognya dia ada menyebut apakah keagungan yang kalian pertahankan masih bersinar sekarang. Jika sejarah telah membuktikan yang kita boleh bersatu menentang hak kita menjaga akidah Natrah, apakah kini kita melakukan yang sama ? Itu persoalan besar yang harus kita fikirkan. Pahit sejarah tidak pernah mengubah kita.

Teater Natrah, lakonan Maya Karin, Umie Aida, Sofea Jane, Samantha Shubert dan Remy Ishak dilanjutkan sehingga 13 Disember ini di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Nota : Entri blog akan datang untuk Blog4FT.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger