Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Kematangan Istana Budaya Setelah Berusia 10 Tahun

Entri oleh sultanmuzaffar 09 December 2009


Sejak sepuluh tahun yang lalu, Istana Budaya menjadi titik temu bagi setiap penggiat dan khalayak seni pentas di Malaysia. Pelbagai produksi tempatan mahu pun antarabangsa dipentaskan di situ. Sempena Ulang Tahun ke 10 Istana Budaya, saya ingin menyorot perkembangan positif yang telah dijana oleh Istana Budaya selain melihat keperluannya kepada industri seni pentas tempatan mahu pun di peringkat antarabangsa.

Istana Budaya, gedung kesenian pentas di Malaysia meraikan ulangtahun ke 10 penubuhannya 15 September lalu. Saya masih ingat lagi teater besar yang pertama dipentaskan di pentas berprestij itu. Teater arahan Datuk Rahim Razali yang bertajuk Keris Sang Puteri menjadi teater buka panggung pentas tersebut. Beberapa hari selepas itu, majlis perasmiannya telah berlangsung dengan penuh adat istiadat Kesultanan Melayu dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamed (sekarang Tun).

Bermula dari pengalaman pertama menonton di Istana Budaya, saya dapat merasakan yang panggung itu suatu yang luar biasa. Pentas hidrauliknya suatu yang tidak pernah saya lihat. Set boleh dibawa masuk dari belakang mahu pun tepi pentas tanpa perlu menggunakan tenaga manusia lagi. Untuk seni pentas di Malaysia, ia sesuatu yang luar biasa.

Sejak hari itu, saya berpeluang untuk menyaksikan pelbagai jenis produksi yang dipentaskan di pentas yang terdapat di Istana Budaya. Sehingga kini, IB memiliki dua pentas iaitu Panggung Sari dan Lambang Sari.


Antara pementasan yang paling saya ingati adalah teater Ronggeng Rokiah arahan Dr. Anuar Nor Arai lakonan Safura dan Shahronizam. Teater bergenre noir itu juga dilimpahi penonton yang rata-ratanya mahu mengimbas kembali zaman remaja mereka di New World Cabaret. Juga yang terbaru, Mana Setangginya karya Sasterawan Negara, Datuk Noordin Hassan. Naskhah yang terperap dalam almari Istana Budaya hampir 10 tahun akhirnya berjaya dipentaskan. Naskhah tersebut sepatutnya menjadi naskhah buka panggung IB, malangnya kerana beberapa sebab naskhah itu dipinggirkan.

Tetapi, bukan sahaja teater dewasa yang mendapat tempat, teater kanak-kanak juga sering menjadi tumpuan setiap kali tibanya musim cuti sekolah. Saya melihat keperluan menyediakan pementasan teater kanak-kanak amat penting untuk mendidik generasi muda menghayati teater sekaligus menghargai seni budaya kita sendiri. Teater Siti Di Alam Fantasi, Gamat, Sinbad berjaya menarik ribuan kanak-kanak menyaksikan pementasan tersebut.

Foto oleh MStar

Persembahan muzik di Istana Budaya tidak kurang hebatnya. Penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza tidak asing di pentas Istana Budaya. Beliau pernah beberapa kali mengadakan persembahan di situ. Antara yang paling diingati pastinya Konsert Eksklusif Satu Datuk Siti Nurhaliza yang dipentaskan Jun lalu. Masih kekal nombor satu, walaupun kini Siti Nurhaliza telah pun berdua, biduanita muda negara itu masih mengekalkan kualiti persembahan kelas pertama, sesuai dengan kelas satu pentas berprestij itu.

Paling menguja imaginasi saya adalah pementasan muzik Kembara Jiwa Mohram. Alunan seruling dan rebana dua maestro muzik instrumental muzik berjaya melembutkan hati yang keras, mencairkan jiwa yang kematu.

Jika sebelum ini aktiviti pentas di Malaysia lebih berskala kecil dan hanya tertumpu di Panggung Bandaraya, Auditorium MTC dan Auditorium DBKL, kini produksi pementasan lebih berskala besar.

Foto oleh Jeff Ooi

Menurut Ketua Pengarah Istana Budaya, Encik Mohamed Juhairi Shaarani, "Dengan adanya Panggung Sari yang merupakan salah satu panggung yang tercanggih di dunia, segala itu menjadi kenyataan dan kita dapat lihat dengan hasil-hasil yang memberangsangkan bermula dengan teater Keris Sang Puteri, Tun Perak dan mencetuskan fenomena kepada produksi terbitan Enfiniti Productions dengan Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical. Dan kita juga dapat lihat dengan produksi-produksi Istana Budaya yang sangat mendapat sambutan persembahan teater kanak-kanak seperti Sinbad dan Aladdin yang diadakan setiap kali musim cuti sekolah."

Menjurus kepada seni teater, tari dan muzik, pada peringkat awal khalayak penggemar seni tempatan agak terkejut dengan budaya kepenontonan di Istana Budaya.

Namun, jumlah penonton bertambah setiap tahun.

"Dalam masa dua tahun yang pertama kita memberi kemudahan dengan menjemput seramai mungkin dan juga pada waktu itu ada sedikit kejutan pada masyarakat yang selama ini lebih terdedah dengan persembahan-persembahan secara percuma tetapi Istana Budaya pada peringkat awalnya cuma mengenakan harga tiket yang sangat minima iaitu RM20, RM30 dan RM50 dan berlakunya perubahan setelah 10 tahun kita dapat melihat apabila Enfiniti boleh menjual tiket berharga RM350, suatu yang tidak pernah dipercayai pada 10 tahun yang lalu apabila sebuah produksi tempatan boleh menyamai harga tiket sebuah produksi luar atau pun persembahan antarabangsa."

Pada 1999, hanya sekitar 20,000 penonton menyaksikan persembahan di Istana Budaya, kini lebih 140,000 penonton berkemampuan untuk menyaksikan pementasan di panggung berprestij itu yang mencatatkan jumlah tertinggi pada tahun 2008.

Sering ke luar negara, Juhairi akan meluangkan masanya menonton pementasan West End mahu pun Broadway. Istana Budaya turut diiktiraf sebagai pentas terbaik di dunia dan diakui sendiri oleh produksi antarabangsa yang bertandang ke Istana Budaya.

"Pada peringkat pembinaan awal kita didatangi dengan produksi yang pada masa itu Tun Dr. Mahathir menjemput produksi Beauty And The Beast. Mereka memang terasa amat kagum dengan kecanggihan Panggung Sari Istana Budaya dan ini terbukti apabila kenyataan kita yang Istana Budaya sebuah panggung yang canggih itu sememangnya betul.


"Istana Budaya ini menggunakan teknologi campur tidak menjurus kepada dunia Barat tetapi bercampur dengan teknologi Jepun, Jerman, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Tenaga yang dipilih pada peringkat awal juga berjaya direalisasikan dengan menggabungkan teknologi pelbagai negara untuk pembinaan sebuah panggung di Malaysia."

Perkara yang sama turut diakui Datin Seri Tiara Jacquelina, selaku Pengarah Urusan Enfitniti Productions, produksi yang menerbitkan Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical.

"Saya sendiri bangga bahawa kita mempunyai sebuah pentas bertaraf dunia dan harus dibanggakan oleh setiap rakyat Malaysia. Pentas itu merupakan antara pentas yang terbaik di dunia. Setiap kali mengadakan persembahan di pentas itu ada satu rasa yang lain yang tidak boleh dimiliki di tempat lain. Ini termasuk kerjasama yang diberikan oleh kakitangan Istana Budaya sendiri. Terlalu banyak sejarah berlaku untuk kami di Istana Budaya dan ia menjadi seperti tempat jatuh lagi dikenang."

Jelas Juhairi lagi, sebagai sebuah institusi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Istana Budaya turut berperanan sebagai salah satu pusat tumpuan pelancong.

"Kita akan membawa dan ingin menjadikan Istana Budaya sebagai salah satu lokasi pementasan yang membolehkan negara-negara jiran yang selama ini dimonopoli sepenuhnya oleh Esplanade. Ini kita dapat lihat sewaktu pementasan produksi Mamma Mia apabila ramai penonton yang datang bukan sahaja dari Singapura tetapi juga dari Brunei, Indonesia dan Thailand. Persembahan itu merupakan pementasan yang paling berjaya dalam sejarah Istana Budaya terutama sekali dalam jumlah kedatangan penonton dan kutipan tiket."

Khalayak penggemar teater kini tidak perlu ke luar negara bagi menyaksikan pementasan berskala besar. Produksi tempatan seperti Puteri Gunung Ledang The Musical dan Cuci The Musical juga mampu menawarkan peluang tersebut di dalam negara.

"Di samping itu juga, Istana Budaya juga dalam usaha menggalakkan produksi-produksi besar yang mampu melaburkan seperti Enfiniti dan yang akan datang Tall Order yang berbelanja besar ini membolehkan karya-karya mereka ditonton kerana pementasan mereka sama tara dengan karya-karya yang dipentaskan di Broadway dan West End New York."

Pelbagai perancangan untuk Kalendar 2010 masih diteliti oleh pihak Istana Budaya. Antara yang menarik ialah produksi bersama Jabatan Perdana Menteri, sebuah lagi teater muzikal terbitan Enfiniti Productions dan berkemungkinan besar Cuci The Musical musim kedua.

"InsyaAllah pada tahun hadapan kita juga menyahut gagasan 1Malaysia yang mana banyak program yang menjurus kepada gagasan tersebut apabila melibatkan pelbagai kaum dipentaskan di Istana Budaya. Beberapa kertas cadangan yang dihantar menepati ciri-ciri gagasan 1Malaysia dan salah satu perkara baru apabila melibatkan kerjasama dengan produksi luar termasuk kerjasama dengan Jabatan Perdana Menteri dalam usaha mengangkat gagasan yang diwar-warkan Perdana Menteti iaitu Gagasan 1Malaysia."

Pementasan yang kembali untuk musim kedua bukan suatu yang asing sekarang di Istana Budaya. Sejak teater muzikal menjadi satu fenomena, pementasan yang diulang sudah menjadi satu trend. Antara pementasan yang diulang tayang adalah Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical. Lebih menarik apabila ada di antaranya yang dibawa ke seberang Tambak Johor iaitu The Esplanade, Singapura. Pasti itu sesuatu yang membanggakan untuk seni pentas tempatan.

Paling terkini apabila buat julung kalinya, sebuah Orkestra Tradisional Malaysia ditubuhkan di Istana Budaya yang merupakan pasukan orkestra gabungan pelbagai instrumen tradisional Malaysia.

OTM kini dikemudi oleh Mohd Yazid Zakaria yang dilantik Konduktor pertama Orkestra itu.

"Merupakan satu-satunya kumpulan orkestra yang tidak ada di dunia. Di negara-negara lain, kumpulan orkestra hanya memiliki pemuzik pribumi tetapi di Malaysia kita memiliki Orkestra Tradisional Malaysia yang menggabung pemuzik pelbagai bangsa termasuk penggunaan alat muzik ektik yang sama sifatnya dengan simfoni di negara Barat."


Selain itu, Kompleks Istana Budaya bakal berkembang. Kompleks pengurusan akan siap sepenuhnya yang berlatarbelakangkan Tasik Titiwangsa pada tahun hadapan.

"Dan bila berlakunya perpindahan itu, ruang di Istana Budaya akan lebih banyak untuk dilengkapkan dengan fasiliti latihan dan memberikan peluang kepada aktivis seni di Malaysia untuk mengadakan latihan. Selain itu kita akan turut melengkapkan bangunan itu dengan sebuah Galeri yang menceritakan sejarah penubuhan Istana Budaya hinggalah menjadi Istana Budaya hari ini."

Saya melihat perkembangan positif Istana Budaya menjadi elemen penting untuk menjayakan hasrat menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab seni pentas Asia. Seluruh dunia mengenali budaya India mahu pun Jepun atau pun China. Oleh itu menjadi tugas Istana Budaya juga untuk memperkenalkan budaya Melayu ke peringkat antarabangsa. Namun yang lebih penting adalah budaya kerja kakitangan Istana Budaya perlu mencapai standard antarabangsa untuk berjaya di mata dunia.

Hasrat itu hanya akan tercapai sekiranya Istana Budaya menjadi sebuah syarikat korporat. IB harus berfungsi bukan sekadar untuk menyemarakkan budaya seni pentas tempatan malah menjadi satu badan bukan kerajaan yang turut berfungsi mendapatkan keuntungan. Ia harus bergerak seperti sebuah syarikat korporat yang mana setiap kaki dan tangannya bergandingan untuk mencipta keuntungan lebih luar biasa. Saya tidak melihat ia sebagai satu cadangan yang harus ditolak mentah-mentah sebaliknya perlu difikirkan untuk mengangkat seni pentas Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Zahirnya, pentas Istana Budaya akan terus disemarakkan dengan pelbagai produksi terbaik dan kembali dipenuhi penonton apabila teater Gamat dan Cuci The Musical dipentaskan Oktober lalu. Lebih mengejutkan apabila teater Natrah yang diarahkan oleh Eirma Fatima menerima sambutan yang sangat hebat. Pementasan yang sepatutnya berakhir pada 9 Disember dilanjutkan sehingga 13 Disember atas permintaan ramai.

Saya kagum dengan keterbukaan IB yang berjaya membuka sejarah rusuhan Natrah di Singapura ke depan mata khalayak teater tanahair. Keterbukaan yang dimaksudkan apabila memberikan keadilan dalam naskhah tersebut yang menyeimbangkan pengaruh setiap watak seperti Natrah, Cik Aminah dan Adeline Hertogh dalam teater tersebut. Sekaligus membuka intepretasi baru kepada pengkaji sejarah mahu pun penonton tentang apa yang sebenarnya berlaku.

Sehingga kini, Istana Budaya dipayungi lima Ketua Pengarah bermula Tuan Hj Sufiat Mukri, Norliza Rofli, Dr. Hatta Azad Khan, Datuk Azhar Abu Bakar dan yang terkini, Mohamed Juhairi Shaarani. Melalui gaya kepimpinan yang berbeza oleh setiap seorang dari mereka telah berjaya membuka membuka lembaran baru untuk Istana Budaya.

Saya menepis andaian masyarakat yang Istana Budaya hanya merupakan "gajah putih", sebaliknya Istana Budaya telah berjaya merancakkan lagi aktiviti seni pentas di Malaysia sepanjang 10 tahun yang lalu. Syabas, Istana Budaya.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger