Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 18 May 2004

TEATER KANAK-KANAK SUNGAI BONDA

Teater kanak-kanak Sungai Bonda arahan dan karya kelima Ladin Nuawi akan dipentaskan di Dewan Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MTC) Jalan Ampang, Kuala Lumpur pada 7 – 13 Jun 2004.

Teater ini diterbitkan oleh Persatuan Anjung Seni Bingkas Kebayan Malaysia (BINGKAS KEBAYAN) dan Persatuan Bekas Pelajar Tun Fatimah Johor Bahru (SRIKANDI TUN FATIMAH) dengan kerjasama Pejabat Kebudayaan dan Kesenian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (PKKWP), Bahagian Pemuliharaan dan Pengurusan Alam Sekitar, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia Medical Relief Society (MERCY MALAYSIA), dan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA).

1. RINGKASAN
Teater ini mengisah usaha dua beradik, Nyaman dan Jernih, menjaga Sungai Bonda dengan harapan dapat bertemu semula dengan bonda mereka yang hilang ketika menyelamatkan haiwan yang diburu manusia pemburu. Juga mengisahkan kejujuran Kumpulan Anak Nusa pergi ke Sungai Bonda untuk membebaskan Ikan Comel-Comel dan haiwan-haiwan yang dipelihara secara haram oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

2. LATAR
Seramai 40 pelakon kanak-kanak daripada peserta Taman Bingkas Kebayan di PKKWP dan Taman Teater Kanak-kanak MBSA-PENA (Majlis Bandaraya Shah Alam-PENA) berusia antara empat tahun hingga 17 tahun dan seorang pelakon dewasa, Nurimah Salleh dari MAMPU Sarawak. Mereka dibantu oleh 40 orang pasukan kerja.

Latihan untuk mereka diadakan pada setiap hari Sabtu dan Ahad serta cuti umum dari 10 pagi hingga 6 petang di PKKWP dan Galeri Shah Alam, Shah Alam, Selangor.

Selain peserta, ibubapa bertindak mereka cipta kostum dan mekap. Rekaan prop boneka dan set yang berasaskan bahan kitar semula dibimbing oleh guru lukisan, Munir Ismail yang dikhususkan untuk adegan di dalam air yang menggunakan lampu U.V. Beberapa orang pelajar Universiti Multimedia turut terlibat dalam kerja kreatif.

Teater SEMI MUZIKAL ini memuatkan 9 buah lagu termasuk daripada sebuah puisi Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bertajuk Kucari Damai Abadi. Terdapat dua buah lagu ciptaan peserta Bingkas Kebayan iaitu katakan 'Ya' dan Berakit. Kumpulan Sri Merdu Srikandi Tun Fatimah bertindak sebagai penyanyi latar.

Sebagaimana empat Teater kanak-kanak Ladin Nuawi yang terdahulu, Durian Gergasi, Negeri Kebayan, Sewang Rimba, dan Di Mana Singa, mengutamakan kerja keluarga, 'melentur buluh daripada rebung' dan falsafah mencintai kehidupan, alam sekitar, dan seni warisan bangsa. Untuk Sungai Bonda pula, ibu dan wanita ibarat sungai bersih yang penting untuk semua manusia.

Tiket-tiket berharga RM7.00 (kanak-kanak), RM12 (dewasa), dan RM38.00 (pakej keluarga, dua dewasa dan tiga kanak-kanak).

Untuk makluman lanjut sila hubungi:

Maisarah Razak: 012 2968846; Nabilla Zainal: 012 3851984; PASBIKM 03 92745691

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger