Wayang : Cinta Di Sebalik Kelir...
Sekiranya filem Wayang ditonton oleh semua pelajar UITM dan juga bekas pelajar UITM pastinya filem ini akan memecahkan kutipan box-office filem di Malaysia. Kenapa Wayang perlu ditonton ? Sebabnya mudah. Filem Wayang diterbitkan oleh Universiti Teknologi Mara, Institut Pengurusan Penyelidikan dan Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik UITM.
Sepatutnya anda berbangga ianya dihasilkan oleh alma mater anda. Bukannya orang lain. Jika bukan anda yang menyokongnya, siapa lagi. Bilangan penonton ke pawagam Malaysia harus diperbesarkan kerana banyak lagi filem-filem yang menantikan tayangannya di pawagam.
Bilangan penonton yang sudi menonton filem Melayu akan bertambah dengan cukup banyak sekiranya anda menonton filem ini. Bayangkan jumlah pelajar UITM di seluruh Malaysia yang dianggarkan ratusan ribu dan itu tidak termasuk jumlah bekas pelajar universiti itu.
Anda patut menyokong filem ini kerana ini filem anda !
Wayang sebuah filem yang baik. Hebat jika boleh saya katakan. Lebih-lebih lagi dari aspek lakonan dan sinematografinya. Kekuatan utamanya terletak pada lakonan yang bersahaja para pelakonnya, baik yang lama mahu pun yang baru. Keindahan visualnya penuh bermakna memberikan lebih penelasan kepada watak yang terdapat di layar perak. Gabung jalin antara kisah cinta di luar kelir dan di sebalik kelir sungguh mengagumkan.
Jika beliau mahu membuat filem tentang wayang kulit, lebih baik buat dokumentari tentang wayang kulit yang memperhalusi setiap proses menghasilkan patung wayang kulit dan permainannya di sebalik kelir.
Antara visual menarik yang terdapat dalam filem ini ialah ketika Awang Lah berdepan dengan sepupunya Jusoh. Api kemarahan Awang Lah yang digambarkan melalui besarnya api di pemetik api ditiup padam oleh Jusoh yang sedang ketakutan. Awang Lah melepaskan Jusoh kemudiannya tanpa melakukan apa-apa.
Sinopsis
Awang Lah, seorang dalang tersohor, tiba-tiba didepani masalah mengajar wayang kulit kepada seorang kanak-kanak lelaki buta dan seorang kanak-kanak perempuan bersuara sengau. Kekecewaannya terhadap anak sendiri yang tidak mahu mendekati panggung wayang kulitnya, membuatkan Awang Lah berusaha keras mengajar dan kanak-kanak istimewa itu. Awi sekalipun buta tetapi mampu menghafal cerita-cerita wayang kulit dengan baik, dan Melor pula pandai melukis patung dan menggerakkannya di kelir mengiringi cerita yang dituturkan Awi.
Cinta berputik antara Awi dan Melor. Jusoh yang menaruh hati pada Melor menjadi marah dan mula mengganggu Awi, sehinggakan Awi tertuduh membakar panggung wayang kulit Awang Lah. Awang Lah mendepani Jusoh setelah mengetahui dari Awi siapa sebenarnya yang membakar panggung wayang kulitnya. Awang Lah memberi amaran kepada Jusoh supaya tidak lagi menganggu Awi dan mengusik Melor. katanya kedua-dua remaja itu adalah tanggung-jawabnya seperti anaknya sendiri.
Wayang dicalonkan dalam 12 kategori di Festival Filem Malaysia ke 21 termasuk Filem Terbaik dan hanya pulang dengan Anugerah Khas Juri dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik untuk Zul Huzaimy Marzuki.
ehh! 'budak kelantan' taknak promot bro?
Budak Kelantan dah berapa juta kutipan?
Salam Sultan Muzaffar,
Satu review yang baik berkenaan filem Wayang dan saya bersetuju bahawa filem Wayang mempunyai kelasnya yang sendiri dan bukan hanya sekadar filem wayang kulit. Aspek kemanusiaan lah yang sebenarnya banyak ditekankan di dalam Wayang.
Dari phak saya, saya juga ada membuat review tentang filem ini. Apabila melihat kepada gambar-gambar yang saudara paparkan, saya berminat untuk menggunakannya di dalam blog saya bagi tujuan ulasan lanjutan.
Diharap permohonan ini disambut baik dari pihak saudara. :)
Terima kasih.