Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Pentingnya Meletakkan Harapan Yang Tinggi

Entri oleh sultanmuzaffar 01 November 2009

Dalam minggu ini saya berpeluang untuk menonton dua karya penting dalam industri hiburan tempatan dan dunia iaitu teater muzikal “Cuci The Musical” dan filem dokumentari “This Is It”. Saya akan bercerita lebih lanjut pandangan saya setelah menonton dua karya tersebut. Paling menarik apabila saya pergi menonton kedua-dua karya tersebut dengan meletakkan harapan yang tinggi pada kedua-duanya. Mengapa penting meletakkan harapan yang tinggi apabila melakukan sesuatu atau pun menonton sesuatu. Dan itulah yang saya lakukan.


Teater "Cuci The Musical"

Saya berkesempatan menonton teater muzikal terbaru arahan Datuk Zahim Albakri iaitu Cuci The Musical. Saya pergi dengan expectation yang tinggi dan itulah yang saya perolehi. Saya tertarik dengan jenaka yang dipersembahkan dalam teater muzikal itu. Lakonan Afdlin Shauki, Hans Issac, Awie, AC Mizal, Vanida Imran dan Adibah Nor sangat melucukan. Mereka telah memberikan lakonan terbaik mereka. Menggabungkan stand-up comedy dan muzikal bukan satu kerja yang mudah dan ianya berjaya dilakukan oleh Zahim dan pasukannya.

Dalam tempoh tiga jam lebih duduk di kerusi empuk Istana Budaya, saya tidak terasa langsung kerana masa berlalu begitu pantas disulami gelak ketawa kesan terhibur dengan jenaka yang dipersembahkan. Lakonan Awie paling menghiburkan. Keletah Awie bersama Adibah Nor sungguh comel. Kagum saya melihat bakat yang dimilikinya.

Kelebihan utama empat tunggak utama teater itu ialah kebolehan mereka menyanyi dengan baik. Paling baik saya letakkan pada Afdlin Shauki. Sudah lama saya tidak mendengar dia menyanyi secara langsung dan itulah yang membuatkan saya lebih terpegun. Hans Issac dan Vanida Imran juga telah melaksanakan tanggungjawab mereka dengan cemerlang dan boleh dibanggakan.

Saya melihat bidang teater muzikal menjadi semacam medan persaingan untuk penggiat mempamerkan kehebatan mereka sendiri, jika tidak untuk produksi mereka. Bermula dengan terbinanya Gunung Ledang dan Istana Melaka di pentas Istana Budaya, persaingan itu diteruskan demi memajukan cabang seni itu. Kepala keretapi pula diangkut ke panggung berprestij itu dan kemudiannya kereta lumba dalam Impak Maksima The Musical. Cuci The Musical tidak mahu kalah dan mereka membawa set yang lebih gah seperti bangunan tinggi, gondola dengan aksi yang lebih mendebarkan.

Alunan muzik dalam Cuci The Musical juga boleh dibanggakan kerana beberapa melodi yang boleh melekat dalam kepala. Diperkuatkan lagi dengan nyanyian pelakonnya yang sedap. Saya terhibur dalam jenaka dan nyanyian yang dipersembahkan. Saya mahu melihat lebih lagi dan jika diperkemaskan susun letak set dan prosedur keluar masuknya, pasti persembahan ini lebih sempurna.

Saya berharap untuk mendapat peluang untuk menontonnya lagi sekali sebelum pementasan tamat 8 November ini. Dan jika anda berfikir, Cuci The Musical boleh dilepaskan, anda tersilap. Anda perlu menontonnya.

Saya bagi 4 bintang untuk teater muzikal ini. Saksikan Cuci The Musical di Istana Budaya sekarang hingga 8 November ini. Anda pasti puas hati bergelak sakan di Panggung Sari, Istana Budaya.





Filem Dokumentasi "This Is It"


Jika anda tertunggu-tunggu filem dokumentari ini, saya juga begitu. Saya berpeluang untuk menonton filem This Is It sewaktu tayangan medianya yang berlangsung hujung minggu lalu. Sebanyak 10 panggung ditutup semata-mata untuk tayangan tersebut. Saya pilih kerusi terbaik untuk saya nikmati persembahan Michael Jackson yang terakhir.

Filem This Is It ada keunikannya. Tatkala saya menonton, saya melihat latarnya dengan teliti. Bukan untuk mencari kesilapan tetapi melihat dunia di sekeliling Seniman Agung Dunia itu. Sewaktu latihan saya kagum melihat bagaimana telitinya Michael melaksanakan tanggungjawabnya sebagai penghibur. Saya agak kecewa kerana tidak berpeluang lagi untuk menonton produk akhir Konsert This Is It yang sepatutnya dipersembahkan oleh Michael. Lebih-lebih lagi setelah melihat rekaan produksi gergasi itu. Setnya amat WOW ! Teknik pyronya juga amat WOW ! Klip video Thriller yang dihasilkan juga mengagumkan. Puas.

Filem ini membuka satu interpretasi baru tentang Michael sendiri apabila dalam tempoh 111 minit kita dihidangkan dengan perkara yang enak-enak tentang Michael. Kekuatan tenaganya hebat sewaktu latihan dan tidak nampak unsur-unsur berada dalam pengaruh ubat pelali atau pun apa saja dadah yang merosakkan. Semuanya yang baik-baik saja

Saya menonton dengan harapan yang tinggi dan antara aspek kekurangan yang berlaku dalam filem ini apabila saya tidak dapat berkongsi kesedihan dengan crew yang terlibat dalam pembikinan filem ini. Saya hanya dapat tonton sedikit sahaja elemen sedih dalam filem ini iaitu pada awalnya. Sebagai peminat saya ingin berkongsi kesedihan dengan tenaga yang terlibat dengan filem ini. Saya hanya dihidangkan dengan sesi latihan sahaja. Saya sebolehnya mahu menonton reaksi crew sewaktu pertama kali diberitahu tentang berita kematian mereka. Jika itu dapat dikongsi bersama saya, saya akan puas menonton filem ini dan harapan saya tertunai.

Paling menarik saya menyarankan filem ini ditonton semua artis Malaysia agar mereka faham apa makna profesionalisme yang sebenarnya. Dalam filem ini saya melihat Michael amat professional dalam tugasnya. Sebagai penghibur dia tahu setiap note lagu-lagu yang akan dipersembahkannya. Dia tahu setiap langkah tarian dan tahu setiap pergerakannya di atas pentas. Dia choreograph setiap pergerakannya bermula dari sesi latihan dan sedar ruang untuk setiap cue yang perlu dilakukan. Itu uniknya Michael Jackson. Bagaimana merendah dirinya insan bernama Michael Jackson dan perkataan “God Bless You” tidak pernah lekang dari bibirnya mengucapkan terima kasih kepada tenaga produksi yang gigih membantunya merealisasikan persembahannya. Insan bernama Michael Jackson jika dia seorang diva sekali pun dia memang layak kerana dia Michael Jackson. Tetapi dia tidak begitu. Ia perlu ditonton oleh setiap artis dan belajar sifat itu daripadanya.

Saya terbuai dalam alunan lagu-lagu Michael Jackson walaupun ianya sekadar latihan tetapi kesungguhannya untuk merealisasikan konsert itu terserlah di wajahnya. Ketelitiannya semata-mata untuk peminatnya. Melodi lagu dan muzik lagu yang berubah pun ditegurnya hanya kerana dia mahu peminat yang datang ke konsertnya mendengar versi asal lagu-lagunya. Demi peminat katanya. Michael Jackson juga menyeru slogan Peminat Didahulukan, Kualiti Diutamakan. Wah ! Macam 1Malaysia juga.

Saya bagi 3.5 bintang untuk filem This Is It.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger