Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 April 2005

Wo!! ZahidUlasan Album Wo!!! Zahid Juara Akademi Fantasia II
Rating 3.7/5 bintang

Memang sukar untuk meletakkan sasaran pendengar untuk penyanyi yang begitu versatil di dalam Akademi Fantasia seperti Zahid. Beliau telah pun diuji dengan pelbagai genre lagu dalam Akademi Fantasia dan kini masanya untuk beliau sekali lagi diuji oleh pendengar dengan sebuah album yang lengkap untuk para peminatnya.

Jika kebanyakan dari ulasan yang saya baca menyukai album ini. Saya agak kurang menyukainya. Saya kira ia sebuah album yang memerlukan masa untuk saya menyukainya. Beberapa kali saya ulang dengar lagu-lagu dalam album ini.

Konsep Album
Saya akui ini antara album yang baik dihasilkan untuk bintang realiti tv seperti Akademi Fantasia dan Malaysian Idol. Pada pandangan saya, album Vince jauh lebih hebat dari album ini. Namun demikian, sememangnya ada pelbagai genre lagu dalam album ini. Ia boleh dikatakan satu pembaharuan besar dalam kepelbagaian irama dalam satu-satu album. Oleh itu, Wo!!! boleh dianggap sebuah album pop yang berkualiti.

Kebanyakan lagu dalam album ini terlalu computerized sehingga menenggelamkan mutu sebenar vokal Zahid. Dari segi perkembangan teknologi untuk muzik tentunya bagus, tetapi perkembangan untuk seseorang penyanyi menjadi terhad kerana mutu vokalnya diambil alih oleh pakar komputer.

Track Lagu
Wo!!! Begitu besar pengaruh Justin Timberlake. Susunan muziknya dibuat dengan baik. Pendekatan moden merupakan antara kekuatan lagu tersebut. Wo!!! dibuat dalam dua versi iaitu Wo 2x dan Wo... Lagi??!!! Menariknya dalam lirik bahasa Inggeris.

Ku Keliru agak moderate rentaknya. Lama kelamaan saya semakin menyukai lagu itu. Pada bahagian antara korus, rangkap rap dibuat dengan baik. Pengaruh Michael Jackson agak besar pada lagu ini.

Dikau Teristimewa merupakan sebuah lagu balada yang baik. Saya paling menyukai lagu ini. Vokal Zahid agak menyerlah dalam lagu ini. Percubaan lagu balada yang dapat memberikan satu keistimewaan pada album ini.

Aleya kedengaran seperti irama dari bahagian Hawaii. Kedengaran agak catchy. Tetapi bukan kegemaran saya. Vokal Zahid juga agak biasa dalam lagu ini. Lagu ini agak unik tetapi agak meleret.

Milikku senang menerima pendengaran telinga saya. Lagu ini sememangnya sudah menjadi mainan bibir. Lagu ini sudah terlalu lama menjadi sinonim dengan diri Zahid. Ada beberapa lagu yang lebih baik dari Milikku dalam album ini.

Warkah Buat Laila merupakan lagu tema dari filem Qaisy dan Laila. Percubaan membawakan lagu dalam genre world music nampaknya berjaya dilunaskan oleh Zahid dengan baik sekali. Saya menyukai susunan muzik dalam lagu ini. Pemilihan alat muzik untuk lagu ini agak minimal tetapi bersesuaian.

Hanyamu juga antara lagu yang saya suka. Dalam rentak yang agak rancak, mesej cinta lagu tersebut tetap sampai kepada saya. Rentak lagu ini lebih segar dan tidak membosankan. Pengaruh moden yang kuat pada lagu ini secara khusus punya pengaruh Craig David yang besar.

1 Dlm 1000 (Miliknya?!) merupakan tajuk lagu yang kelakar. Melihat tajuk lagu ini sungguh menyakitkan kerana penggunaan bahasa yang tidak teratur dan campur-aduk. Menggunakan konsep santai, maka inilah hasilnya. Saya kurang menggemari sambungan lagu Milikku ini.

Kulit Album
Setelah melihat beberapa produk yang dihasilkan oleh Maestro melalui album Khai, Azizi, EVO 01 dan EVO 02, Maestro mempunyai masalah yang besar dalam menghasilkan kulit album yang baik. Setelah EVO 04 menggunakan konsep oren, kini ia diteruskan untuk Zahid dengan tone yang lebih gelap. Imej-imej gelap agak tidak sesuai dengan Zahid. Saya lebih suka sekiranya warna-warna terang digunakan untuk Zahid. Mungkin juga ada rasionalnya menggunakan warna gelap untuk Zahid iaitu agar kelihatan sedikit kurus.

Ranking sultanmuzaffar
Dikau Teristimewa
Milikku
Wo!!!
Hanyamu
Ku Keliru
Warkah Buat Laila
Aleya
1 Dlm 1000 (Miliknya?!)

Ulasan Lain
ulasan oleh javard

Sekiranya ada pembaca yang menjangkakan saya benar-benar bercuti sehingga hari ini, dan ketinggalan membaca artikel yang lepas, bolehlah membaca artikel-artikel yang lama di sini:
Majlis Berbuka Puasa Adam dan Rumah Anak Yatim Kg Medan
Majlis Berbuka Puasa Farah di Tupai Tupai
Majlis Berbuka Puasa Maestro
Majlis Hari Raya bersama Kaer di Kelab Golf Negara
Ulasan Album EVO04
Erti Pertemuan Ning Baizura
Sinar Syawal Bersama Anding
Gathering gengjurnal.net IV
setahun seorang sultanmuzaffar (bahagian i)
setahun seorang sultanmuzaffar (bahagian ii)
Gemilang Jaclyn Victor
Relaku Pujuk muncul Juara di Anugerah Juara Lagu
Sting Sacred Love Tour Stadium Putra Bukit Jalil
Temuramah Email
Kebun Bowling Tourney
Sepet lahir atas lafaz kejujuran
Konsert Force of Nature : Best Gila !!
Semalam Bersama Saiful Razman

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger