Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Ulangtahun ke Tujuh Blog sultanmuzaffar

Entri oleh sultanmuzaffar 26 February 2009 1 komen

Percaya atau tidak, blog sultanmuzaffar sudah berusia 7 tahun hari ini. Masa berlalu begitu pantas. Akademi Fantasia juga sudah masuk musim yang ketujuh. Anda pastinya teruja untuk melihat transformasi pelajar Akademi Fantasia yang baru atau pun menantikan apakah transformasi yang akan saya lakukan pada blog ini menjelang musim Akademi Fantasia yang bakal menjelma bulan Mac ini. Saya masih kekal sebagai wartawan hiburan Gala TV untuk Astro AWANI yang mana berita terkini mengenai program realiti paling popular itu akan dimuatkan dalam program tersebut. Saya akan cuba untuk mengemaskinikan blog ini sekerap yang mungkin. Selain itu saya akan mengemaskinikan sebuah lagi blog yang masih perlu saya rahsiakan lagi sekarang. Sampai masanya, saya akan umumkan. Oleh itu, kalau ikut prioriti saya perlu berikan kepada Gala TV dan yang selainnya.

Baru-baru ini pada 18 Februari yang lalu saya telah menikmati satu pengalaman luar biasa yang jarang sekali orang biasa dapat rasai. Pengalaman menaiki Boeing 747-400 Flight Simulator Malaysia Airlines. Saya boleh anggap ia satu pengalaman yang tidak akan saya lupakan seumur hidup saya.

Saya bersama beberapa orang blogger diberikan peluang keemasan itu oleh Malaysia Airlines. Saya tiba di Kompleks B, MAS lebih kurang pukul 2 petang dan terus dibawa ke Bilik Operasi Simulasi. Saya tidak mengalami perasaan gerun atau takut kerana saya sememangnya suka naik kapal terbang. Kalau boleh pergi ke pejabat naik kapal terbang pun saya akan usahakan kerana tempoh perjalanan yang singkat.
|
Apabila menaiki sebuah simulasi, tiada apa yang perlu ditakutkan kerana kalau terhempas sekali pun tidak akan cedera melainkan kalau operasi simulasi itu bertindak diluar dugaan, itu lain cerita. Operasi simulasi pada petang itu dikendalikan oleh Kapten Kamarudin Kamilin. Beliau membawa kami ke London Heathrow Airport (LHR). Simulasi penerbangan bermula di landasan LHR dan kemudiannya membuat pusingan dan mendarat di lapangan terbang yang sama.

Kami berlepas dan mendarat di LHR sebanyak empat kali. Saya bertindak selaku juruterbang kedua yang duduk di sebelah kanan simulasi. Apabila kapten suruh tarik saya tarik, apabila kapten suruh tolak, saya tolak. Saya hanya mengikut arahan yang diberikan. Selain meneliti panel kawalan yang ada pelbagai jenis suis memang agak memeningkan dan sebagai juruterbang, mereka perlu bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan yang akan berlaku.

Kapten Kamarudin turut mengarahkan pembantunya menukar kepada beberapa situasi seperti gangguan “turbulence” dan sebagainya. Saya juga diberikan peluang untuk merasa bagaimana sekiranya berlaku kesilapan sewaktu pendaratan seperti mana berlakunya pesawat terhempas atau terbabas. Namun semuanya ada butang “restart” kecuali pada situasi sebenar yang mana Allah swt sahaja yang akan menentukan nasib anda. Saya difahamkan anda juga boleh menikmati pengalaman ini sekiranya operasi simulasi tidak penuh dengan latihan juruterbang.

Tiara Tinggalkan Pentas PGL

Entri oleh sultanmuzaffar 23 February 2009 1 komen

(ANCHOR)

Selepas lebih tujuh tahun menghambakan dirinya kepada watak Gusti Puteri Raden Adjeng Retno Dumilah...

Datin Seri Tiara Jacquelina melunaskan janjinya untuk memberikan persembahan terbaiknya yang juga persembahan terakhirnya malam tadi.

(VT)

Bertempat di Panggung Sari Istana Budaya, Tiara melafazkan dialog terakhirnya dengan penuh emosi.

(DRAG VISUAL)

“kuhinakan diriku sendiri untuk merengkuh cinta sejati. Cintamu bagai cahaya mentari yang membakar wajahku. Meski sekilas kurasakan, namun akan menjadi bekal sehingga ke akhir zaman.”

Namun beliau berjaya mengawal perasaannya sewaktu berlakon di samping Stephen Rahman-Hughes yang berperanan sebagai Hang Tuah.

Sedih meninggalkan "teman baik"nya itu, Tiara memegang peranan tersebut sejak versi filem Puteri Gunung Ledang yang ditayangkan pada tahun 2004.

#SOT TIARA 01
“Tak pecaya...dah berakhir sudah perjalanan saya sebagai Puteri. This is the best experience yang tidak akan saya lupakan seumur hidup saya. Malam ini saya dapat rasakan kasih sayang yang diberikan oleh penonton yang tidak pernah saya dapat sebelum ini. Sukar sangat untuk menanyi tanpa breaking down. Ia merupakan malam yang sukar buat saya. Alhamdulillah, saya survived.”

Versi muzikal berdasarkan filem itu mula dipentaskan pada Februari 2006 di Istana Budaya sebelum dipentaskan semula di pentas bertaraf antarabangsa itu pada Ogos tahun yang sama dan dibawa ke The Esplanade Singapura pada November 2006.

Puteri Gunung Ledang The Musical merupakan pemenang 8 anugerah di BOH Cameronian Arts Awards tahun 2006.

Mendedikasikan kejayaan pementasan musim ini kepada peminat seni teater Malaysia, beliau tidak melupakan sokongan padu yang diberikan oleh suaminya, Datuk Seri Effendi Nawawi.

#SOT TIARA 02
“Saya dedikasikan kejayaan pementasan musim ini kepada penonton dan penyokong Puteri Gunung Ledang dan kepada semua yang telah mewarnai hidup saya selama ini setelah berbelas tahun saya dalam industri ini.”

Sambil berharap teater muzikal itu akan terus dipentaskan hingga 50 tahun akan datang, beliau masih belum membuat sebarang keputusan untuk projeknya yang akan datang.

Namun demikian, Gala TV difahamkan beliau akan mementaskan semula sebuah filem penyiasatan yang judulnya masih dirahsiakan.//

END






Malaysia Airlines Boeing 747-400 Flight Simulator

Entri oleh sultanmuzaffar 19 February 2009 3 komen








Nota : Pengalaman itu akan dikemaskinikan secepat mungkin. :)

Bapa Dato' Siti Nurhaliza Meninggal Dunia (Foto)

Entri oleh sultanmuzaffar 15 February 2009 10 komen

Bapa kepada penyanyi nombor satu tanah air, Dato' Siti Nurhaliza meninggal dunia di Hospital Ampang Puteri, di ibu negara pukul 11.50 pagi tadi.

Taruddin Ismail, 67 tahun menghembuskan nafas terakhirnya akibat serangan jantung, kencing manis dan komplikasi buah pinggang.

Arwah dimasukkan ke hospital itu untuk menjalani pembedahan pintasan jantung sejak Jumaat lalu.

Taruddin meninggalkan seorang isteri, Salmah Bachik serta tujuh irang anak - empat lelaki dan tiga perempuan.

Menurut Siti Nurhaliza, bapanya mengadu sakit dada pada pukul 2 pagi di kediaman mereka di Kuala Lipis.

Bersama isterinya, arwah pergi ke Hospital Kuala Lipis.

Sekembalinya ke rumah, arwah rebag pada pukul 5 pagi hari yang sama.

Siti Nurhaliza kemudiannya menghantar sebuah ambulan ke Kuala Lipis untuk membawa bapanya ke Hospital Ampang Puteri.

Selepas pemeriksaan, doktor mencadangkan agar arwah menjalani pembedahan dengan segera.

Selepas berbincang dengan anak-anaknya, arwah sendiri yang menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Pembedahan pintasan jantung itu dilakukan pada pukul 7 malam sehingga 2.30 pagi hari Sabtu.

Sekitar pukul 8 pagi hari Ahad, doktor menghubungi Siti Nurhaliza sekeluarga.

Kesemua adik-beradik, isteri dan saudara terdekat berada di sisi arwah sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Antara rakan yang menziarahi jenazah Allahyarham di hospital ialah Dato' Yaakob, isteri dan anak mereka, Faizal, Datuk Amdan, penyanyi Farahdiya serta tiga orang anak tiri Siti Nurhaliza sendiri.









"Siti adalah Abah, Abah adalah Siti". Itulah kata azimat yang masih dipegang penyanyi tersohor itu untuk terus kuat menempuh gelombang dunia seni.

Gala TV sempat bertemu penyanyi nombor satu negara itu yang kelihatan sugul melayan tetamu yang datang menziarahi.

Akui Siti, beliau bersyukur kerana kesemua adik-beradik berada di sisi arwah sewaktu Allahyarham menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Namun demikian, tiada tanda-tanda akhir yang ditunjukkan oleh bapanya.

Kini dengan ketiadaan bapanya, kehidupan ibunya, Salmah Bachik akan diuruskan oleh kesemua adik-beradiknya.

Diiringi linangan air mata, beliau berjanji akan menjaga ibunya dengan baik.

Mengingati kenangan lama bersama arwah bapanya, beliau menyifatkan bapanya sebagai seorang yang sensitif dan tabah.

Jenazah Allahyarham di bawa ke kediaman Siti di Bukit Antarabangsa pada pukul 1.45 petang.

Antara tetamu kenamaan yang hadir menzirahi jenazah di kediamannya ialah TYT Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Yaakob dan isteri.

Turut hadir ialah Dato' Shah Reza, perunding perkahwinan Siti, pengarah Sirah Junjungan, Erma Fatima dan pelakon Sharifah Haslinda.

Tepat pukul 4 petang, sembahyang jenazah dilakukan.

Kereta jenazah beredar dari perkarangan kediaman Siti sekitar pukul 4.30 petang menuju ke Kampung Tempoyang, Kuala Lipis untuk upacara pengkebumian selepas sembahyang Maghrib.

Saya mewakili pembaca blog sultanmuzaffar dan warga kerja Gala TV Astro AWANI merakamkan ucapan takziah buat Dato' Siti Nurhaliza sekeluarga.









The 7th Annual BOH Cameronian Arts Awards Nominees by Kakiseni

Entri oleh sultanmuzaffar 11 February 2009 0 komen

Majlis pengumuman calon untuk 7th BOH Cameronian Arts Awards berlangsung malam tadi di Bangsar. Seperti yang diinginkan oleh ramai penonton, teater arahan Jo Kukathas dan Zalfian Fuzi mendominasi pencalonan dengan 8 pencalonan. Naskhah nukilan Shahnon Shah itu akan dipentaskan kembali di KLPAC bulan April depan, sebulan sebelum majlis anugerah ini berlangsung.

Walaupun sedikit terkilan kerana P.Ramlee The Musical Season 2 tidak layak untuk dicalonkan, namun pencalonan Air Con sedikit sebanyak menghilangkan rasa terkilan itu. Tahniah untuk produksi Air Con.

theatre

1. BEST GROUP PERFORMANCE
Prize of RM1,000
  1. Crazy Little Thing Called Love; written by various writers, directed by Colin Kirton, Jonathan Tan & Sean Low, presented by Footstool Players
  2. Family – Father & Mother I Love You; written by Goh You Ping & Tuna Lim, directed by Goh You Ping, presented by Ping Stage Consult & Service
  3. Instant Café Kurang Manis; written by Jo Kukathas, Na’a Murad & Ayam Fared, directed by Jo Kukathas, presented by The Instant Café Theatre Company
  4. Ten: Theatrical Lightning Strikes Human Relationships; written by Mark Beau de Silva, directed by Chris Ling, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  5. The Swamp Dwellers; written by Wole Soyinka, directed by Sabera Shaik, presented by Masakini Theatre Company
2. BEST DIRECTOR
Prize of RM1,000
  1. Jo Kukathas & Zalfian Fuzi for Air Con; written by Shanon Shah, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Loh Kok Man for Animal Farm; written by George Orwell, presented by Pentas Project Theatre Production
  3. Jo Kukathas & Zalfian Fuzi for Hero; written by Arun Subramaniam, presented by The Instant Café Theatre Company
3. BEST LIGHTING DESIGN
Prize of RM1,000
  1. Loh Kok Man for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Loh Kok Man for Animal Farm; written by George Orwell, directed by Loh Kok Man, presented by Pentas Project Theatre Production
  3. Ee Chee Wei for Hero; written by Arun Subramaniam, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  4. Mohd Firdaus Haniff for Topeng-Topeng; written by Baha Zain, directed by Fauziah Nawi, presented by Sanggar Teater Fauziah Nawi (STEFANI)

4. BEST SET DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Melissa Teoh for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Caecar Chong for Animal Farm; written by George Orwell, directed by Loh Kok Man, presented by Pentas Project Theatre Production
  3. Melissa Teoh for Hero; written by Arun Subramaniam, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company

5. BEST MUSIC & SOUND DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Nick Choo for A Christmas Carol; written by Charles Dickens, directed by Christopher Ling, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. WASP Studios for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  3. Bernard Goh & Terence Chong for Animal Farm; written by George Orwell, directed by Loh Kok Man, presented by Pentas Project Theatre Production
  4. Nick Davis for Three; created & directed by Helena Foo, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre

6. BEST COSTUME DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Shegar for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Dominique Devorsine for Animal Farm; written by George Orwell, directed by Loh Kok Man, presented by Pentas Project Theatre Production
  3. Dominique Devorsine for A Christmas Carol; written by Charles Dickens, directed by Christopher Ling, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre

7. BEST ACTOR IN A LEADING ROLE
Prize of RM1,000

  1. Amerul Affendi for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Doppo Narrita for Sybil; written by U-En Ng adapted from “No Dram of Mercy” by Sybil Kathigasu, directed by Dato’ Faridah Merican, presented by The Actors Studio
  3. Gabrielle Maes for Souvenir: A Fantasia on the Life of Florence Foster Jenkins; written by Stephen Temperley, directed by Richard Harding Gardner, presented by Gardner & Wife Theatre

8. BEST ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Prize of RM1,000

  1. Moo Siew Keh for Animal Farm; written by George Orwell, directed by Loh Kok Man, presented by Pentas Project Theatre Production
  2. Ryan Lee Bhaskaran for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  3. Ley Shahrwind for Hero; written by Arun Subramaniam, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company

9. BEST ORIGINAL SCRIPT - BAHASA MALAYSIA
Prize of RM1,000

  1. Shanon Shah for Air Con; written by Shanon Shah, directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  2. Iryanda Mulia Ramli for Cinta Julia; directed by Iryanda Mulia Ramli, presented by Sanggar Teater Fauziah Nawi (STEFANI)
  3. Kimmy Kiew for “One in a Billion” in Race; directed by Soefira Jaafar & Kimmy Kiew, presented by Rather Peculiar Theatre

10. BEST ORIGINAL SCRIPT - ENGLISH
Prize of RM1,000

  1. Mark Beau de Silva for Bottom Top; directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Arun Subramaniam for Hero; directed by Jo Kukathas & Zalfian Fuzi, presented by The Instant Café Theatre Company
  3. Mark Beau de Silva for Oh My God; directed by Mark Beau de Silva, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre

11. BEST ORIGINAL SCRIPT - CHINESE
There are no nominees for this award this year

musical theatre

1. BEST PERFORMANCE BY AN ENSEMBLE

  1. Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

2. BEST ORIGINAL MUSIC

  1. Brian McIntyre for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Dato’ Johari Salleh for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Imee Ooi for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by
  4. Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

3. BEST ORIGINAL BOOK AND/OR LYRICS

  1. U-En Ng for Ismail, the Last Days; musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Ho Lin Huay for Jewel of Tibet, the Musical; musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. Iryanda Mulia Ramli for KL Ku; musical direction by Iryanda Mulia Ramli, directed by Fauziah Nawi, presented by Sanggar Teater Fauziah Nawi (STEFANI)

4. BEST CHOREOGRAPHER

  1. Farah Sulaiman for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. A Aris Kadir for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Chan Soo Leng & Michele Yong Soo Fon for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

5. BEST MUSICAL DIRECTION

  1. Brian McIntyre for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Mervyn Peters for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Imee Ooi for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

6. BEST DIRECTOR

  1. Brian McIntyre for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Joe Hasham for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Ho Lin Huay for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, presented by Musical On Stage Productions

7. BEST LIGHTING DESIGN

  1. Lim Ang Swee & Sandee Chew for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Ee Chee Wei for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. Lim Ang Swee for No Limits; written by Yim Mei Choo & Penny Low, musical direction by Penny Low, directed by Low Ngai Yuen, presented by Integrated Expressions Sdn Bhd

8. BEST SET DESIGN

  1. Loh Kok Man & Caecar Chong for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Pam Lim for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. David Wong for No Limits; written by Yim Mei Choo & Penny Low, musical direction by Penny Low, directed by Low Ngai Yuen, presented by Integrated Expressions Sdn Bhd

9. BEST SOUND DESIGN

  1. John Siew for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Alvin Koh for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. Penny Low & David Buri for No Limits; written by Yim Mei Choo & Penny Low, musical direction by Penny Low, directed by Low Ngai Yuen, presented by Integrated Expressions Sdn Bhd

10. BEST COSTUME DESIGN & MAKEUP

  1. Dominique Devorsine for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Caren Yee & Kenzo Tuan for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. Rhine Ooi & Leslie for No Limits; written by Yim Mei Choo & Penny Low, musical direction by Penny Low, directed by Low Ngai Yuen, presented by Integrated Expressions Sdn Bhd

11. BEST PERFORMANCE IN A LEADING ROLE

  1. Tria Aziz for Broadway Parodies Lagilah!; written by Brian McIntyre, musical direction by Brian McIntyre, directed by Brian McIntyre, presented by The Actors Studio
  2. Malik Taufiq for Ismail, the Last Days; written by U-En Ng, musical direction by Mervyn Peters, directed by Joe Hasham, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Paulway Chew for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

12. BEST PERFORMANCE IN A SUPPORTING ROLE

  1. Angel Lee for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  2. Ciang Teng for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions
  3. Lim Cheng Hock for Jewel of Tibet, the Musical; written by Ho Lin Huay, musical direction by Imee Ooi, directed by Ho Lin Huay, presented by Musical On Stage Productions

dance

1. BEST FEATURED PERFORMER
Prize of RM1,000

  1. Elaine Pedley for A Delicate Situation; choreographed by Lina Limosani, presented by Rimbun Dahan Dance Residency
  2. Suhaili Ahmad Kamil for “2=1” in Jamu 2008; choreographed by Suhaili Ahmad Kamil, presented by ASWARA
  3. Chew Zi Xin for The Nutcracker; choreographed by Steve Goh, presented by Dance Space

2. BEST CHOREOGRAPHER IN A MIXED BILL
Prize of RM1,000

  1. Umesh Shetty for “SUM” in Jamu 2008; presented by ASWARA
  2. Suhaili Ahmad Kamil for “2=1” in Jamu 2008; presented by ASWARA
  3. Vincent Tan for “After Duet” in Jamu 2008; presented by ASWARA
  4. Rathimalar Govindarajoo for “Rebel Without a Cause“ in Remember/Rebel; presented by Balletbase

3. BEST CHOREOGRAPHER IN A FEATURE-LENGTH WORK
Prize of RM1,000

  1. Lina Limosani for A Delicate Situation; presented by Rimbun Dahan Dance Residency
  2. Judimar Hernandez for Passion; presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Anthony Meh Kim Chuan for The Legend of Hou Yi & Chang Er; presented by Dua Space Dance Theatre

4. BEST GROUP PERFORMANCE
Prize of RM1,000

  1. “SUM” in Jamu 2008 by The Temple of Fine Arts; choreographed by Umesh Shetty, presented by ASWARA
  2. The Legend of Hou Yi & Chang Er by Dua Space Dance Theatre Ensemble; choreographed by Anthony Meh Kim Chuan, presented by Dua Space Dance Theatre
  3. TranscendAnce by Temple of Fine Arts Odissi Dancers; choreographed by Geetha Shankaran-Lam, presented by The Temple of Fine Arts

5. BEST LIGHTING DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Lim Ang Swee for My Calling, My Stage, My Act; choreographed by Loi Chin Yu, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Lim Ang Swee for Passion; choreographed by Judimar Hernandez, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Shanti Soma for TranscendAnce; choreographed by Geetha Shankaran-Lam, presented by The Temple of Fine Arts

6. BEST SET DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Nurul Hazirin for “Xin Dong” in Jamu 2008; choreographed by Wong Kit Yaw, presented by ASWARA
  2. T. C. Leng for The Legend of Hou Yi & Chang Er; choreographed by Anthony Meh Kim Chuan, presented by Dua Space Dance Theatre
  3. Loi Chin Yu for The Nutcracker; choreographed by Steve Goh, presented by Dance Space
  4. Lam Ghooi-Ket for TranscendAnce; choreographed by Geetha Shankaran-Lam, presented by The Temple of Fine Arts

7. BEST MUSIC & SOUND DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Sharip Zainal, Khairul Khalid & Hafiz Ismail for Huminodun – The Nabahu Princess; choreographed by Sharip Zainal, Shafirul Azmi & Joseph Gonzales, presented by ASWARA
  2. Tengku Kudin Tengku Dalam for Peta’ka; choreographed by Nor Shuradi Nor Hashim, Mohd Yusoff Nor, Azmi Abd Hamid & Abdul Khalib Shaffa, presented by Kumpulan Kesenian Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
  3. Ng Chor Guan for The Nutcracker; choreographed by Steve Goh, presented by Dance Space

8. BEST COSTUME DESIGN
Prize of RM1,000

  1. Eve Lambert for A Delicate Situation; choreographed by Lina Limosani, presented by Rimbun Dahan Dance Residency
  2. Hazra Ghazaly, Ismadian Isamil & Nuur Faliza Saad for Huminodun – The Nabahu Princess; choreographed by Sharip Zainal, Shafirul Azmi & Joseph Gonzales, presented by ASWARA
  3. Umesh Shetty for “SUM” in Jamu 2008; choreographed by Umesh Shetty, presented by ASWARA
  4. Anthony Meh Kim Chuan, Wong Xiong Zhi & Dynasty House for The Legend of Hou Yi & Chang Er; choreographed by Anthony Meh Kim Chuan, presented by Dua Space Dance Theatre

music

1. BEST GROUP PERFORMANCE (INSTRUMENTAL)
Prize of RM1,000 sponsored by Alexis Bistro & Wine Bar

  1. “Drums Talk” in Lets Go Mamak! by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre & Inner Voices; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. “Offbeat Cha Cha” in Lets Go Mamak! by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre & Inner Voices; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. “Samy Ode Paatu” in Lets Go Mamak! by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre & Inner Voices; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre

2. BEST MUSICAL DIRECTION
Prize of RM1,000 sponsored by Alexis Bistro & Wine Bar

  1. Stephanie van Driesen, Maximillan Lim & Brendan Aloysius for A Light at Christmas; presented by The Light Circle
  2. Susanna Saw, Tracy Wong & Tay Cher Siang for Breakin’ It Down! – YKLS Jazz; presented by Young KL Singers
  3. Julian Chan & Ken Hor for Lets Go Mamak!; presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre & Inner Voices

3. BEST ORIGINAL COMPOSITION
Prize of RM1,000 sponsored by Alexis Bistro & Wine Bar

  1. Ken Hor for “Drums Talk” in Lets Go Mamak!; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  2. Ken Hor for “Samy Ode Paatu” in Lets Go Mamak!; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Tay Cher Siang for “Offbeat Cha Cha” in Lets Go Mamak!; musical direction by Julian Chan & Ken Hor, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre

4. BEST PRODUCTION VALUES
Prize of RM1,000 sponsored by Alexis Bistro & Wine Bar

  1. A Light at Christmas by The Light Circle; musical direction by Stephanie van Driesen, Maximillan Lim & Brendan Aloysius, presented by The Light Circle
  2. Breakin’ It Down – YKLS Jazz by Young KL Singers; musical direction by Susanna Saw, Tracy Wong & Tay Cher Siang, presented by Young KL Singers
  3. Drum Slices 3 – Rhythm Ride by Hands Percussion Team; presented by Hands Percussion Team

5. BEST SOLO PERFORMANCE (INSTRUMENTAL)
Prize of RM1,000 sponsored by Alexis Bistro & Wine Bar

  1. Dennis Lee for HSBC Classics Piano Festival 2008 by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre; musical direction by Brian Tan, presented by HSBC Bank Berhad
  2. Wong Shuenda for Spring Festival by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre; musical direction by Brian Tan, presented by The Kuala Lumpur Performing Arts Centre
  3. Meng Jie for The Emperor by Professional Cultural Center Orchestra; musical direction by Yeo Siew Wee, presented by Professional Cultural Center Orchestra

6. BEST SOLO PERFORMANCE (VOCAL)
There are no nominees for this award this year

7. BEST GROUP PERFORMANCE (VOCAL)
There are no nominees for this award this year

special awards

THE MANDARIN ORIENTAL, KUALA LUMPUR MOST PROMISING ARTIST AWARD
Prize of RM1,000 sponsored by Mandarin Oriental, Kuala Lumpur

Nominees are:

  1. Bella Rahim
  2. Fared Ayam
  3. Mohd. Amerul Affendi
  4. Suhaili Micheline binti Ahmad Kamil
  5. Zahiril Adzim

ARTSEEFARTSEE CROSS-CULTURAL CHAMPION OF THE ARTS AWARD
Prize of an artwork valued at RM5,000 sponsored by Artsee.net


KAKISENI AUDIENCE CHOICE AWARDS - DANCE / MUSIC / MUSICAL THEATRE/ THEATRE
Prize of RM1,000 for each award sponsored by Kakiseni
Click here to vote for your favourite shows of 2008!

BOH CAMERONIAN LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD
Prize of RM5,000 sponsored by BOH Plantation

Pencalonan Keseluruhan

theatre

Air Con - 8
Animal Farm - 6
Hero - 5
A Christmas Carol - 2
Topeng-Topeng - 1
Three - 1
Sybil - 1
Souvenir: A Fantasia on the Life of Florence Foster Jenkins - 1
Cinta Julia - 1
Race - 1
Bottom Top - 1
Oh My God - 1
Crazy Little Thing Called Love - 1
Family – Father & Mother I Love You - 1
Instant Café Kurang Manis - 1
Ten: Theatrical Lightning Strikes Human Relationships - 1
The Swamp Dwellers - 1

musical theatre
Jewel of Tibet, the Musical - 14
Ismail, the Last Days - 10
Broadway Parodies Lagilah! - 7
No Limits - 4
KL Ku - 1

dance
Jamu 2008 - 7
The Legend of Hou Yi & Chang Er - 4
The Nutcracker - 3
A Delicate Situation - 3
TranscendAnce - 3
Passion - 2
Huminodun – The Nabahu Princess - 2
My Calling, My Stage, My Act - 1
Peta’ka - 1
Remember/Rebel - 1

music
Lets Go Mamak! - 7
A Light at Christmas - 2
Breakin’ It Down! - 2
Drum Slices 3 – Rhythm Ride - 1
HSBC Classics Piano Festival 2008 - 1
Spring Festival - 1
The Emperor - 1

Tenaga Pengajar dan Pengacara Akademi Fantasia Musim 7

Entri oleh sultanmuzaffar 10 February 2009 10 komen

Hasrridz Murshim Hashim (Acis) - Pengarah Muzik
A.Aris Kadir - Guru Koreografi
Ida Nerina - Guru Persembahan Lakon
Siti Hajar Ismail - Guru Vokal
Fatimah Abu Bakar - Perunding Motivasi & Guru Bahasa Inggeris
Syafizawati Sharif - Guru Vokal
AC Mizal - Pengacara Konsert
Sarimah Ibrahim - Pengacara Diari

Seperti yang dijangkakan AC Mizal dan Sarimah akan terus mengemudikan program Konsert dan Diari seperti tahun lalu. Walaupun pelbagai cemuhan dan kritikan di blog, akhbar mahu pun online forum diberikan kepada AC Mizal sewaktu dia mengacarakan program itu, pihak produksi masih mengekalkannya. Pastinya mereka mempunyai sebab tersendiri. AC Mizal mula mendapat tempat di hati penonton setelah menguasai pentas Puteri Gunung Ledang The Musical lalu diberikan peluang untuk mengacarakan program bual bicara AC Di Sini. Dari situ dia meniti popularity sehingga terpilih sebagai pengacara program realiti itu selepas Aznil Haji Nawawi melepaskan jawatan itu pada musim kelima.

Sarimah Ibrahim sekali lagi ditugaskan mengacarakan Diari. Sememangnya dia lebih gemar untuk mengkaji personaliti pelajar di dalam Akademi. Di situlah personaliti pelajar dapat dikaji dengan secara menyeluruh kerana setiap aktiviti pelajar diperhatikan oleh kamera yang bertugas. Saya kira Sarimah menyukai tugas yang telah diamanahkan untuk beliau.

Walaupun tiada perubahan drastik dilakukan dalam soal pengacaraan tetapi sebaliknya berlaku untuk barisan tenaga pengajar. Walaupun ramai penonton yang mengharapkan yang sebaliknya dengan Sarimah mengacarakan konsert dan diari, tetapi ianya tidak berlaku.

Paling mengejutkan bila pada musim ini nama Pengetua tidak diumumkan dan hanya akan diumumkan dalam program Diari episod pertama. Namun melihatkan barisan tenaga pengajar sudah pasti penonton boleh menjangkakan siapakan personaliti yang bakal terpilih sebagai Pengetua Akademi Fantasia musim ketujuh.

Muka baru yang terpilih untuk musim ini ialah A.Aris Kadir yang akan menggalas tugas sebagai Guru Koreografi menggantikan Linda Jasmine yang kini sibuk menjalankan tugasnya sebagai isteri pastinya bila AF bersiaran awal bulan Mac depan.

Linda Jasmine yang cukup sinonim dengan jenama Akademi Fantasia terpaksa mengundurkan diri setelah enam musim bersama program itu. Pastinya kelainan sekali kepada penonton yang tertarik melihat kemantapan gerak tari serta keindahan alam yang tiada gantinya. 

A.Aris Kadir merupakan graduan Aswara dan jika tidak salah merupakan salah seorang penerima Anugerah Seni Negara. Dia banyak melibatkan diri dalam pelbagai persembahan tarian baik di dalam negara mahu pun di luar negara.

Turut digandingkan dalam pasukan musim ini ialah Ida Nerina, seorang pelakon yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Dia merupakan pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik menerusi filem Layar Lara dan anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik menerusi filem Sepet dan Mimpi Moon. Dia pernah terlibat beberapa kali sewaktu sesi ujibakat musim-musim yang lalu. Ida Nerina pastinya akan menggalas tugas sebagai Guru Seni Persembahan.

Apabila disebut nama Hasrridz Murshim Hashim pastinya ramai yang tidak mengenalinya, tetapi apabila disebut nama Acis pastinya ramai yang mengenalinya. Acis, bekas ahli kumpulan Gersang bakal mengemudi tugas sebagai Pengarah Muzik. Di sinilah letaknya klu paling besar dalam Akademi Fantasia musim ini. Walaupun tidak diperkenalkan mungkin ramai yang sudah boleh mengagak. Namun setiap keputusan masih belum muktamad.

Selain mereka, muka lama yang terpilih ialah Siti Hajar Ismail, Syafizawati Sharif dan Fatimah Abu Bakar yang masing-masing menggalas tugas sebagai Guru Vokal dan Perunding Motivasi.

Akademi Fantasia Musim 7 akan memulakan siarannya pada 7 Mac depan dengan Tirai Akademi Fantasia. Manakala Diari AF episod pertama akan bermula pada 9 Mac depan. Pastikan anda terus melekat di skrin televisyen anda pada 14 Mac depan untuk Konsert AF7 minggu pertama.

Tandatanya barisan tenaga pengajar dan pengacara Akademi Fantasia yang bakal mengemudikan program realiti nyanyian paling popular itu akhirnya terjawab. Setelah masuk musim ketujuh Akademi Fantasia beraja di hati rakyat Malaysia (AF lebih sesuai berbanding Sultan dalam waktu-waktu sekarang), program realiti itu dikhabarkan akan melakukan transformasi besar musim ini.

Saya harus akui Akademi Fantasia musim ketiga merupakan yang terbaik setakat ini setelah memahkotakan Mawi sebagai Sang Juara. Puteri Gunung Ledang juga berada di tahap yang terbaik di musim yang ketiga. Apa pula yang telah terjadi apabila program realiti itu masuk musim keempat, kelima, keenam dan tahun ini musim yang ketujuh.

Apakah transformasi yang akan dilakukan oleh pasukan produksi tahun ini ? Melihatkan kegawatan ekonomi yang berlaku sekarang, pastinya bekalan bajet yang diagihkan untuk program itu semakin berkurangan.

Namun demikian ia tidak mematikan semangat peserta ujibakat tahun ini yang dikatakan amat luar biasa. Mungkin benar, zaman gawat memberikan harapan kepada mereka untuk menjadi jutawan segera seperti Mawi. Lebih-lebih lagi promo program realiti itu sudah dikeudarakan sejak berlangsungnya perkahwinan tahun ini di pelbagai saluran Astro. Ia secara tidak langsung memperluaskan lagi kesan promo tersebut bukan sahaja kepada penonton setia Astro bahkan penonton yang sekadar mahu menonton perkahwinan tersebut.

Idea untuk promo tahun ini juga agak menarik apabila menampilkan sebahagian besar rakyat Malaysia yang terkesan dengan program tersebut. Surirumah, peniaga waima hakim turut terkena tempias Akademi Fantasia. Itu tidak saya nafikan.

Sejauh mana transformasi yang dilakukan bakal mencorakkan program realiti itu untuk terus menjadi program realiti yang paling melekat di hati penonton. Kita sama-sama nantikan.

Pastikan anda terus melekat di blog ini sekitar jam 3 petang untuk mengetahui barisan tenaga pengajar dan pengacara yang bakal mengemudi program realiti Akademi Fantasia !



Lebih lima bulan lalu, Datin Seri Tiara Jacquelina menerusi produksinya Enfiniti Productions mengumumkan akan mementaskan kembali teater muzikal Puteri Gunung Ledang. Sejak hari itu saya menghitung hari menantikan tibanya 6 Februari 2009. Walaupun saya telah berpuluh kali menonton teater tersebut sejak musim pertama dan keduanya di Kuala Lumpur hinggalah ke pementasan di Esplanade Singapura, saya tidak pernah puas menontonnya.

Sejak beberapa bulan ini kita sering membaca atau pun menonton publisiti yang disiarkan di akhbar mahu pun promo di televisyen. Dari cerita perubahan yang bakal dilakukan dalam pementasan kali ini, cerita tentang elemen ilusi yang pertama kali digunakan dalam teater Malaysia sehinggalah kepada berita mengejut pengunduran Tiara sebagai Puteri.

Setiap kali jugalah saya memikirkan apakah perubahan yang mahu dilakukan kepada pementasan yang sememangnya sudah cantik, sudah menang banyak anugerah dan yang sudah sememangnya sebati dengan rakyat Malaysia. Adakalanya saya terfikir mengapa perlunya diubah sesuatu yang sudah cukup baik tetapi apabila memikirkan produksi ini saya tidak hairan sekiranya mereka akan melakukan sesuatu yang berbeza.

Sehinggalah satu hari saya mendengar sendiri dari mulut Tiara, Ida Marina dan Chedd mengenai perubahan yang akan dilakukan. Saya begitu teruja kerana perancangan yang diatur sangat hebat. Bayangkan sebuah teater Melayu cuba untuk bermain dengan ilusi di atas pentas seperti yang pernah dipentaskan oleh Wicked atau pun Lord Of The Rings The Musical di Broadway atau pun West End. Puteri hilang di atas pentas, perubahan Nenek Kebayan kepada Puteri, kemurkaan Sultan dan macam-macam lagi.

Akhirnya, hari itu tiba dan saya menontonnya semalam. Pementasan malam tadi sebenarnya “full run-through” atau pun latihan penuh, namun demikian Panggung Sari, Istana Budaya penuh sesak dengan penonton.

Perubahan dan Penambahan Secukup Rasa

Beberapa adegan yang paling saya suka dalam pementasan sebelum ini diperkemaskan. Adegan Janji Dan Ikatan 2 Kerajaan kali ini diperhebatkan lagi dengan persembahan tarian Jawa oleh Puteri dan penari kepada rombongan Melaka. Kalau dulu segmen tarian agak pendek tetapi kali ini lebih panjang dan gerak tari diperkemaskan. Lagi pun tenaga pengajar yang dibawa khas dari Kraton Mangku nagara iaitu Mbak Kur yang pernah menjadi tenaga pengajar kepada Tiara sewaktu menghasilkan filem Puteri Gunung Ledang.

Penambahan Mimpi dan Penantian juga agak menarik. Di sini Puteri mengimbas kembali apa yang pernah diperkatakan oleh abangnya Adipati, pengasuhnya Bayan, Sultan Mahmud dan Datuk Laksamana Hang Tuah membulatkan tekadnya untuk pergi ke Melaka menjejak kekasihnya Hang Tuah.

Persiapan Puteri juga mengejutkan kerana Bayan menyembunyikan Puteri dari pandangan dan ditangkap untuk dibawa menghadap Adipati. Di sini elemen ilusi digunakan. Jangan tanya saya bagaimana Puteri hilang kerana tidak akan ada seorang ahli silap mata pun yang akan membuka rahsia mereka.

Bercakap tentang elemen ilusi saya agak skeptikal pada mulanya, takut-takut elemen itu digunakan dengan keterlaluan lalu pementasan menjadi seperti sarkis. Namun tanggapan itu salah bila setiap elemen ilusi dibuat kena pada tempatnya dan tidak keterlaluan. Anslem Roy tidak “over-do” it ! Fantastic !

Adegan Pelayaran Puteri digahkan dengan bahtera yang lebih besar dari pementasan terdahulu. Set bahtera berlayar lengkap dengan pergerakan dilambung ombak. Sekali lagi saya tergamam dan mata saya tidak berkelip. Pementasan berhenti rehat tetapi mulut tidak berhenti bercakap sewaktu menunggu waktu rehat tamat. Sungguh hebat pementasan kali ini.

Babak 2 bermula dengan Melaka yang lebih baik susunan muziknya yang bermula dengan gabungan muzik tradisional Melayu seperti zapin, dondang sayang dan joget sebelum menjadi lebih rancak dan moden. Saya fikir ia sesuatu yang lebih menarik berbanding musim lepas kerana di sinilah letaknya kreativiti pengarah muzik untuk mengindahkan lagi muzik yang ada. Susunan muzik yang dihasilkan oleh Roslan Aziz tidak perlu saya pertikaikan. Hasilnya amat baik sekali.

Sekali lagi saya kagum dengan kehebatan Adlin Aman Ramlie bila mana kali ini sebagai Sultan Mahmud dia menari bersama ensemble. Adlin tidak menari bersama sewaktu pementasan di Kuala Lumpur, cuma sewaktu PGL dipentaskan di Esplanade Singapura Adlin menari bersama-sama. Elemen Broadway disuntik dalam watak Sultan dan itu pastinya disukai oleh saya. Saya tidak kisah kalau Sultan yang selama ini sepatutnya diletakkan di tahap yang tertinggi, kali ini diberikan mood yang berbeza. Ada ketika Adlin berjenaka. Memandang ini hanyalah sebuah teater muzikal, saya terima dengan terbuka. Sememangnya Adlin pukul habis dengan menari kali ini.

Adegan Nenek Kebayan diberikan sentuhan ilusi. Nenek Kebayan boleh hilang dan muncul di tempat lain untuk mengelirukan rombongan Hang Tuah ke Gunung Ledang. Set Gunung Ledang lebih tinggi kali ini dan diletakkan lebih ke depan dan dekat dengann penonton bahagian depan. Saya mengetahui yang Nenek Kebayan itu sebenarnya Puteri dan kali ini transformasi dua watak itu lebih menjadi. Dari Nenek Kebayan menjadi Puteri sekelip mata. Sekali lagi ilusi digunakan.

Namun perubahan yang paling saya suka ialah Konfrontasi Puteri Dan Sultan. Ia merupakan kemuncak teater tersebut. Sultan Melaka dan Puteri Gunung Ledang berada pada tahap terbaik. Jika pementasan dulu saya melihat kesombongan Puteri masih tebal dalam diri Tiara yang mana beliau hanya berdiri sambil Sultan Melaka melafazkan sumpahnya. Kali ini Puteri lebih tunduk kepada Sultan. Konfrontasi antara mereka benar-benar menjadi. Lakonan mereka hebat. Lebih-lebih lagi lakonan Tiara apabila beliau sanggup dimalukan semata-mata kerana cinta.

Selepas dua tahun tidak menyentuh skrip tersebut, mereka memberikan terjemahan baru kepada skrip tersebut. Saya anggap lakonan Tiara berada di tahap terbaik dalam musim ini apabila adegan ini diwujudkan. Cinta membuatkannya sanggup untuk diperlakukan sedemikian. Apakah sedemikian yang saya maksudkan, anda patut tonton sendiri.

Adegan tersebut membuatkan penonton terdiam menyaksikan sendiri lakonan terbaik oleh dua pelakon itu. Tiara membenarkan dirinya diserap watak Puteri dalam pementasan musim ini. Seorang Puteri yang mencari cinta sejati seorang bernama Hang Tuah. Dan kerana cinta beliau sanggup melakukan apa saja termasuk menjunjung daulat seorang Sultan.

Saya geleng kepala tonton adegan tersebut. Amat berpuas hati dan berkata kalaulah adegan itu wujud dalam pementasan musim pertama sudah pasti Tiara membawa pulang anugerah Pelakon Terbaik di BOH Cameronian Arts Awards. Memang jauh bezanya aura Puteri yang dibawa oleh Tiara di musim ini. Lebih puas menontonnya lebih-lebih lagi bila Stephen Rahman-Hughes sudah semakin sebati dengan bahasa Melayu dan geraknya lahir semulajadi. Gabungan Tiara dan Stephen amat menjadi musim ini. Lakonan kedua-duanya lebih natural. Dan yang paling penting Tiara menamatkan lakonan berhantunya dengan watak Puteri Gunung Ledang dengan cemerlang ! Syabas Dato’ Zahim !

Kepada penganjur BOH Cameronian Arts Awards, please consider Tiara for BOH CAA Lifetime Achievement Award and reconsider to include Puteri Gunung Ledang The Musical Season 3 for nomination in 2009 shortlisted performance for another year.

Cuma ada satu sahaja yang kurang saya suka iaitu kostum Hang Tuah yang nampak agak tenggelam dalam kemewahan kostum bermotif songket kumpulan ensemble. Kostum Hang Tuah kurang menyerlah sebagai seorang Laksamana. Lain daripada itu, baik arahan, lakonan, muzik, set, koreografi, kostum, tatacahaya, bunyi, ensemble, kesan visual, elemen ilusi dan solekan saya kagum dengan kehebatan mereka.

Saya kagum dengan produksi pementasan ini yang bekerja keras mahu mengangkat martabat teater Malaysia dan hasilnya amat di luar dugaan. Sebagai anak Malaysia saya bangga kerana masa depan teater Malaysia semakin bersinar dan produksi ini telah meletakkan tanda aras yang baru untuk teater Malaysia. Perjuangan untuk penggiat teater Malaysia belum selesai kerana mereka harus mencapai standard yang telah ditetapkan oleh Puteri Gunung Ledang The Musical.

Saya akan menonton lagi malam ini, malam esok (malam media), malam gala (bersama YDP Agong & Permaisuri Agong) dan satu malam lagi bersama keluarga. Jika anda masih belum mendapatkan tiket untuk menyaksikan pementasan Puteri Gunung Ledang The Musical, pastikan anda mendapatkannya segera.

Pilihan sultanmuzaffar
Justify Full
1. Arahan Dato’ Zahim Albakri
2. Lakonan Tiara Jacquelina sebagai Gusti Puteri Raden Adjeng Retno Dumilah
3. Lakonan Stephen Rahman-Hughes sebagai Hang Tuah
4. Babak Konfrontasi Puteri Dan Sultan
5. Melaka, Arahan Muzik dan Susunan Muzik oleh Roslan Aziz
6. Rekaan Set Pelayaran Menuju ke Melaka, Istana Melaka & Gunung Ledang oleh Raja Malek
7. Elemen Ilusi Transformasi Nenek Kebayan kepada Puteri
8. Tarian ala Broadway Sultan Mahmud dalam Titah Sultan
9. Koreografi Perjalanan Ke Gunung Ledang
10. Adegan Tujuh Syarat Agung


Laman Web Rasmi PGLtM : http://www.enfiniti.com.my/pglm3/












Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger