Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Sehati Berdansa : Menari Untuk Kebajikan

Entri oleh sultanmuzaffar 31 October 2007

Image Hosted by ImageShack.us

Kali pertama selebriti ternama bakal menari di hadapan anda ! Dipersembahkan Sehati Berdansa, sebuah program realiti yang memperkenalkan seni tarian ke kaca televisyen anda. Program tersebut akan disiarkan di Saluran Rasmi, Astro RIA (Saluran 104 Astro) bermula dengan episod pertamanya pada 5 November ini.

Menariknya Sehati Berdansa telah diadaptasi dari format program hiburan popular yang memperlihatkan pasangan selebriti bertanding di dalam arena seni tarian yang merupakan luar daripada bidang penguasaan mereka. Format antarabangsa ini telah diubahsuai dan diberi nafas baru mengikut kesesuaian budaya dan kehidupan masyarakat Malaysia.

Lapan orang selebriti tanahair dari pelbagai industri; bersama - sama suami dan isteri mereka akan mencuba bakat terpendam mereka dalam bidang tarian. Mereka terdiri daripada pasangan pelakon terkenal – Vanida Imran dan Rashidi Ishak; pelakon drama terkenal Anne Ngasri dan suaminya Abdul Wafi; dan pelakon dan penerbit Rizman Khuzaimi dan isterinya Kartina Ayoob.

Image Hosted by ImageShack.us

Penyanyi kumpulan OAG, Radhi Razali dan isterinya Shazlin Sharif; penyanyi jazz yang juga merupakan pelakon P.Ramlee The Musical Atilia Raja Haron dan suaminya Ariff Johan Abdul Jalil; dan penyanyi terkenal Haiza Nordin dan suaminya bekas pemain hoki Hanafpe Omar juga akan mencuba nasib.

Image Hosted by ImageShack.us

Turut terlibat adalah personaliti TV Raianna Rahman dan suaminya Zain Shah dan bekas pemain bola sepak terkemuka Azman Adnan dan isterinya Asfarina Muhammad, bekas penyanyi kumpulan Feminin.

Bayangkan seorang pelakon cuba untuk menari. Bayangkan seorang pemain bola sepak memberanikan diri untuk beraksi di pentas. Bayangkan kegilaan seorang penyanyi kumpulan menari di pentas. Apa pula yang akan terjadi bila seorang penyanyi dangdut menari salsa. Bolehkah seorang pengacara TV menari bersama suaminya seorang usahawan ? Semua ini bakal anda saksikan dalam Sehati Berdansa.

Untuk menjadikan setiap cabaran mereka diberikan tunjukajar yang betul, seorang koreografer tari profesional akan dikhususkan kepada setiap pasangan. Mereka akan diberikan latihan dan bimbingan intensif sebagai persediaan untuk pertandingan pada hujung minggu. Pasangan-pasangan ini akan menerima cabaran selama lapan minggu, di mana setiap minggu tema dan jenis tarian yang berlainan akan diperkenalkan.

Image Hosted by ImageShack.us

Program yang dihoskan oleh penyampai Radio Linda Onn serta pelakon terkenal Fahrin Ahmad dan Awal Ashaari; akan memperlihatkan kesemua pasangan bertanding di hadapan penonton setiap minggu. Persembahan mereka akan diadili dengan sistem pemarkahan 50% juri dan 50% undian penonton. Tiga orang juri (dua orang Juri tetap dan seorang Juri undangan) akan memberikan markah berdasarkan kriteria-kritea dan teknikaliti persembahan, dan kuasa penonton adalah melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dan talian tetap. Pasangan yang mendapat markah paling rendah setiap minggu, akan disingkirkan.

Dua orang Juri Tetap telah dilantik untuk memberi pandangan dan menilai persembahan, seterusnya menentukan nasib pasangan-pasangan ini. Linda Jasmine dan Fathee Abdullah (EE), nama-nama yang memang tidak asing lagi dalam bidang seni tarian telah diberikan kepercayaan untuk memegang mandat ini.

Sehati Berdansa bukan sahaja menghiburkan malahan turut mendidik dan menyampaikan unsur-unsur positif. Paparan realiti kecekalan setiap pasangan untuk berusaha memberikan yang terbaik di atas nama kebajikan, akan menyentuh perasaaan penonton dan boleh dijadikan tauladan kepada generasi muda. Untuk pengetahuan semua, wang tunai yang terkumpul pada setiap minggu akan dihulurkan ke badan-badan kebajikan yang terpilih. Matlamat utama adalah menari untuk kebajikan. Hadiah bukan perkara utama, sebaliknya berusaha gigih untuk memastikan jumlah derma yang diberikan kepada pusat kebajikan dapat ditingkatkan.

Antara rumah kebajikan yang terlibat adalah Pusat Kebangsaan Yayasan Sindrom Down Kiwanis (KDSF), Majlis AIDS Malaysia (MAC), Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB), Persekutuan Sukan Orang Pekak Malaysia (MSFD), Persatuan Disleksia Wilayah Persekutuan, Pertubuhan Kebajikan Orang-orang Kerdil, Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan Malaysia dan Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia.

Melalui saluran rasminya, Astro RIA (Saluran 104) – para penonton dapat mengikuti rutin latihan para peserta dan paparan realiti kecekalan mereka mengharungi setiap cabaran melalui Detik Sehati Berdansa – program 5 minit, bermula 5 November, setiap Isnin hingga Khamis, 9.00 malam. Sesi latihan mereka setiap minggu akan diimbas kembali di dalam program Di Sebalik Sehati Berdansa, mulai 9 November, setiap Jumaat, 9.00 malam.

Jangan ketinggalan untuk menyaksikan mereka bertanding di dalam program Malam Sehati Berdansa, mulai 10 November, setiap Sabtu 9.00 malam dan mengetahui keputusan pertandingan di dalam program Debaran Sehati Berdansa yang dibawakan secara langsung mulai 11 November, setiap Ahad 9.00 malam.

Para penonton juga boleh mendapatkan informasi mengenai Sehati Berdansa dengan melayari laman web rasmi di www.astro.com.my/sehatiberdansa dan dengan menekan butang ”R” yang terdapat di alat kawalan jauh Astro.

Selain Astro, ERA sebagai Radio Rasmi akan memainkan peranan dalam mempromosikan program Sehati Berdansa. Selain temubual mingguan eksklusif bersama juri, hos dan para peserta; ERA akan mengadakan liputan lintas langsung dari lokasi konsert, dan mewawancara pasangan yang tersingkir di mana visual mereka boleh ditonton menerusi laman web Sehati Berdansa dan ERA.

Wawancara eksklusif bersama pasangan yang tersingkir akan turut dibuat dalam paparan khas di Gala TV di Astro Awani (Saluran 123).
Pasangan Sehati Berdansa

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger