Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 18 April 2007

Image Hosted by ImageShack.us

Eksklusif Filem Cicakman, Jumaat 10.00 malam di Astro RIA
Drama ?

Lagu Bonus : Awas adalah sebuah persembahan yang saya tunggu-tunggu. Kenapa ? Nostalgia. Lagipun prestasi pelajar lelaki AF5 dan KRU 10 tahun yang lalu tidak lah jauh beza sangat. Harap-harap pelajar lelaki AF5 bila 10 tahun akan datang berwawasan sama macam KRU. Aspek utama yang saya mahu tonton dalam Awas ialah koreografi. Vokal saya letak nombor dua.

Mungkin pada saya, saya tidak begitu terhibur apabila menonton Shahril dari Fuyoo Magik masuk ke dalam Akademi untuk menghiburkan pelajar kerana saya ada 24 jam sehari hiburan, baik dari peti tv, wayang, internet, forum, broadband dan lain-lain lagi. Untuk hiburan pelajar AF5 yang terkurung, permainan silap mata dari seorang yang mereka tidak kenali tentulah dapat menghiburkan mereka walaupun sekejap. Setidak-tidaknya saya terkesan juga bila Shahril melakukan silap mata dengan mencucuk lengannya hingga berdarah. Gross gila !

Yang paling best bila ada adegan slow motion bagaimana Rizal ditipu hidup-hidup. Bukan Rizal sahaja, semua pelajar. Kalau tiada adegan slow-motion, penonton pun ditipu hidup-hidup. Memang pantas betul tangan Shahril berfungsi.

Dalam Kelas Persembahan Pentas pun cuba menyelongkar personaliti pelajar agar pelajar lebih tenang untuk menerima persekitaran di sekeliling mereka. Sekurang-kurangnya agar pelajar dapat melupakan kamera di sekeliling. Bukan mudah. Ada beberapa orang pelajar yang sudah mula menerima kehadiran penonton dalam hidup mereka. Mereka sudah mula untuk membiarkan penonton mengenali diri mereka dengan lebih mendalam. Pelajar seperti Rizal sudah selesa dalam kelas sebegini begitu juga dengan Mila, Ebi, Shawal dan beberapa orang pelajar lagi. Aswad nampaknya ada masalah besar. Dirinya seakan-akan sukar benar untuk menyelinap masuk dalam golongan yang lebih majoriti. Aswad masih cuba-cuba untuk mencari tapak sedangkan kawan-kawannya yang lain sudah mula membina bangunan yang lebih tinggi. Itu lebih baik daripada pelajar yang lebih selesa dalam tempurungnya.

Diari hari ini tidak begitu menekankan aspek pembelajaran. Hari ini lebih banyak menyingkap personaliti pelajar untuk penonton lebih mengenali karektor setiap pelajar. Diakui setiap pelajar mula membenarkan diri mereka dipergunakan oleh kamera untuk tujuan hiburan dan tontonan umum. Itu mereka sedar. Bagi yang terlebih sedar, mereka masih takut-takut untuk membuka diri mereka dari menjadi tontonan umum lalu mereka membina satu tembok yang benar-benar tebal untuk melingkungi ruang likup tersebut. Itulah Heliza. Heliza masih mahu menjadi Siti Nurhaliza. Ada garis yang memisahkan antara realiti dan plastik. Sebijik.

Lebih seronok apabila pelajar menghabiskan masa santai dengan berbual-bual bersama Tenaga Pengajar dan membuka satu-satu rahsia sesama sendiri. Mereka lebih open up walaupun sedar kamera di sekeliling mereka. Ada juga yang masih control cantik kerana mereka sedar mereka menjadi tontonan umum sekarang. Lalu apa yang diucapkan adalah kosong. Yang malu-malu mahu mengaku tidur bedengkur dan tidak kurang juga yang malu-malu bila tertangkap mengigau di siang hari.

Apa perasaan kita apabila rahsia sesama sendiri didedahkan bersama Tenaga Pengajar. Ada yang merah muka, ada yang buat selamba. Jawapan masing-masing ada juga yang mengejutkan. Ada juga yang masih menyimpan jawapannya dalam hati masing-masing dan kalau boleh tidak mahu diketahui oleh semua orang lebih-lebih lagi penonton. Bakal memberikan kesan kepada undian mereka. Itu yang ada dalam fikiran mereka. Takut benar. Siapa yang tidak takut kalau RM400,000 yang menjadi taruhan.

Aspek pembelajaran hari ini lebih tertumpu kepada koreografi untuk lagu Drama nyanyian Mila. Kalau Mila boleh lakukan apa yang telah diajar dan tanpa mengabaikan aspek vokal dalam nyanyiannya, pasti ramai penonton yang akan kagum dengan kebolehan Mila. Drama merupakan lagu killer untuk Mila. Kalau Mila berjaya cabaran ini, pasti namanya akan disebut-sebut selepas ini dan tidak mustahil Mila berjaya melangkah ke peringkat yang seterusnya.

Nota : Kadang-kadang bila tulis ulasan yang hanya penulis seorang sahaja yang boleh faham pun seronok jugak ya...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger