Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 June 2003

Komen ini didapati dari laman rasmi Fauziah Nawi.

RUMAH KECIL JALAN SELADANG
karya Tan Sri A. Samad Ismail, adapatsi oleh Datuk Johan Jaafar.
arahan Mohd Fadillah Hj Mat Said

Persembahan yang baik sebuah kumpulan baru memberi harapan bahawa Festival Teater ini harus diteruskan kerana memberi ruang dan peluang kepada pelapis-pelapis untuk mempertengahkan bakat mereka. Usaha kumpulan ini membawa "Live Music" harus juga dipuji. Sudah sampai masanya Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan menggunakan kesempatan di dalam festival ini untuk memberi penghargaan kepada kerja kreatif seperti olahan pentas, pencipta muzik, pereka tari, pengarah seni dan pereka kostium..

Teknik imbas kembali dan monolog yang digunakan walaupun agak sukar amat menarik dan memberi kelebehan yang banyak untuk kumpulan ini berjaya di dalam festival ini walaupun pergerakkan Leman sebagai Pencerita dibatasi.

Seperti juga teater Dendam Berdarah, kelemahan utama teater ini adalah kerana pelakon utama tidak dapat menjiwai watak dengan baik dan memberi pilihan-pilihan yang serupa tentang perempuan joget seperti Leha (Fairah Nor Zainor), Nani (Intan Nahariah)dan Tina (Masrayahaney Zainal) dan ini menjemukan. Ini ditambah oleh kekeliruan watak Leman (sultanmuzaffar) dan Mak Nah Bee (Nor Aziah Saat). Lakonan memerlukan kajian intrinsik dan ekstrinsik watak-watak dan perhubungan antara watak-watak. Amat malang sekali jika para pelakon yang berbakat dan bertenaga percaya kepada konsep "stereotype". Sekali lagi pelakon pembantu berjaya memberi nafas segar di dalam teater ini. Lakonan yang baik dan menarik oleh Nor Akmal Khazali sebagai Dato' Maarof dan Nor Suhaila Ramli sebagai Kalsum berjaya mengimbangi kelemahan pelakon utama.

Pujian juga harus diberi kepada Suffian Harris , pengarah Artistik persembahan walaupun penggunaan warna tidak dapat membantu dan mempengaruhi watak baik dari segi pencahayaan, warna set dan kostum. Kedudukan set tidak seimbang (sebelah kanan ) iaitu sebahagian penonton tidak dapat melihat pemuzik.

Calon Pilihan

Nor Akmal Khazali, Nor Suhaila untuk pelakon terbaik.
Teknik Terbaik : Sufian Harris

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger