Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 June 2003

Sesetengah wartawan di Malaysia hanya mampu melihat rambut palsu yang terjatuh, bukan mesej yang mampu menjentik minda mereka. Cerita Ronggeng Rokiah lebih daripada rambut palsu, pemikiran penulisnya terlalu jauh. Seperti dalam tulisan Ku Seman Ku Husin dalam Mingguan Malaysia, sisipan Pancaindera keluaran Ahad, "Ronggeng Rokiah berlapis-lapis".

Nasihat saya untuk wartawan-wartawan di Malaysia, mereka sepatutnya lebih memerhatikan dan cuba memahami apa yang tertulis di dinding North Bridge Road kerana grafiti itu untuk mereka.

Harian Metro: Rambut palsu jatuh asyik bertango

KHABARNYA pementasan Ronggeng Rokiah di Istana Budaya bermula 22 Mei dan berakhir kelmarin, mendapat sambutan hangat. Setiap malam tiket habis dan ramai buat tempahan untuk pementasan hari selanjutnya.

Ramai yang memuji lakonan Safura sebagai Rokiah Ronggeng dalam teater arahan Dr Anuar Nor Arai itu. Rokiah adalah primadona kabaret paling terkenal di Singapura sekitar tahun 40-an dan 50-an.

Dia digambarkan sebagai wanita yang sangat jelita, memiliki tubuh yang memberahikan dan setiap lelaki akan tersungkur di kakinya. Itulah Rokiah Ronggeng yang akhirnya mati di pentas ronggeng.

Kerana teman-teman asyik bercerita mengenai kehebatan Safura bertango di pentas ‘Kabaret Happy World’, Istana Budaya, malam Jumaat lalu, SS pun tidak mahu ketinggalan.

Sah! Safura memang ‘berani’ menjadi Rokiah yang dikategorikan pelacur kelas atasan. Menurut orang kuat Istana Budaya, Kassim Lee, Safura belajar menari tango selama dua bulan.

Cuma ada satu insiden kecil yang buat SS dan penonton ketawa geli hati malam itu. Tengah asyik melihat ‘Rokiah’ bertango tiba-tiba rambut palsunya terjatuh. Dalam babak lain pula rambut palsu rakannya ‘Timah’ juga tertanggal. Kelakar sangat tengok rambut betul mereka yang gonjeng.

Nasib baik orang teater ini profesional dan lakonan diteruskan bagai tiada apa yang berlaku. Tetapi kejadian yang tidak disengajakan itu tidak mencacatkan pementasan kerana penonton tidak berganjak selama tiga jam ia dipentaskan. Tahniah buat Safura, Anuar Nor Arai dan Istana Budaya atas kejayaan Ronggeng Rokiah.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger