Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 23 June 2003

Pada hari Sabtu 21 Jun telah berlangsung fete de la musique di Bintang Walk, Kuala Lumpur. Acara tersebut bermula pada jam 12 tengahari tertunda selama satu jam kerana masalah teknikal.

Penganjur kemudiannya mengarahkan AGE untuk bergerak ke KL Plaza supaya membuat persembahan di sana. Tempatnya agak sempit dan benar-benar tidak sesuai untuk satu persembahan yang menggunakan banyak alat. Setelah menunggu dengan sabar, pihak penganjur kemudiannya mengarahkan AGE kembali ke Main Stage di hadapan Bangunan Yayasan Selangor.

Persembahan kesemua kumpulan disingkatkan menjadi satu lagu sahaja untuk setiap kumpulan. Apabila tiba giliran AGE membuat persembahan, kesemua alat telah siap dipasang dan diuji, pengacara memperkenalkan barisan pemuzik AGE serta konsep yang dibawa.

Traditional Fusion Ensemble Experiments music with the mixture of traditional/ latin/ modern instruments through cover songs and also their original numbers. Instruments include acoustic guitar, gambus/ ood, bass guitar, accordion, flute, bamboo flute, violin, keyboard, Malay percussion (rebana, gendang sunda, kompang), Arab percussion (darbuka), Latin percussion (bongo, djembe) and modern percussion (tambourine, shaker, cabassa, windchime)

AGE telah siap bersedia untuk mendengdangkan satu lagu. Penganjur dengan pantas menunjukkan isyarat dua lagu kepada Black. Black terpinga-pinga kerana gendang sunda telah ditinggalkan dibawah. Namun persembahan tetap diteruskan.

Memang gamat Main Stage ketika persembahan bermula kerana irama dan rentak yang benar-benar berbeza dengan kumpulan lain. Aku dapat rasakan kelainan pada waktu tersebut. Walaupun tugas aku seperti biasa hanyalah jurukamera. Satu, aku bangga kerana yang berada di Main Stage itu ialah kawan-kawan aku sendiri dari kumpulan aku sendiri. Dua, aku bangga kerana masa dan komitmen yang telah diberikan untuk menghasilkan persembahan sebegini baik. AGE mendendangkan lagu iaitu The Extravagant Rain dan From Malacca To Jakarta. Nyanyian Fani untuk lagu kedua benar-benar memukau.

Keterampilan pemuzik cuba dipergunakan sepenuhnya apabila terdapatnya bahagian solo untuk instrumen masing-masing. Sewaktu solo mereka sehabis baik menonjolkan skill masing-masing. Tingkah rebana benar-benar menghiburkan.

Selesai persembahan, hujan pun turun.

InsyaAllah, jika tiada aral, persembahan ini akan dihidangkan sekali lagi di APuKe bulan Julai yang akan datang.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger