Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 October 2003

email tanda penghargaan
Dear Sir

Saya sememangnya terharu dengan sambutan yang telah diterima melalui panggilan talipon dan email pagi ini sahaja. Sampai ke Jabatan Perdana Menteri!! Wartawan serta penonton telah memberi saya semangat untuk perjuangan seni ini. Ucapan ribuan terima kasih kepada Sultan kerana artikel ini dan sekarang ia sedang diprintkan untuk dibaca oleh Pengarah ASK sendiri. Saya berharap karya ini akan terus diberi peluang untuk persembahan diseluruh Malaysia dan festival antarabangsa yang lain. Thanks again.

Joseph Gonzales
Head of Dance
Akademi Seni Kebangsaan
(National Arts Academy)
www.dancemalaysia.com

AwasAwas! - Drama Tari Kontemporari

Memetik Pengenalan di dalam buku cenderamata, Di Malaysia, genre drama tari adalah suatu bentuk seni persembahan yang telah bertapak sejak tahun 1970an. Dalam kebanyakan drama tari, perjalanan ceritanya adalah jelas dan biasanya berdasarkan cerita-cerita hikayat atau mitos. AWAS! adalah berbeza sebab ia adalah abstrak dan berasaskan isu-isu kontemporari. Cerita asal daripada pengarah artistik Joseph Gonzales dan berasaskan konsep 'imej dan kesan pengamatan' pada kehidupan. Sambil melihat ke dalam diri, penonton akan turut menyelami suasananya. Drama tari kontemporari ini menampilkan adunan muzik "live" dan rakaman, kesan multimedia, set yang unik dan penari muda yang berbakat yang memberi interpretasi baru kepada koreografi ini. Diharapkan penonton akan dapat menikmati suatu pengalaman yang luar biasa melalui karya ini yang mendapat sambutan hangat di peringkat antarabangsa. Karya ini merupakan antara persembahan kontemporari yang paling bersejarah di Malaysia kerana gaya dan mesej yang disampaikannya.

AwasSinopsis AWAS!

AWAS! adalah suatu drama tari kontemporari Malaysia "full-length" sepanjang satu jam lima belas minit dengan cerita yang mempunyai pelbagai interpretasi. Karya asal tercetua pada tahun 1998 dengan peristiwa perit sejarah Malaysia. Isu-isu yang wujud di Malaysia sekarang dan peristiwa-peristiwa di peringkat antarabangsa mencetuskan idea untuk pementasan kali ini yang boleh dikatakan melihat dan mempersoalkan hak asasi manusia antaranya. Dari segi pergerakan, ia merupakan satu eksplorasi gerak dari Makyung, Terinai, Zapin serta teknik tari barat. Pergolakan antara yang baik dan yang buruk, kesengsaraan, keperitan hidup, kejayaan, kebahagiaan adalah antara pengalaman kehidupan setiap insan. Sekiranya cabaran-cabaran ini dapat dihadapi, maka kita akan menjadi manusia yang lebih bertanggungjawab, sempurna dan berjaya. Secara umumnya ini adalah perjalanan hidup setiap manusia. Karya ini bertujuan memberi penonton satu pengalaman drama tari secara "total" serta mencari satu bentuk persembahan kontemporari berjiwa Malaysia.

AwasAWAS! : Pandangan Diri

AWAS! merupakan sebuah persembahan yang hebat dan mampu memartabatkan seni tari Malaysia ke peringkat antarabangsa. Setiap asas pergerakan ada makna yang tersirat untuk diterjemahkan oleh koreografer terkenal Joseph Gonzales. Menariknya persembahan ini didokong oleh lapan bakat muda yang tidak dinafikan kehebatan mereka serta dibantu oleh kesan muzik dan multimedia yang mengkagumkan.

Menonton persembahan ini terasa seperti menonton sebuah perjalanan hidup yang bermula dengan kelahiran dan berakhir dengan kematian. Air yang menjadi asas kehidupan menjadi set utama koreograf ini. Gerak tari yang dipersembahkan dibuat dengan teleti dan segerak. Idea untuk karya ini mula tercetus pada tahun 1998, maka tidak hairanlah sekiranya ada unsur-unsur dan nilai sejarah yang berlaku pada tahun tersebut dimasukkan untuk menjadi elemen persembahan tetapi dipersembahkan dengan penuh simbolik.

Penari yang bergerak sambil membawa kerusi ada maknanya, penari yang tidak mampu bersuara sambil membawa tiang pembesar suara ada maknanya, penari yang lari tatkala datang seorang lagi penari membawa alat pemadam api ada maknanya. Itulah kelebihan persembahan ini. Kucar-kacir multimedia yang terpancar di dinding belakang set ada maknanya. Keadaan sekitar tahun 1998 jelas diserap masuk ke dalam persembahan ini.

Yang memukau tentulah aksi dua penari berbakat besar melakukan aksi seperti di dalam filem The Matrix. Isu perpaduan kaum juga diselitkan di dalam koreograf tersebut. Muzik yang adakalanya senyap sunyi membuatkan penonton terbuai dengan lenggok tari penari. Penggunaan multimedia yang memang dipancarkan secara tersasar memberikan pengalaman yang begitu bermakna untuk persembahan ini.

Awas
AWAS! Production Team
Koreograf / Pengarah Artistik: Joseph Gonzales
Pengurus Produksi: Norhafilah Khawari
Muzik: Saidah Rastam dan Rozario Ghulam Rasul
Pereka Tatacahaya: Godzilla Tan Keam Beng
Pereka Set: Tan Keam Beng / Joseph Gonzales
Pereka Kostum: Rosman Ishak
Penerbit: Akademi Seni Kebangsaan
Penari: Mohd. Kamaludin Mohd. Daud, Azizi Sulaiman, Shafirul Azmi Suhaimi, Hoi Cheng Sim, Elynn Chew, A. Aris A. Kadir, Firdaus Mustapha Kamal, Liew Kar Ann, Rozilah Abd. Rahman

Antara aksi menarik di dalam AWAS!
Awas
Awas
Awas
Awas
Awas
Awas

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger