Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Ulasan Konsert Minggu 8 Akademi Fantasia 6

Entri oleh sultanmuzaffar 10 May 2008

Tugasan Individu Lebih Menarik

Raptai penuh minggu ini berjalan seperti biasa. Tugasan individu nampaknya lebih menarik daripada lagu bonus yang diberikan. Semuanya dapat di tonton Konsert Kelapan Akademi Fantasia, 9 malam ini di Astro Ria (Saluran 104).

Berikut adalah perkembangan pelajar berdasarkan persembahan raptai:

NADIA : Karma (Cokelat)

Persembahan seperti biasa, baik. Cuma kurang penghayatan, selain masih ada masalah terlupa lirik. Ada masalah pakaian yang mungkin akan diatasi.
Perkembangan : SUDAH BERSEDIA

NUBHAN : Hanya Engkau Yang Mampu (Aizat)

Persembahan yang baik daripada Nubhan. Jika dapat disuntik lebih penghayatan, pasti lebih menarik. Lontaran vokal agak terkawal.
Perkembangan : SUDAH BERSEDIA

RIZ : Laskar Cinta (Dewa)

Dia memang benar-benar menunjukkan tidak menggemari lagu ini. Lirik masih tidak dihafal. Espresi muka tiada perasaan malah nampak masam
Perkembangan : BELUM BERSEDIA

STACY : Gembira Hidup Ini (Stacy)

Persembahan yang kurang penghayatan. Dia nampak tidak bermaya kerana masalah sakit tekaknya agak kritikal. Dia perlu menjaga suaranya yang semakin hilang.
Perkembangan : HAMPIR BERSEDIA

STANLY - Naluri Lelaki (Samsons)

Persembahan yang baik. Lagu ini menuntut dia untuk memahami daya bujukan seorang lelaki. Ini yang perlu ditumpukannya.
Perkembangan : BELUM BERSEDIA

TOI : Kasih Berduka (M Osman)

Persembahan yang baik. Cuma kurang interaksi dengan penari latar. Untuk lagu ini, lebih menarik sekiranya dia menambah ad libs pada beberapa bahagian.
Perkembangan : SUDAH BERSEDIA

Apakah mereka akan menonjolkan peningkatan malam ini? Semuanya akan terjawab dalam Konsert Kelapan Akademi Fantasia 6 jam 9 malam ini, hanya di Astro Ria (Saluran 104).

Jangan biarkan mereka tersingkir. Teruskan AFUNDI pelajar kegemaran anda!

Ulasan Kemaskini
Pertamanya maaf di atas kelewatan mengemaskini ulasan konsert minggu lepas kerana saya kini mempunyai hobi baru yang masih belum dapat saya ceritakan di sini. Tunggu hingga dapat lesen dulu.

Saya terpaksa menghadiri kelas dan latihan praktikal di Sunway dan Shah Alam. Jadi masa yang tinggal semakin suntuk. Lebih-lebih lagi terpaksa menghadiri kenduri kahwin GG dan hari Ahad menjadi terlalu terhad.

Melihat kepada perkembangan persembahan pelajar minggu lepas nampaknya ada sinar yang boleh diberikan oleh mereka. Tumpuan utama konsert minggu lepas ialah tiadanya penyingkiran dan pelbagai spekulasi tercetus. Seperti biasa. Itulah namanya Akademi Fantasia.

Benar. Nadia berada di kedudukan paling bawah apabila undian ditutup dengan 13%. Toi berada di kedudukan kedua terakhir dengan 16%. Jauh benar bezanya. Motif tiada penyingkiran minggu lepas hanya pihak Astro yang tahu.

Sama ada penyingkiran atau pun tidak, tiada bezanya untuk saya kerana selama lima musim Akademi Fantasia yang telah berlangsung sudah saya anggap sebagai satu wadah hiburan untuk penonton televisyen.

Seperti biasa minggu ini saya masih meletakkan Stacy sebagai persembahan pilihan saya. Saya rasa beliau telah berjaya membawakan lagu tersebut dengan baik. Lagu tersebut kurang mesra di telinga penonton tetapi berjaya disampaikan dengan cemerlang. Lebih hebat apabila beliau berjaya mengawal emosinya yang sebelum persembahan diberikan kesempatan untuk bertemu ibunya.


Nubhan juga telah memberikan sebuah persembahan yang agak baik. Lagu tersebut menjadi lebih tersusun nyanyiannya dan disertakan dengan melodi lagu tersebut yang sememangnya sudah sedap didengar. Penyampaian Nubhan lebih berbunyi melankolik dan emosinya berjaya disampaikan. Walaupun dua pengkritik iaitu Ning Baizura dan Ida Nerina merasakan penghayatan Nubhan sampai tetapi saya lebih suka untuk bersetuju dengan komen Fauziah Ahmad Daud yang merasakan penghayatannya sekejap ada sekejap tiada. Ya lah, lirik lagu sudah cukup baik tetapi memang saya akui ada ketikanya Nubhan tidak konsisten.

Nadia seperti biasa beraksi dengan cemerlang untuk lagu tersebut cuma saya masih tidak nampak peningkatan yang ditunjukkan oleh beliau. Persembahannya masih sama sahaja dari minggu pertama lalu menjadikan persembahannya cepat bosan. Nadia telah bermula dengan cemerlang pada minggu-minggu awal dan beliau sepatutnya menunjukkan peningkatan dalam persembahannya. Ini berbeza dengan Stacy yang lebih mempraktikkan apa yang telah diajar.

Walaupun ramai yang tidak menggemari persembahan Toi, minggu ini saya terhibur dengan persembahannya. Lagu tersebut seboleh-boleh berjaya menutup kelemahan yang ada pada vokalnya. Showmanshipnya ada dan berjaya ditunjukkan dengan baik. Kehadiran Datuk A.Rahman Hassan benar-benar telah menghidupkan lagi persembahan Toi. Ia merupakan persembahan terbaik Toi.

Stanly tidak begitu mengecewakan minggu ini. Nampak ada usaha yang cuba ditampilkan. Cuma ada ketikanya lagu tersebut menjadi terlalu kuat pengaruh kewanitaannya. Banyak teknik yang cuba diaplikasikan oleh Stanly dan ada ketikanya beliau kelihatan keterlaluan.

Riz nampak benar tidak menyukai lagu tersebut. Dari baris pertama hingga baris terakhir lagu tersebut kedengaran sumbang. Amarah dalam dirinya diterjemah dalam persembahan lagu tersebut dan hasilnya amat mendukacitakan. Sewajarnya amarah tersebut menjadi lebih positif dengan kedudukan yang beliau ada sekarang. Ia merupakan persembahan terburuk Riz.

Persembahan Pilihan SM
1. Stacy : Gembira Hidup Ini 9/10
2. Nubhan : Hanya Kau Yang Mampu 8.5/10
3. Nadia : Karma 7/10
4. Toi : Kasih Berduka 6/10
5. Stanly : Naluri Lelaki 5/10
6. Riz : Laskar Cinta 2/10

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger