Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 August 2005

AF3

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 03

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 04
Trust Lighting
Setiap seorang pelajar mendapat hadiah dari Trust Lighting lagi. Mungkin kerana strategi promosi yang mereka lakukan dahulu tidak menjadi, maka ini merupakan cubaan kali ketiga mereka. Kali pertama mereka menaja lampu taman di Akademi Fantasia. Setiap lampu yang dihadiahkan kepada mereka disertakan dengan ucapan yang sinonim dengan mereka. Marsha disampaikan ucapan “takda maknanya”, Felix “susah susah aja”, Mawi dengan “world”nya dan Amylea dengan “you go girl”.

Dalam Kelas Seni Persembahan Cikgu Marlia, ada tugasan baru untuk para pelajar. Marsha dan Amylea diberikan tugasan untuk menjadi seorang penganggur yang sedang mencari pekerjaan. Mereka perlu melalui proses temuduga dan mesti meyakinkan penemuduga. Felix ialah penemuduganya. Marsha cuba untuk meyakinkan Felix, begitu juga Amylea.

Selain daripada itu, Mawi telah terpilih menjadi bodyguard kepada Marsha. Nama baru Marsha kini ialah Cik Saliha. Saya sebenarnya masih keliru. Apa motif mereka sebenarnya. Mungkin juga kejutan pada konsert akhir kelak. AMylea pula harus jatuh cinta dengan Felix.

Sesekali mendengar lagu nyanyian Marsha iaitu Untuk Terakhir Kali. Saya mula menyukai lagu tersebut kerana kelainan pada melodinya. Sesekali beliau mengacau Mawi yang sedang tidur. Manakala Amylea menjelaskan kepada Felix maksud sebenar lagunya. Marsha pula naik ke atas dan Mawi perlu mengikutinya ke atas juga.

Kelas Tarian Cikgu Ee
Koreografi untuk lagu Aduh Saliha Mawi memang menarik. Sesekali dilakukan koreografi yang pelik-pelik untuk mereka. Rupa-rupanya, sengaja Cikgu Ee menyimpan kreativitinya untuk minggu terakhir. Bersesuaian dengan genre lagu yang lebih ke arah world music, koreografi yang direka berbentuk tarian Arab. Memang agak mengelirukan bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan bidang tarian selama 10 minggu. Berpasang-pasangan dengan rakan masing-masing yang nampak secocok dengan mereka. Saya merasakan sekiranya tarian ini dibawakan dengan lebih sharp tentunya lebih menarik.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Siti Hajar / Cikgu Shahrol
Mereka duduk mengikut susunan yang seperti selalu mereka duduk. Cikgu Siti Hajar mengarahkan mereka bertukar tempat mengikut pasangan masing-masing. Setelah itu mereka melakukan hissing.

Mawi - Seroja
Lontaran vokal memang bersesuaian dengan lagu tersebut. Kali ini masalah yang beliau hadapi ialah masalah tempo. Namun demikian terdapat juga masalah terlalu menyimpan lontaran vokalnya. Mawi perlu membuka mulut untuk melontarkan vokalnya. Di dalam Diari Extended, Cikgu Siti Hajar banyak memperbetulkan masalah placement pada lontaran vokal Mawi. Mawi masih menghadapi masalah untuk melontarkan vokalnya di tempat yang betul. Banyak sebutannya ditarik ke belakang dan bukannya dilontar ke hadapan.

Marsha - Untuk Terakhir Kali
Setelah mendengar beberapa kali, saya semakin menyukai lagu ini. Melodinya adalah yang jarang-jarang kedengaran di radio Malaysia. Lagu ini semacam satu exploration baru untuk vokal Marsha yang selama ini begitu sinonim dengan jenis soprano. Saya kena dengar lagi lagu ini kerana semua lagu-lagu baru para pelajar pada musim ini agak bagus. Ada kelainan pada setiap lagu.

ERA
Setelah melihatkan Fahrin berpeluang bertemu mata dengan Marsha, maka Halim Othman juga tidak mahu melepaskan peluang tersebut. Bersama dengan Linda Onn, mereka singgah ke Banglo Akademi Fantasia. Linda Onn membunyikan hon dan berebut-rebut pelajar keluar mendapatkan mereka.

Setibanya di dalam banglo, Linda Onn menyiapkan makanan mereka. Empat orang pelajar berpeluang untuk ke udara di radio ERA. Linda telah membuat panggilan ke konti ERA dan dijawab oleh Nana. Ia adalah panggilan telefon mereka yang pertama ke udara di radio ERA. Masing-masing mengucapkan ucapan selamat kepada para pengundi dan teruskan mengundi mereka.

Sebelum penutup, Mawi saya lihat berkebolehan besar untuk menjadi Penyampai ERA yang baik. Gayanya sudah ada dan cara beliau berkomunikasi juga nampak begitu selesa. Saya tidak nampak yang beliau kekok apabila berbicara secara langsung di radio.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger