Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 March 2006

Teater Muzikal Lantai T.Pinkie : Kasut-Kasut Bercerita Lagi...

Lantai T.Pinkie bercerita lagi. Kata T.Pinkie, “Lantai ini tempat kasut-kasut bercerita…” Lantai T.Pinkie menghidupkan nadinya di Singapura oleh Kumpulan Teater Kami pada Jun 1996. Kemudiannya berhijrah ke Malaysia pada Mac 1997 di Auditorium Utama Kompleks Penerangan Pelancongan Malaysia (MATIC), Kuala Lumpur. Oleh sebab sambutan yang di luar dugaan, pementasan tersebut di ulang tayang di tempat yang sama pada Mei 1997.

Sebelum Puteri Gunung Ledang The Musical dan teater noir Ronggeng Rokiah, teater nostalgia Lantai T.Pinkie sebenarnya telah mencipta sejarah lebih awal dalam pementasan teater Melayu kerana ia teater Melayu paling lama pementasannya iaitu tiga jam, tiket yang paling mahal ketika itu adalah RM40 dan Dewan Tuanku Abdul Rahman sentiasa penuh setiap malam dengan kebanjiran penonton. Pementasannya turut ditambah dua malam sebelum Kuala Lumpur dilanda banjir kilat yang menenggelamkan sebahagian daripada dewan tersebut.

Antara pelakon terawal yang telah menghidupkan Lantai T.Pinkie di MATIC ialah Tiada Jacquelina (T.Pinkie), Erma Fatima (Nyai Sunarti), Hani Mohsin Hanafi (Muhairi Muda), Mazlan Tahir (Muhairi Tua), Umie Aida (Musalmah Jiing), Juhara Ayob (Siti Udaya), Zaifri Husin (S.Diman), Ahmad Yatim (Jongkidin Jaroi), Marlia Musa (Puteh Su) dan Zuhairi Ibrahim (Loiran Sindu).

Bermula abad baru, sekali lagi Lantai T.Pinkie dihidupkan. Kali ini di pentas yang lebih besar iaitu di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada bulan Ogos 2000. Walaupun T.Pinkie berubah wajah, nyawa yang diberikan tetap sama. Juhara Ayob membawakan watak T.Pinkie yang terkenal dengan tonggeknya. Shariza Mahmud (Nyai Sunarti), Vanidah Imran (Musalmah Jiing), Jasmin Hamid (Siti Udaya), Abu Bakar Omar (Jongkidin Jaroi), Zuhairi Ibrahim (Muhairi Muda), Mazlan Tahir (Muhairi Tua), Norzizi Zulkifli (Puteh Su), Azizi Mohd Said (Loiran Sindu) dan Yussak Kassan (S.Diman).

Setelah sepuluh (10) tahun Bunga Joget Moden dibuka, kini pada 28 April hingga 7 Mei ini ia akan dibuka kembali kepada umum. Kasut-kasut akan bercerita lagi. Lagu Johor Sport Club akan terus berkumandang sehingga 40 kali. Lebih hangat apabila katil Nyai Sunarti akan menerima tamu baru iaitu Tuan Delarosa yang selama tiga pementasan sebelum ini hanyalah khayalan. Kehidupan zaman perang akan diiringi linangan air mata penuh derita kerana setiap dari mereka punya cerita untuk dikongsi bersama.

Konsep pementasan Lantai T.Pinkie pada kali ini tentunya lebih matang dari segi interpretasi skripnya. Sepuluh tahun bukan satu jangka masa yang singkat. Kematangan Lantai T.Pinkie seharusnya dapat diperlihatkan di atas pentas. Kualiti persembahan perlu ditingkatkan sejajar dengan perkembangan teknologi pementasan yang semakin canggih. Tiga pementasan yang terdahulu lebih menerapkan konsep realisme Lantai T.Pinkie perlu diberikan pendekatan sastera yang sebenar-benarnya pada awal pementasannya untuk mengembalikan nostalgia silam terhadap apa yang berlaku pada zaman tersebut. Pementasan kali ini menggunakan pendekatan muzikal bersesuaian dengan tempatnya iaitu di Istana Budaya.

Latar masa pementasan kali ini lebih tertumpu pada zaman sekitar tahun 1945 hingga 1965 iaitu tatkala T.Pinkie atau nama sebenarnya Tengku Seindahkuno atau T untuk tonggek menghadapi kegetiran hidup di Singapura membawanya ke Sarawak. Oleh yang demikian, beberapa watak yang ada sebelum ini seperti Loiran Sindu (cucu kepada T.Pinkie) dan Muhairi Tua tidak dihidupkan. Watak-watak mereka yang mengimbau nostalgia silam dimatikan pada kali ini.

Pementasan kali ini turut melibatkan aspek muzikal dan dari skrip asal Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said ia telah diolah menjadi muzikal. Tempoh pementasan juga agak pendek berbanding sebelum ini iaitu daripada 3 jam disingkatkan menjadi 2 jam sahaja.

Naskhah Lantai T.Pinkie merupakan naskhah unggul dalam sejarah teater Melayu dan tiada tandingannya dari segi sastera sehingga setakat ini. Ia menjadi rujukan kajian pelajar universiti, sekolah menengah, cendekiawan dalam perbincangan, forum dan wacana serta tesis intelektual dalam mengkaji kehidupan zaman tersebut.

Pada majlis tersebut, barisan pelakon Teater Muzikal Lantai T.Pinkie telah diperkenalkan. Antara nama yang bakal beraksi di Panggung Sari, Istana Budaya ialah Nasha Aziz sebagai T.Pinkie, Zuhairi Ibrahim (Muhairi Tirus), Azizah Mahzan (Nyai Sunarti), Jalaluddin Hassan (Jongkidin Jaroi), Soong Ai Ling (Puteh Su), Vanidah Imran (Musalmah Jiing), Safura Yaacob (Siti Udaya), Zaifri Husin (S.Diman Lupti), Azhan Mohd Rani (Gunjoloh), Abu Bakar Sulaiman (Jumari Koesnadi), Zaefrul Nadzarine Nordin (Tuan Delarosa) dan dibantu oleh Artistana Istana Budaya sebagai Penari Kabaret serta Dua Space Dance Theater selaku Korus.

Saya boleh sifatkan sebuah barisan yang baik kredibiliti lakonannya. Nasha Aziz telah membuktikan jaguh di layar perak sebagai Pelakon Wanita Terbaik menerusi filem Trauma. Azizah Mahzan, Jalaluddin Hassan dan Safura Yaacob baru mengungguli beberapa kategori utama di Anugerah Seri Angkasa. Soong Ai Ling telah membuktikan bakat lakonannya dalam Teater Muzikal Hang Li Po. Vanidah Imran pula satu nama yang bukan asing dalam dunia teater Melayu.

Jika ada yang sangsi dengan Zuhairi Ibrahim sebagai Muhairi Tirus, beliau sebenarnya merupakan pelakon yang kekal sejak Lantai T.Pinkie dilahirkan di pentas teater. Bermula dengan watak Loiran Sindu, beliau kemudiannya dinaikkan pangkat untuk memegang watak Muhairi Tirus. Kebolehan beliau bermain muzik merupakan aset penting untuk memegang watak teraju utama kerana Muhairi Tirus merupakan seorang pemain akordion di Bunga Joget Moden. Kata-kata yang kononnya Malaysia ketandusan pelakon lelaki berbakat untuk mewarnai dunia teater Melayu adalah salah sama sekali.

Keputusan Nasha Aziz menerima watak sebagai T.Pinkie bermakna ada usaha dari beliau sendiri untuk meningkatkan mutu lakonan beliau. Teater bukan kerja yang main-main. Pelakon-pelakon Malaysia yang bagus-bagus kebanyakannya datang dari teater seperti contohnya Eman Manan, Khalid Salleh, Fauziah Nawi dan sebagainya. Melihat tarian Pinkie pada Majlis Pelancaran Kalendar 2006 Istana Budaya saya agak skeptikal dengan beliau. Apakah Nasha Aziz mampu menghidupkan watak T.Pinkie ? Apakah intonasi dialognya kena dengan emosi yang cuba disampaikan oleh skrip tersebut ? Apakah beliau mampu menyanyi dengan baik ? Skeptikal yang sama timbul apabila Tiara Jacquelina membawakan watak Gusti Puteri dalam Puteri Gunung Ledang The Musical. Inilah cabaran yang perlu beliau hadapi untuk menjadi seorang pelakon yang serba boleh apabila Nasha harus menghidupkan watak Pinkie yang keliru serta tidak tahu mengapa beliau duduk di pentas joget tersebut. Dari segi fizikal (tonggek), Nasha sudah lulus dengan cemerlang.

Kemasukan Soong Ai Ling diharapkan dapat menarik penonton-penonton teater yang baru untuk menonton teater Melayu khususnya. Menerusi Hang Li Po, Soong Ai Ling telah menyerlahkan bakatnya dengan baik. Watak Puteh Su seorang mualaf pada zaman perang yang berhadapan dengan masalah mencari perlindungan baik dari segi fizikal mahu pun rohani.

Kekuatan utama Puteri Gunung Ledang The Musical adalah aspek pemasaran dan publisiti teater tersebut kepada masyarakat. Kaedah pemasaran dan publisiti yang berkesan telah menyebabkan khalayak teater Malaysia ingin mendekati apakah keistimewaan yang ada di dalam PGLtM. Menggunakan pendekatan yang sama, Lantai T.Pinkie seharusnya mencorakkan strategi pemasaran dan publisiti yang lebih berkesan tanpa mengetepikan aspek kualiti persembahan. Ketiga-tiga aspek iaitu pemasaran, publisiti dan kualiti adalah penting untuk mengangkat martabat teater Melayu ke peringkat yang lebih tinggi lagi.

Setelah tiga pementasan berlangsung dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, masih ada di kalangan kita terutamanya wartawan-wartawan generasi baru yang tidak mengenali siapa Pinkie. Apa makna T. pada pangkal namanya. Selain Tengku, T bermaksud tonggek. Tonggek itu yang menjadi pujaan pengunjung kabaret Bunga Joget Moden. Siapakah Tuan Delarosa yang sentiasa menjadi pujaan Nyai Sunarti ? Apakah Nyai Sunarti edisi 2006 iaitu Azizah Mahzan lebih berani dari Erma Fatima yang hampir membuka butang bajunya ? Kalau dahulu Erma Fatima keseorangan, kali ini Azizah Mahzan berteman kerana Tuan Delarosanya dihidupkan untuk meratah tubuh Nyai Sunarti di atas katil Istana Budaya. S.Diman pemuzik nakal yang sentiasa mengusik khayalan Nyai Sunarti dengan “dongdingdongdingdong” nya. Puteh Su dengan pelatnya berbahasa Melayu melafazkan ungkapan salam sambil tersipu-sipu malu berhadapan dengan Jongkidin Jaroi.

Untuk lebih meningkatkan lagi mutu penulisan untuk Lantai T.Pinkie, sebaiknya wartawan-wartawan lama yang aktif sekitar tahun 90an dijemput untuk memberikan pendapat mereka tentang teater muzikal ini. Penulis-penulis lama seperti Datuk Johan Jaafar, Ku Seman Ku Husin dan beberapa lagi tentunya dapat memberikan pandangan positif mereka sewaktu menonton pementasan-pementasan sebelum ini. Itu pun sekiranya mereka menonton.

Teater ini diarahkan oleh Rosminah Tahir, Pengarah yang sama untuk tiga pementasan sebelum ini. Olahan skrip juga telah dilakukan oleh beliau. Pak Ngah Suhaimi Mohd Zain selaku Pengarah Muzik manakala Hamzah Tahir sebagai Pengarah Artistik. Anthony Meh Kim Chuan dari Dua Space Dance Theater bertindak selaku Koreografer dan Mazlan Tahir yang telah pencen sebagai Muhairi Tua dan Azizul Zahid Jamal atau lebih dikenali sebagai Toemoe bertindak sebagai Pereka Tata Cahaya.

Tujuan utama pementasan ini adalah sebagai mengingati dan memberi penghormatan terhadap sumbangan Allahyarham YABhg. Datin Paduka Seri Endon Mahmood yang telah menjadi Penaung Persatuan Penulis Wanita Malaysia sejak ia ditubuhkan.

Pementasan semula teater ini dalam bentuk muzikal adalah juga sebagai tanda terima kasih yang tidak terhingga di atas kerja-kerja seni yang telah dihasilkan oleh Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said demi mempertingkatkan lagi martabat naskhah teater Melayu di negara ini. Ia secara tidak langsung menambahkan bilangan naskhah teater yang berkualiti di negara ini.

Karya sebesar Lantai T.Pinkie perlu disajikan kepada masyarakat terutamanya generasi muda agar mereka menyedari kegetiran hidup masyarakat yang terdahulu. Pementasan ini juga merupakan sumbangan dan komitmen Badan Bukan Kerajaan seperi Persatuan Penulis Wanita Malaysia dengan kerjasama agensi kerajaan seperti Istana Budaya dan KeKKWA dalam merealitikan corak dan arah tuju kesenian dan kebudayaan negara ini.

Sinopsis Lantai T.Pinkie
Lantai T.Pinkie adalah hidup lara perempuan penari joget di Singapura pada zaman 50an, selepas Perang Dunia Kedua. Kehidupan mereka penuh lara dengan melayani lelaki yang berkunjung ke kelab tersebut.

T.Pinkie atau nama sebenarnya Tengku Seindahkuno ialah antara perempuan yang paling cantik dan terkenal di Bunga Joget Moden, menjadi buruan lelaki termasuklah pemain akordion, Muhairi Tirus.

T.Pinkie, Nyai Sunarti, Siti Udaya, Musalmah Jiing, Puteh Su Abdullah, Jongkidin Jaroi, Muhai dan S.Diman ialah watak-watak yang mewakili zaman tersebut. Mereka bercakap tentang cinta, kasih sayang dan kehidupan tetapi tiada yang dapat dilakukan pada zaman yang penuh dengan linangan air mata dan derita itu. Mereka mempunyai sejarah kehidupan sendiri yang bukan sedikit derita menyelimuti diri mereka. Namun, mereka juga perlu hidup seperti orang lain.

Muhairi dan T.Pinkie, masing-masing memiliki perasaan cinta yang mendalam tetapi tidak dilahirkan secara terus terang sehinggalah T.Pinkie didera oleh suaminya, Gunjoloh. Muhairi dan T.Pinkie lari dari kehidupan itu hingga ke Sarawak. Malangnya, kehidupan bahagia mereka sebagai suami isteri tidak kekal lama kerana selepas itu konfrontasi yang melanda antara Malaysia dan Indonesia telah meninggalkan catatan yang paling hitam dalam hidup Muhairi.

Sekalipun akhirnya keseorangan, Muhairi tetap hidup bersama cinta dan kenangannya bersama T.Pinkie. Dia juga kembali mengenang T.Pinkie, kejahatan Gunjoloh, tawa dan tangis rakan-rakan apabila menyanyikan lagu Johor Sport Club.

Kata Pinkie; “Lantai ini tempat kasut-kasut bercerita...

Berjayakah Nasha Aziz bercerita di atas Lantai Bunga Joget Moden ? Berjayakah Azizah Mahzan menzahirkan cintanya terhadap Tuan Delarosa ? Berjayakah Muhairi Tirus mengimbas nostalgia kenangannya terhadap T.Pinkie ? Semua ini akan terjawab apabila Teater Muzikal Lantai T.Pinkie menemui khalayak teater pada 28 April hingga 7 Mei di Panggung Sari Istana Budaya, Kuala Lumpur. Tiket berharga RM20, RM30, RM50, RM70 dan RM150 boleh didapati di Istana Budaya atau melalui http://www.ticket2u.biz. Maklumat lanjut produksi boleh dilayari di http://lantaitpinkie.blogspot.com.

Saya turut menyelitkan satu pungutan suara online baru untuk pembaca saya jawab. Topiknya adalah berkaitan musim Akademi Fantasia yang akan berlangsung tidak lama lagi. “Apakah yang anda mahu untuk musim ini ?”.

Sama ada saya mengekalkan Ulasan Diari Harian / Konsert / Imbasan atau hanya inginkan Ulasan Konsert sahaja atau tiada Ulasan Harian / Konsert / Imbasan langsung atau hanya Ruangan Santau Minda atau hanya Ruangan Komen Pembaca. Sekiranya ada cadangan-cadangan lain, sila nyatakan. Keputusan pengundian tidak akan mempengaruhi keputusan yang telah saya buat sebelum ini. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger