Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 19 October 2006

Ziarah
Episod 19 (Indonesia: Yogyakarta)


Image Hosted by ImageShack.us

Tragedi gempa bumi Mei 2006 yang berlaku di bandar kedua terbesar Indonesia, Yogyakarta amat memeritkan. Tragedi tsunami masih lagi segar di ingatan, gempa bumi menambahkan keperitan. Indonesia bagaikan tidak putus–putus dilanda bancana alam yang membawa kemusnahan.

Ziarah bergerak ke Yogyakarta di bulan Ramadhan Al-Mubarak bagi memaparkan keperitan yang dialami umat Islam di sini menjalani rukun Islam ketiga dalam keadaan serba kekurangan.

Ziarah turut memperlihatkan kesedihan yang melanda bumi Yogyakarta yang kehilangan 5,782 penghuninya dan tragedi gempa bumi tersebut. Seramai 36,299 warga Yogyakrta tercedera dan lebih 600,000 mangsa kehilangan tempat tinggal.

Kemurungan dan kesedihan dapat dirasakan di setiap wajah mangsa gempa bumi yang bakal menyambut kehadiran Syawal tanpa sebilangan besar ahli keluarga mereka.

Gempa bumi sama sekali meranapkan sebilangan besar sumber ekonomi mereka, meninggalkan warganya terkapai–kapai serta terpaksa menyambut Ramadhan Al-Mubarak serta Syawal yang bakal tiba dengan persediaan ala kadar.

Ziarah turut menumpang sama merasai penderitaan mereka. Tinggal sebumbung dan berbuka puasa bersama mangsa antara yang termampu Ziarah lakukan dalam menghayati penderitaan mereka.

nota sultanmuzaffar : Indonesia menangis lagi. Bala apa yang menimpa setelah bumi Acheh digulung bencana tsunami, kini Yogyakarta pula digegar bencana gempa bumi. Indonesia masih menangis. Anak-anak hilang sekolah, ibu hilang dapur, bapa hilang kantor, semuanya ranap sama sekali. Episod Ziarah ke 19 membawa penonton ke daerah Bantul, daerah yang paling kuat menerima kesan gegaran. Kini kebanyakan penduduk Bantul masih tinggal di bawah khemah.

Penderitaan kanak-kanak kecil bernama Anis sungguh mengharukan. Melihat ibunya mati di hadapan matanya menjadi igauan buruk untuknya. Semoga Anis akan terus tabah dalam mengharungi kehidupan sukarnya untuk mendaki masa depan yang lebih gemilang.

Jika ada sesiapa yang sedar, saya lebih menggemari mengulas episod sedih Ziarah. Dari episod Lubnan hinggalah episod Yogyakarta. Episod yang mampu mengundang air mata, lebih-lebih lagi apabila ianya melibatkan kanak-kanak. Tidak sukar untuk mempercayai kerana itulah saya lebih menggemari Akademi Fantasia. Ziarah sebuah program yang saya fikir mampu memahat emosi terutama pada episod-episod duka menggambarkan kesengsaraan penduduk Islam sekitar kita. Yogyakarta memberikan kesan emosi yang bukan sedikit kerana ianya berlaku hanya di seberang kita. Saudara kita. Satu perkara lagi yang membuatkan saya menyukai Ziarah adalah skrip voice-over yang dikarang dengan teliti agar ia memberikan kesan emosi apabila visual dan teks disatukan untuk ditonton. Memang saya suka sangat dengan skrip tersebut.

Lewat malam, episod terakhir Seputeh Qaseh Ramadhan pula ditayangkan. Sebuah lagi kisah duka masyarakat yang divisualkan dalam drama bersiri tersebut. Dibarisi pelakon-pelakon yang mantap dan bernama besar seperti Arash Mohamed, Eja, Fahrin Ahmad, Ifa Raziah, Khencana Dewi dan beberapa lagi telah memaku saya di depan TV setiap hari Selasa hingga Khamis. Saya tabik dengan penulis lakon layar drama bersiri ini kerana pada saya setiap watak telah diberikan keadilan untuk hidup dalam hati saya. Setiap watak diberikan warna indah yang sukar digambarkan. Terlalu indah. Setiap watak ada sisi baik dan ada sisi jahat. Arash Mohamed contohnya terlalu dayus tetapi masih menyayangi bekas isterinya dan cuba untuk berbuat baik walaupun di penghujung episod beliau menceraikan isterinya. Fahrin Ahmad seorang peguam pada mulanya menyuntik elemen jenaka dengan kegigihannya untuk memikat Qaseh dan wataknya berkembang menjadi penyelamat Qaseh yang menjadi penuh emosi. Ibu mertua Qaseh, Umi yang begitu zalim punya elemen komedi apabila berhadapan dengan menantunya Ifa Raziah yang amat bimbo. Itu lah keindahan perwatakan yang telah digarap dalam Seputeh Qaseh Ramadhan. Kalau ada buat VCD, sudah pasti saya beli.

Satu adegan yang paling menyayat hati, apabila di saat kematian Qaseh beliau masih mahu merasai nikmat menyuap makanan ke mulut anak-anaknya. Antara tiga anak-anaknya, Along yang paling tidak pandai berlakon. Seri anak paling bongsu hebat dalam drama ini. Angah berada di pertengahan.

Banyak juga yang saya terbaca komen di forum tentang drama ini. Kata mereka drama ini tidak logik. Anggap saya ia sebagai satu hiburan. Tidak ada yang tidak logik dalam hiburan. Konsep kamera dalam drama ini lebih mementingkan close-up. Solekan yang tebal amat perlu untuk mencantikkan visual. Konsep yang sama banyak digunakan dalam telenovela Indonesia seperti Hikmah. Ekspresi wajah pelakon dapat dilihat dengan jelas dan saya harus mengakui emosi mereka sampai. Yang saya dapat lihat, antara pelakon yang telah menangis dengan betul tanpa penggunaan Eye-Mo ialah Khencana Dewi, Angah dan Seri. Itu antara yang saya yakin telah menangis dengan betul. Arash, Fahrin, Along dan Eja masih boleh dipertikaikan.

Image Hosted by ImageShack.us

Episod 20 (Indonesia: Yogyakarta)

Sebelum berlakunya tragedi gempa bumi Mei 2006 yang mengorbankan 5,782 rakyat Yogyakarta, bandar tersebut dalam persiapan untuk dijadikan pusat perlancongan utama Indonesia.

Terkenal dengan pelbagai jenis tarikan pelancong seperti kebudayaan, seni bina dan candi, gempa bumi hanya mencacatkan sedikit tempat perlancongan di sini.

Ziarah meneruskan pengembaraan di Yogyakarta, bagi menjejaki kesan kemusnahan di Klaten yang kini menjadi parut di bumi ini. Turut menjadi perhatian, mangsa gempa bumi yang terpaksa berhempas pulas mencari sesuap nasi bagi meneruskan hidup.

Hanya kegiatan perlancongan sahaja yang mampu mengembalikan bandar ini ke asalnya serta mengurangkan beban yang dialami mangsa gempa bumi di sini.

Ziarah turut melawat beberapa tempat perlancongan di sini seperti Water Palace dan Kraton’s Main Pavilion serta mendekati Gunung Merapi yang hanya aman selama 14 tahun sebelum berlaku letusan pada tahun 2006.

Ziarah turut tidak melepaskan peluang untuk melihat pembangunan yang sedang dilakukan di sini serta kesan bantuan masyarakat antarabangsa yang mencurah–curah diterima Indonesia selepas berlakunya tragedi gempa bumi 2006.

Dapatkan Nada Dering Pemanggil! Hanya di METAMOBILE

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger