Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 October 2006

Ziarah
Episod 6 (Jordan)

Image Hosted by ImageShack.us

Sejak berakhir era kolonialisme Barat sekitar 1940an, Asia Barat tidak pernah aman. Tangisan dan darah tidak pernah berhenti mengalir di bumi ini. Peluru dan roket kian menjadi permainan di setiap pelusuk permukaan dan mayat sering kelihatan bergelimpangan.

Hari ini, hanya satu kawasan yang terpinggir daripada segala kemusnahannya. Amman, bukan sembarangan bandar, kota yang pernah dikenali sebagai Philadelphia ketika zaman kegemilangan Rome merupakan kota paling selamat di Asia Barat. Perjanjian damai yang dimeterai bersama Israel menjauhkannya dari sebarang ancaman Tel Aviv.

Ziarah menjejaki kedamaian di sini yang sering menarik perhatian pelarian di bumi Asia Barat. Destinasi pertama, Muqayyam Baqaa, terletak 20 km dari bandar Amman, merupakan antara kem perlarian yang tertua di Amman.

Dibina pada tahun 1968, kem yang dikelolakan oleh agensi pekerjaan dan bantuan PBB, kini diduduki oleh 70,000 pelarian Palestin yang kebanyakannya berasal dari Tebing Barat setelah rampasan kawasan tersebut oleh Israel dalam peperangan 6 hari pada 1967.

Sejak 1974, selepas peristiwa September Hitam yang mencetuskan krisis bersenjata antara pejuang fedayeen Palestin dengan tentera Jordan, pelarian Palestin di sini dilarang membabitkan diri dengan pergerakan politik. Malah hari ini, pelarian turut mengalami kesulitan yang untuk mendapatkan kerja. Hanya pasar, Souq Al-Halal sahaja yang menjadi tumpuan mereka mencari rezeki.

Turut menarik perhatian Ziarah di bumi Jordan kisah pelarian Iraq di Shariq Talaq, Makam Nabi Syuib di Salt dan Gua Al-Raqim di Salt, yang merupakan makam bagi 7 sahabat gua, Ashabul Kahfi.

nota sultanmuzaffar : Jordan adalah antara bandar yang terselamat dari serangan rejim Zionis, Israel kerana perjanjian yang telah ditandatangani. Mudah sahaja. "If you can't beat them, join them". Bersekongkollah dengan Israel. Pastinya dilindungi. Walaupun pernah terluka, tapi luka itu dibalut dengan dakwat tandatangan. Begitu murah harga keamanan.

Luka perang memang sukar sembuh. Luka dihina Israel tidak akan sembuh. Sekiranya satu hari kelak Israel mula mengenal apa erti dosa ataupun Israel kembali mengadap Ilahi, luka tersebut tidak pasti akan kembali pulih. Api dendam Palestin terhadap Israel belum pasti suram. Dendamnya berpanjangan. Melihat wajah anak-anak Palestin mangsa perang yang kini menjadi pelarian di bumi orang pastinya sedikit tersentuh. Tidak banyak sedikit, hati seorang manusia pasti tercuit. Hati manusia lain-lain walaupun rambut mereka sama hitam.

Walaupun ada sedikit masa santai dihabiskan dengan membeli-belah, kita harus melihat dengan skop pandangan yang lebih luas. Meninjau aktiviti harian penduduk tempatan untuk mempelajari sosio budaya serta geopolitik yang berlaku di negara tersebut. Apakah budaya yang diamalkan oleh penduduk Amman.

Ketegangan 5 jam ditahan oleh pihak berkuasa Amman tidak dapat dirasai oleh penonton Ziarah kerana cukup sebentar sahaja yang ditayangkan. Pengalaman yang kena tahan tentunya lebih menarik untuk diselak. Mungkin sewajarnya Wan Kamarudin atau Dang Suria menceritakan lebih lanjut pengalaman tersebut.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger