Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Blackberry Untuk Semua Dengan Maxis

Entri oleh sultanmuzaffar 31 May 2009

Foto pertama yang dirakamkan menggunakan Blackberry oleh Datin Seri Tiara Jacquelina
di hari terakhir di Akademi Fantasia 7

Foto kedua yang dirakamkan menggunakan Blackberry oleh Akim
di hari terakhir di Akademi Fantasia 7

Saya bukanlah jenis orang yang suka menukar telefon bimbit. Kalau boleh pakai sampai rosak, saya akan pakai. Apabila sekali sekala tukar telefon bimbit, ia adalah suatu yang jarang-jarang sekali saya lakukan. Kali terakhir menukar telefon bimbit ialah pada tahun 2006 sewaktu perkhidmatan 3G mula diperkenalkan.

9 Mei lalu saya menukar telefon bimbit baru. Kali ini saya memilih Blackberry Bold. Saya harus akui Blackberry Bold adalah telefon bimbit terbaik yang pernah saya miliki. Saya seperti berada di alam siber sepanjang 24 jam setiap hari.

Dengan Blackberry saya dapat menguruskan email saya dengan pantas dan muda. Paling menyeronokkan apabila aplikasi seperti Facebook boleh diakses setiap minit. Saya yang jarang membuka laman sosial MySpace, tetapi dengan Blackberry saya dapat mengakses laman itu dengan hanya satu klik.

Antara enam aplikasi penting yang berada di muka utama Blackberry saya ialah Contact, SMS/MMS, Facebook, Browser, GMail dan Blackberry Messenger. Itulah antara aplikasi yang sering saya gunakan dan paling penting buat saya sekarang. Bagi pengguna telefon bimbit biasa :) mungkin anda tidak biasa dengan Blackberry Messenger. Ia merupakan aplikasi antara Blackberry yang sama seperti sistem khidmat pesanan ringkas, cuma ia percuma dan hanya perlu bertukar PIN. Alangkah indahnya dunia jika saya berjaya mendapatkan PIN Blackberry milik Presiden AS Barack Obama, Zac Efron, Tom Cruise atau pun Paris Hilton.

Deng Bold saya boleh melayari internet dengan kepantasan 3.5G. Papan kekuncinya sama seperti seperti papan kekunci komputer. Saya boleh menyunting dokumen Microsoft Word, Excel dan Powerpoint. Pejabat sentiasa bersama saya walaupun saya sebenarnya jarang menggunakan ciri tersebut. Saya hanya menyediakan akses email GMail dan Yahoo sahaja, tidak untuk email pejabat. :) Saya tidak sanggup email pejabat mengekori saya ke mana-mana. Kameranya juga bersesuaian dengan saya dan saya boleh terus memuat-naik gambar yang diambil terus ke Facebook sekelip mata. Perkhidmatan GPS juga ada pada Bold yang saya gunakan untuk mendapatkan arah jalan. Jika tidak mahu menggunakan internet 3.5G, boleh gunakan WiFi di lokasi yang ada servis tersebut.

Aplikasi yang dibangunkan untuk Blackberry sewajarnya diperbanyakkan lagi. Ada sesetengah laman web utama dunia kini sudah mesra Blackberry. Apabila saya melayari laman web E!Online contohnya membolehkan saya memuat-turun aplikasi untuk E!Online dan saya boleh terus klik aplikasi tersebut untuk ke laman web tersebut. Ianya lebih mudah kini. Antaranya MTV, CNN dan Reuters adalah pilihan saya.

Cuma, setiap kali sebelum tidur, saya perlu mengaktifkan profil Tidur yang mana hanya bunyi deringan telefon saja yang akan saya dengar. Bunyi email, SMS/MMS, notifikasi Facebook, Blackberry Messenger dan lain-lain tidak akan kedengaran untuk mengganggu waktu tidur.

Terbaru, Maxis menawarkan Blackberry Storm pada harga RM2199 dengan Value Plus 150. Sebagai mana yang semua tahu, Storm ialah jenama Blackberry yang pertama menggunakan skrin sesentuh boleh klik di dunia. Bukan setakat 3G, malah perkhidmatan 3.5G juga boleh digunakan dengan telefon bimbit tersebut. Selain itu pakej itu turut memberikan anda 8GB MicroSD untuk digunakan bagi memuatkan segala dokumen multimedia anda.

Terdapat 3 jenis pakej servis internet Blackberry yang ditawarkan oleh Maxis iaitu :

Entry : RM40/sebulan (untuk penggunaan 5MB)
Standard : RM55/sebulan (untuk penggunaan 10MB)
Unlimited : RM120/sebulan (untuk penggunaan tanpa had)

Kalau mahu memiliki telefon bimbit yang sama seperti saya, anda boleh mendapatkan Blackberry Bold.

Foto terbaru yang dirakamkan menggunakan Blackberry bersama Datuk Sharifah Aini

10 komen

  1. TokSky Says:
  2. Dulu pun Tok nak pakai Blackberry end up dgn Sony Ericson Xpheria. Not bad jugak. engok gambar Kak Pah ringat statement dianak nyanyi lagu I'm Yours lepas tengok Akim performed. Anyway, macam dah runcing dagu Kak Pah.Ehmm...

     
  3. Anonymous Says:
  4. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

     
  5. Anonymous Says:
  6. This comment has been removed by a blog administrator.  
  7. Macam ok gak Blackberry. Tapi enfon idaman ku, Nokia Express Music. :D

     
  8. abg s.m, thnx 4 sharing the info psl Bold. Mmg dh lama rsenye nk pki Blackberry Bold ni..huhu. tp still mngumpul duit! haha ;p

     
  9. Unknown Says:
  10. well im using bb curve 8320...for me they all are the same...cooooleeeesstt
    phone..no more other phone until other brands can create a better phone than BB...Cheers BB!!!

     
  11. Mama Aliaa Says:
  12. OK ke Black Berry ni? Am thinking of buying 1 for my dearest hubby...http://www.prettyhouse.biz

     
  13. akimila Says:
  14. im'yours

     
  15. akimila Says:
  16. This comment has been removed by a blog administrator.  
  17. Honey.Money Says:
  18. blackberry?! elegant...


    http://www.klikjutawan.com/recommends/JutaWang4u

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger