Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

ERA kekal No. 1 dan SINAR melonjak ke tangga ke-2

Entri oleh sultanmuzaffar 19 May 2009

Kajian Nielsen menunjukkan ERA kekal sebagai stesen radio no. 1 Malaysia, diikuti dengan SINAR di tempat ke-2, dan Hot FM di tempat ke-3. Ini merupakan kali kesembilan belas berturut-turut kajian Nielsen meletakkan ERA sebagai radio No. 1 Malaysia !

AMP makin bersinar!
Kekal menerajui industri radio Malaysia

Keputusan rasmi kajian Ukuran Pendengar Radio, Liputan 1, 2009 meletakkan ERA dan SINAR di kedudukan No. 1 dan No. 2 dalam senarai stesen radio pilihan rakyat Malaysia. Kajian yang dijalankan oleh Nielsen Media Research ini menunjukkan keunggulan AMP Radio Networks (AMP) melalui lapan stesennya iaitu ERA, MY FM, hitz.fm. MIX fm, LiteFM, SINAR, XFM dan THR (THR Raaga dan THR Gegar) sebagai peneraju industri radio Malaysia.

Keseluruhannya, kajian ini yang dilakukan Mac lalu, mendapati majoriti penduduk Semenanjung Malaysia berumur 10 tahun ke atas (91%) menggunakan radio sebagai sumber maklumat dan hiburan. Daripada 14.9 juta pendengar radio, 75% atau lebih 11 juta orang memilih stesen kendalian AMP, menguatkan lagi dominasi AMP sebagai pengendali radio yang memiliki khalayak pendengar terbesar. Bahagian pasaran AMP juga meningkat dari 51% pada kajian lepas ke 54%, angka paling tinggi pernah dicatatkan dalam tempoh 3 tahun.

Di kalangan 43 stesen radio yang terlibat dalam kajian, stesen-stesen AMP mengukuhkan kedudukan dalam kelompok 20 stesen teratas. Lima buah stesen AMP tergolong dalam senarai 10 stesen radio paling popular negara; ERA merupakan stesen paling popular, SINAR naik ke tempat ke-2, THR (THR Raaga & THR Gegar) ke-4, MY FM ke-5, manakala hitz.fm berada di tempat ke-7.

AMP terus menggungguli penyiaran radio dalam kategori keempat-empat bahasa utama; No.1 Bahasa Malaysia (ERA), No. 1 Bahasa Cina (MY FM), No. 1 Bahasa Inggeris (hitz.fm) dan No. 1 Bahasa Tamil (THR Raaga) – pencapaian yang belum lagi digugat sejak lebih dua tahun lepas.

“Setiap stesen di AMP komited untuk sentiasa membaiki kandungan program, memanfaatkan teknologi penyiaran dan interaktif terkini serta menghasilkan kempen-kempen yang paling menarik untuk pengiklan. Harapan AMP adalah untuk maju lagi ke hadapan dalam era radio mudah alih, digital dan global,” ujar Dato’ Borhanuddin Osman, Pengarah Eksekutif AMP Radio Networks.

“Kejayaan demi kejayaan yang diperoleh ialah hasil sokongan pendengar dan dedikasi setiap warga AMP. Dari masa ke masa, kami mendapatkan maklum balas pendengar tentang apa yang mereka mahukan dari segi muzik, hiburan dan kandungan lain. Saya mempunyai pasukan yang kuat, mereka bukan sahaja meneliti informasi yang terima bahkan juga mahir dan kreatif untuk mewujudkan bunyi yang hebat menerusi corong radio,” tambah beliau.

Ternyata setelah 13 tahun beroperasi, AMP kian matang dan relevan. Berikut dihuraikan prestasi setiap stesen, berdasarkan Ukuran Pendengar Radio, Liputan 1, 2009 oleh Nielsen (untuk individu berusia 10 tahun ke atas di Semenanjung Malaysia):

ERA : Stesen radio No. 1 Bahasa Malaysia dan keseluruhan
Buat kali kesembilan belas berturut-turut, kajian Nielsen mengangkat ERA sebagai stesen radio No. 1 di Malaysia, dengan jumlah pendengar mencecah 4 juta. Program Petang ERA kendalian Nana (1-4 petang) dan Adi & Burn (4 petang – 8 malam) muncul sekali lagi sebagai program No. 1 untuk slot masing-masing. Khalayak ERA sewaktu slot ini dikongsi bersama SINAR dan XFM, dua stesen AMP yang memperlihatkan pertambahan pendengar. ERA mempunyai kekuatan kelompok pendengar eksklusif, yang setia mendengar ERA pada bila-bila masa, iaitu seramai 572,000 orang.

Menurut Nazri Noran, Pengurus Rancangan ERA, “Kami tidak menaruh harapan terlalu tinggi untuk kajian kali ini apatah lagi dengan pembaharuan yang dilakukan. Namun jelaslah segmen-segmen unik yang diketengahkan seperti ‘Drama Sebabak’ dan acara amal ‘Orang Iklan ERA’ berjaya menarik perhatian pendengar. Buat masa ini, kami sedang sibuk merantau ke 11 lokasi di seluruh Semenanjung Malaysia dalam siri Jelajah 11 ERA, sempena ulang tahun stesen ini yang ke-11. Barisan penyampai yang kita ada sekarang mungkin baru, namun mereka tekad meneruskan legasi jenama ERA yang diamanahkan kepada mereka. ERA berbesar hati kerana masih berada di hati 4 juta rakyat Malaysia”.

MY FM : Stesen Bahasa Cina No.1, Program Sarapan Bahasa Cina No.1
MY FM mempertahankan status sebagai stesen radio Bahasa Cina No. 1, meraih 2.2 juta pendengar seminggu dan meninggalkan saingannya jauh di belakang. Lebih kurang 1.5 juta pendengar memisahkan antara MY FM dan stesen radio Bahasa Cina yang mengekori di belakangnya. Jack, Mei Yan & Nicholas menemani 1.36 juta pendengar setiap pagi, menegekalkan program kendalian mereka sebagai rancangan sarapan Bahasa Cina paling popular. Selain itu, MY FM merupakan satu-satunya stesen radio yang mempunyai lebih daripada 1 juta pendengar eksklusif, iaitu 1.13 juta.

hitz.fm : Stesen Bahasa Inggeris No.1 dan Program Sarapan Bahasa Inggeris No. 1
Tidak berganjak dari kedudukan stesen radio Bahasa Inggeris No. 1 di Malaysia, hitz.fm mempunyai pendengar mencecah 1.3 juta, meningkat 414,000 berbanding pada kajian terdahulu. Antara kesemua stesen Bahasa Inggeris di Malaysia, hanya hitz.fm memiliki khalayak melebihi 1 juta. Meskipun dengan gandingan hos yang berbeza, rancangan Morning Crew – kini dengan JJ & Ean – kekal sebagai program sarapan Bahasa Inggeris yang paling digemari. Rancangan ini meraih 160,000 lagi pendengar, menjadikan bilangannya hari ini 483,000 setiap minggu.

MIX fm : Istimewa dengan kepelbagaian muzik
MIX fm memenuhi citarasa seramai 437,000 pendengar, walaupun wujud saingan daripada stesen-stesen baru yang membawa gaya kontemporari sepertinya. Sebahagian besar khalayaknya, iaitu 80%, tertumpu di bandar dan 40% mempunyai pendapatan isi rumah RM3,000 ke atas. Pendengar eksklusifnya turut bertambah ke 51,000. MIX fm terus menyediakan kepelbagaian muzik buat pendengar moden dan sofistikated, dengan lagu-lagu terbaik pelbagai genre dari koleksi 80-an hinggalah yang terkini.

LiteFM
Terus merekodkan peningkatan, kali ini bertambah 83,000 lagi pendengar, LiteFM kini diikuti 467,000 orang. LiteFM dapat berbangga sebagai stesen Bahasa Inggeris No. 1 bagi pendengar berumur 35 tahun ke atas. Selain itu, LiteFM memiliki rancangan sarapan Bahasa Inggeris No. 1 di kalangan pendengar berusia 25 tahun ke atas, dengan 250,000 orang. Antara semua stesen Bahasa Inggeris, LiteFM mempunyai pendengar eksklusif paling ramai iaitu 123,000; dan pendengar LiteFM meluangkan masa yang paling lama mengikuti siarannya iaitu 10.07 jam.

SINAR : Stesen No. 2 keseluruhan, program sarapan No. 1 di kalangan pendengar 20+
SINAR melakar sejarah apabila meletakkan diri ke kedudukan ke-2 selepas ERA dalam senarai stesen radio paling popular. Berjaya mengumpul 484,000 lagi pendengar, stesen Muzik Retro Terbaik ini sekarang memiliki khalayak pendengar seluas 3.82 juta orang – angka paling tinggi yang pernah dicatatkannya setakat ini. Dalam tempoh hanya satu tahun, iaitu dari April 2008 sehingga Mac 2009, SINAR menambah bilangan pendengar sebanyak lebih 1.2 juta, menjadikannya stesen radio paling cemerlang sepanjang jangka masa tersebut. Perkembangan ini menunjukkan trend pendengar yang menggemari kandungan muzik yang lebih matang, terutama lagu-lagu daripada era retro yang gemilang.

SINAR Pagi kendalian Krill, Raja Azura dan Salih Yaccob makin hari makin digemari. Program ini sahaja kini meraih 2 juta pengikut, bertambah hampir 384,000 orang berbanding pada kajian sebelum ini. Ia merupakan rancangan sarapan ke-2 popular di Malaysia, dibezakan dengan hanya 67,000 pendengar berbanding program yang berada di tangga teratas. Malah, rancangan hujung minggu SINAR turut menarik sebilangan besar pendengar radio terutama pada waktu pagi dan malam. Kelompok pendengar SINAR adalah yang paling besar pada Sabtu dan Ahad iaitu seramai 2.7 juta, menjadikan SINAR stesen No. 1 sepanjang hujung minggu. Jika dahulu pendengar eksklusif SINAR hanya 105,000, kali ini 649,000 hanya memilih SINAR setiap kali mereka mendengar radio – peningkatan pendengar eksklusif paling tinggi antara kesemua stesen radio.

Pengurus Rancangan SINAR, Rostam Said mengakui pencapaian ini agak mengejutkan, “Suasana penyiaran radio di negara ini semakin meriah dengan tumbuhnya stesen-stesen baharu yang mewarnai lagi industri. Kerana itulah peningkatan jumlah pendengar yang sebegini besar tidak kami jangka. Faktor utama kejayaan ini tentunya adalah barisan penyampai yang mantap dan muzik yang hebat”.

XFM : Stesen radio belia yang semakin berkembang, kini dengan 475,000 pendengar
Dari kedudukan di tangga 20, XFM telah membaiki prestasinya dan berada di tempat ke-17 dalam senarai selepas kajian kali ini. Jumlah pendengar XFM meningkat 18% ke 475,000 seminggu. Peningkatan dilihat di semua slot masa, dan Zon Planet X (ZPX) yang ke udara setiap malam dari Isnin hingga Jumaat, merupakan rancangan paling diminati di XFM dengan 241,000 orang pendengar seminggu. XFM terbukti meraih sokongan daripada khalayak sasarannya iaitu bangsa Melayu berumur 15 hingga 24 tahun yang menggandakan masa yang mereka luangkan untuk mendengar XFM sehingga 8 jam seminggu berbanding hanya 4 jam berdasarkan kajian lepas. Pendengar eksklusif XFM juga bertambah 100 peratus dan mencecah 33,000 orang kini.

Sebagai satu-satunya stesen yang memainkan 100% muzik Malaysia, XFM akan terus menyediakan platform kepada pemuzik indie tempatan untuk mengetengahkan karya mereka. Terkini, XFM bekerjasama dengan Kementerian Belia dan Sukan dalam pelaksanaan Program Radio Belia yang memberi ruang dan peluang untuk golongan muda bersuara. Sebagaimana kata Pengurus Program XFM, Adly Syairi Ramly, “Tanggungjawab diteruskan, terutama sebagai medium yang menjanakuasa revolusi bunyi baru muzik Malaysia. XFM menuju ke arah masa hadapan yang lebih cerah buat muzik dan belia negara”.

THR : Tempat ke-4 keseluruhan
Bilangan pendengar THR – stesen radio yang menggabungkan THR Gegar di Pantai Timur dan THR Raaga di bahagian lain Semenanjung – terus mencatatkan kenaikan. Pertambahan 300,000 berbanding semasa kajian lepas menjadikan THR kini mempunyai 3.18 juta pendengar dan mengekalkan kedudukannya di tempat ke-4 antara kesemua stesen.

Dengan pertambahan 170,000 pendengar, THR Gegar memperbaiki lagi prestasinya sebagai stesen radio No. 1 di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Bukan itu sahaja, pendengar eksklusif THR Gegar juga meningkat 72% dari 194,000 pada kajian lepas ke 334,000 kini. Slot paling popular di THR Gegar ialah Gegar Petang bersama Andy Hakim yang berjaya menarik seramai 872,000 pengikut setiap minggu, manakala slot Ceria Pagi yang dihoskan Nasa dan Suzana merupakan program sarapan No. 1 di Pantai Timur dengan 720,000 pendengar.

Bagi THR Raaga pula, takhta sebagai stesen radio Bahasa Tamil No. 1 di Malaysia masih belum dapat digugat. Jumlah pendengarnya kini meningkat ke 1.77 juta. 40% daripada mereka adalah pendengar eksklusif. Pendengar THR Raaga meluangkan 18.52 jam seminggu untuk menikmati muzik dan rancangan yang dikeudarakan – jangka masa yang paling lama antara kesemua stesen radio di negara ini.

Phone Interview bersama Dato' Borhan di Astro AWANI, Gala TV pukul 3.30 petang ini !

10 komen

  1. boleh caya ke????

    setahu aku ERA dah lama down dah
    hehehehe... entah entah SURIA lagi tinggi dari ERA.... ke company tu terlepas pandang.....

    hehehe....

     
  2. setakat "setahu aku..." yg datang bukan dari kajian yg sah, ada ke sesapa hairan dan nak ambik pot dengan statement "setahu aku..." tu ?

    hahaha

     
  3. Anonymous Says:
  4. tuh la pasal... aku setuju dengan NelsonMandela... ramai kat ofis aku neh dengar Hotfm dgn Suria... even mak aku yg dulu dgr Klasik Nasional dgn radio melaka tuh pun skrg dah tiap2 hari dgr Hotfm... tuh mungkin sebilangan kecil lah kan... tapi DJ Era skrg neh pun aku tak kenal...
    musykil musykil... bole caya ke AC Nielsen tuh... banyak sangat syarikat yg buat survey neh... Astro bayo lebih kot kat AC Nielsen... hehehehe..

     
  5. Anonymous Says:
  6. KALU HOT FM PUN KATA DIAORANG PUN NO. 1,... HMMM..HABIS TU CAMMNE...


    PETIKAN BERITA HARIAN, 20 MEI 2009

    Masih nombor satu
    Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

    Hot FM pikat pendengar di bawah umur 35 tahun, terus dominasi pasaran di bandar utama seluruh negara

    STESEN radio pertama milik Media Prima Berhad, Hot FM sekali lagi berjaya mengekalkan kedudukan sebagai stesen radio nombor satu negara bagi kategori pendengar di bawah lingkungan umur 35 tahun dan terus mendominasi pasaran bandar serta bandaraya utama seperti Lembah Klang, Johor Bahru, Pulau Pinang dan Ipoh.

     
  7. TokSky Says:
  8. Tok dah lama switch ke HotFM sejak Kieran dan Khairil dah takde lagi. Riuh rendah ERA dah tak sama cam dulu-dulu. Masa ada Linda pun BEST utk slot petang. Pelik bin Ajaib jugak kajian ni sebab kalau kestesen-stesen minyak pun skarang main HotFM je.
    Biar betul slot Nana paling top utk sesi 1-4ptg. Kalau terdengar je, tu la slot yg Tok tukar terus. Adi & Burn kira masih OK lagi, ada chemistry...

     
  9. ina Says:
  10. hmm...konpius gak sbb Hotfm claim dia no 1...

    camne ni SM? mane betul?

     
  11. Anonymous Says:
  12. Kite pun dah lama x dengar Era. Sesekali jer kalau tertekan frekuensi itu.

    Xfm. time dengar lagu jer. Kalau nak dengar celoteh harap maaf lah. Tak sesuai langsung. Macam tu ke majoriti remaja kite bercakap. Sakit telinga jer. Lebih syok sendiri ada lah.

     
  13. ha..tu la pasal..
    kt berita harian (nielsen media research jgk) as well as budiey.com
    mane satu nk pecaye nih??
    i x kesah mane2 pon sbb masing2 ade kelebihan sendiri.
    tp i cukup pantang org menipu.

    kalo nk ikot trend n popularity skrg, i believe hotfm n sinarfm ranked 1st n 2nd respectively.

    tp, kalo sm ade bukti yg sahih, i got no problem if era still no. 1.

    adekah nielsen ni memberi info yg best kpd radio2 ini (kt amp kate era no 1, kt media prima kate hotfm no 1)

    whatever it is, fafau n din beramboi is my fav f n m deejay respectively.

     
  14. Hot FM nombor 1 di kalangan pelajar Tahun 3 Sekolah X,

    ERA nombor 1 di kalangan semua pelajar Sekolah X.

    Siapa lagi terror ?

    Harap semua faham analogi tersebut. I'm not a spin doctor. :)

     
  15. f.syamimi Says:
  16. ape2 je la..... ERA MMG BEST... Sampai Mati syamimi akan dgr era... era mmg best... manaruhkan lagu org malaysia...

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger