Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Aku Bukan Anak Wayang

Entri oleh sultanmuzaffar 14 May 2009

Sekitar Pelancaran Anak Wayang di KLPAC

Saya bukan Anak Wayang, tetapi saya mudah ditipu oleh wayang. Kerap kali juga saya termakan dengan apa yang dipaparkan oleh wayang. Saya tidak ingat filem pertama yang saya tonton (mungkin Dayang Suhana) tetapi filem pertama yang saya tonton dengan duit sendiri ialah Perempuan, Isteri dan Jalang. Memang ia sebuah filem yang saya ingat sampai sekarang. Adegan yang paling saya ingat ialah shot cawan susu getah disirami air hujan. Sungguh klasik untuk terus melihat bagaimana dendam seorang perempuan menyebabkan kacau-bilau seluruh kampung.

Saya juga menonton beberapa kali filem Layar Lara. Ia bercerita tentang sebuah filem di dalam sebuah filem. Hingga sekarang saya kagumi bakat lakonan pelakon-pelakon filem tersebut seperti Sidi Oraza, Ida Nerina dan Man Bai. Siapa boleh lupa lakonan Azean Irdawaty dalam filem itu. Seorang pelakon veteran yang jasanya semakin dilupakan. Sedih !

Itulah antara kerja pelakon yang berjaya dan adakalanya berjaya menipu kita semua. Silap mata visual itu menyebabkan kita terus menyukainya dan terus bercakap mengenainya. Filem seperti Transformers yang memiliki visual kesan khas yang hebat menjadikan kita seakan-akan berada di dalam filem tersebut. Apakah kita tidak menyukainya ? Malah terus mencintai filem tersebut.

Terkini, filem-filem jujur yang memaparkan realiti yang berlaku di sekeliling kita sukar mendapat perhatian penonton. Sama ada mereka mengenepikan kejujuran atau pun mungkin mereka sudah terlalu malas untuk berfikir kerana hanya mahu yang ringan-ringan sahaja. Filem Talentime hanya mampu mengutip sekitar RM400,000 sahaja sepanjang tayangannya. Ya ! Ringgit !

Ada juga filem yang diangkat menjadi teater muzikal seperti Puteri Gunung Ledang. Sebuah filem diberikan nilai tambah kepada penonton selain membesarkan lagi demografik penontonnya. Hasilnya Puteri Gunung Ledang The Musical menjadi antara teater muzikal yang popular di Malaysia. Ah ! Penonton mungkin suka dengan nyanyian ! Mungkin juga !

Bermain di panggung wayang sekitar anda sekarang ialah filem Sell Out ! Sebuah filem Malaysia. Ya ! Filem Malaysia yang saya suka dengan sinikalnya. Filem adakalanya perlu bersifat sinikal untuk menarik perhatian penonton. Sell Out lebih kepada sinikal dan jenaka bijak. Tetapi jangan tersilap buat filem, menjadi sebuah filem lawak bodoh seperti Senario, Sifu & Tonga dan beberapa lagi.

Selepas Akademi Fantasia, nampaknya giliran Anak Wayang pula bersiaran. Menggabungkan drama dan realiti untuk mencipta sejarah. Oh ! Sejarah memang telah tpun ercipta. Anak Wayang telah pun bermula. Promonya telah pun berputar di skrin televisyen anda. Saya tidak sabar untuk menontonnya pula !

Nantikan ANAK WAYANG di Astro RIA dan Astro PRIMA !

2 komen

  1. Ajami Hashim Says:
  2. bro, jom jadi blog penyiar tak rasmi ANAK WAYANG pulok nak? lalala!

    p/s: td aku tgk 'angels & demons'.. ala a mixture of 'national treasure' + 'discovery channel' ..booolehlah! ahahaha!

     
  3. Anonymous Says:
  4. cam best je anak wayang ni, ganti af7 yg dg nk tamat ni

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger