Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 September 2003

AE2003Anugerah ERA 2003

Anugerah ERA adalah anugerah yang diberikan berdasarkan undian peminat. Oleh itu faktor populariti merupakan tunjang utama dalam pemilihan. Malam Anugerah ERA 03 bakal berlangsung pada 11 Oktober 2003 bertempat di Arena Of Stars, Genting Highlands. Sepanjang 2 tahun penganjurannya, anugerah ini dilihat sebagai pemangkin industri seni tempatan dan juga sebagai penghargaan kepada mereka yang telah memberikan hasil kerja kreatif yang menepati citarasa rakyat Malaysia. Oleh yang demikian, sebagai rakyat yang bijak memilih, mereka diharapkan dapat membuat pilihan yang bijak.

1.Vokal Wanita Pilihan [VWP]:
1 - Ning Baizura
2 – Nora
3 – Sarah Raisuddin
4 - Siti Nurhaliza
5 – Ziana Zain

Menilai populariti, sekilas pandang boleh tahu siapa pemenangnya. Besar kemungkinan Siti Nurhaliza akan mengekalkan trofi Vokal Wanita Pilihan dipihaknya. Namun demikian saya memilih Ning Baizura berdasarkan kualiti album beliau yang saya sifatkan amat terbaik. Beliau telah berhibernasi selama hampir 5 tahun sebelum membuat come-back ke industri tempatan. Finalis seperti Sarah Raisuddin masih terlalu mentah untuk menyekat kemaraan Siti Nurhaliza begitu juga Nora yang sebenarnya sudah terlalu veteran untuk kategori ini.

Ramalan :- Siti Nurhaliza
Underdog :- Ning Baizura

2. Vokal Lelaki Pilihan [VLP]:
1 - Anuar Zain
2 – Hazami
3 – Puteh
4 – Yasin
5 – Zamani

Sewaktu Anugerah ERA 2002, kejutan berlaku bila mana Zamani sendiri tidak menyangka akan memenangi anugerah tersebut. Berdasarkan populariti, besar kemungkinan kemenangan akan memihak kepada Anuar Zain. Gossip percintaan Zamani dan Siti Nurhaliza nampaknya sudah reda untuk kemenangan memihak kepada Zamani. Hazami mempunyai suara yang baik tetapi pakej masih belum lengkap untuk menewaskan finalis seperti Anuar Zain dan Zamani. Puteh ? Siapa dia ? Untuk kategori ini saya menilai kehebatan vokal dan populariti bakal memberi laluan mudah untuk Anuar Zain.

Ramalan :- Anuar Zain
Underdog :- Hazami

3. Vokal Duo/Berkumpulan [VDBK]:
1 - BY'U
2 - Camelia & Anuar Zain
3 - Jamal Abdillah & Sarah
4 – KRU
5 - Too Phat

Agak sukar untuk menelah pemenang kategori ini. Masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Lagu Kini Bebas, Alhamdulillah, Segalanya dan Dekat Padamu masih tersenarai di dalam Carta ERA. Jika populariti melampau diambil kira, besar kemungkinan KRU bakal memenangi kategori ini. Populariti Yusry yang menjadi kekuatan utama KRU tidak wajar dipertikaikan. Saya memilih Too Phat untuk kategori ini berdasarkan keunikan lagu Alhamdulillah.

Ramalan :- Too Phat
Underdog :- Jamal Abdillah & Sarah

4. Band Pilihan [BP]:
1 – Exists
2 - Flop Poppy
3 – OAG
4 - Sheila on 7
5 - Spider

Ini merupakan kategori yang baru diperkenalkan tahun ini. Kehebatan Sheila on 7 di persada muzik antarabangsa memang tidak dipertikaikan. Populariti mereka di sini mengkagumkan. Namun demikian itu hasil kerja bukan rakyat tempatan. Saya memilih Exists untuk kategori ini.

Ramalan :- Exists
Underdog :- Sheila on 7

5. Lagu Etnik Pilihan [LEP]:
1 - Badasila - Siti Nurhaliza
2 - Hala Timur - Noraniza Idris
3 - Kerna Dia - Yasin
4 - Nyanyian Serambi - Ramli Sarip
5 - Salsabila – Yasin

Siapa lagi kalau bukan Badasila nyanyian Siti Nurhaliza. Populariti penyanyi lagu tersebut sukar digugat oleh mana-mana penyanyi. Namun demikian, Yasin bakal membuat kejutan sekiranya peminat Sahri masih terbawa-bawa demam Akademi Fantasia mereka. Lagu Salsabila pernah dibawakan dengan cemerlang oleh Sahri di Konsert 3 Akademi Fantasia.

Ramalan :- Badasila - Siti Nurhaliza
Underdog - Salsabila - Yasin

6. Lagu Nasyid Pilihan [LNP]:
1 - Gema Alam – Raihan
2 - Kasih Ibu - Far East
3 - Nur Kasih - In-Team
4 - Satu Qiblat Yang Sama – Rabbani
5 - Sumayyah – Hijjaz

Saya menyukai lagu Sumayyah nyanyian Hijjaz. Sebuah lagu yang bermesej universal. Finalis kategori ini hanya mencukupkan kuota. Saya memilih Hijjaz sebagai pemenang kategori ini.

Ramalan :- Sumayyah - Hijjaz
Underdog - Gema Alam - Raihan

7. Lagu Rock Pilihan [LRP]:
1 - Aku & Kamu - Flop Poppy
2 - Kau Saja – Spider
3 - Kubahagia - Melly Goeslow
4 - Percayakan Siti – Exists
5 - Seperti Dulu – Exists

Populariti filem Ada Apa Dengan Cinta dan nyanyian Nana sewaktu Konsert Akademi Fantasia bakal memberi kelebihan kepada lagu Ku Bahagia. Saya memilih lagu Percayakan Siti nyanyian Exists kerana populariti lagu tersebut serta nama Siti yang terselit pada lagu tersebut.

Ramalan :- Ku Bahagia
Underdog :- Percayakan Siti - Exists

8. Lagu Pop Pilihan [LPP]:
1 - Bukan Cinta Biasa - Siti Nurhaliza
2 - Keabadian Cinta - Anuar Zain
3 - Lembah Asmara - Ziana Zain
4 - Satu Wajah – Mamat
5 - Selalu Hadir Dirimu – Alam

Keabadian Cinta merupakan pemenang kategori Lagu Terbaik AIM 2002. Lagu tersebut agak sukar mengekang penguasaan lagu Bukan Cinta Biasa nyanyian Siti Nurhaliza. Lebih mengejutkan apabila lagu Kesetiaan nyanyian Siti Sarah tidak tersenarai untuk kategori ini. Saya memilih lagu Keabadian Cinta nyanyian Anuar Zain walaupun tahu lagu Bukan Cinta Biasa nyanyian Siti Nurhaliza bakal memenangi kategori ini.

Ramalan :- Bukan Cinta Biasa - Siti Nurhaliza
Underdog :- Keabadian Cinta - Anuar Zain

9. Artis Harapan Pilihan [AHP]:
1 - BYU
2 - Ezlynn
3 - Misha
4 - Sarah Raisuddin
5 - Waheeda

Populariti semasa memihak kepada Waheeda yang masih popular dengan lagu Wassini walaupun Sarah Raisuddin merupakan calon terbaik untuk memenangi kategori ini. Saya memilih Sarah Raisuddin untuk memenangi anugerah ini kerana kualiti vokal dan persembahan beliau.

Ramalan :- Sarah Raisuddin
Underdog :- Waheeda

10. Artis Inggeris Tempatan Pilihan [AITP]:
1 - Poetic Ammo
2 - Reshmonu
3 - Ruffedge
4 - Too Phat
5 - VE

Jikalau peminat Akademi Fantasia masih menggilai lagu Khayalan, maka pemenangnya bakal memihak kepada Ruffedge. Jika dinilai dari populariti berdasarkan Carta ERA, kumpulan Too Phat bakal memenangi kategori ini. Poetic Ammo pula telah pun menjadi semacam legenda atau veteran untuk kategori ini. Reshmonu masih terlalu mentah untuk mencuri perhatian pengundi. Saya memilih Ruffedge untuk kategori ini.

Ramalan :- Ruffedge
Underdog :- Too Phat

11. Muzik Video Pilihan [MVP]:
1 - Bukan Cinta Biasa - Siti Nurhaliza
2 - Hasrat - Phyne Ballerz
3 - Ku Milikmu - Siti Nurhaliza
4 - Selagi Ada… (Cinta) - Ning Baizura
5 - Seperti Dulu – Exists

Sekali lagi saya memilih Selagi Ada...(Cinta) nyanyian Ning Baizura. Muzik video ini amat baik kerja penghasilannya. Namun demikian populariti Siti Nurhaliza masih belum dapat menyekat kemaraan Ning Baizura walaupun pengarah muzik video Bukan Cinta Biasa bukan dihasilkan oleh rakyat tempatan. Saya lebih mementingkan hasil kreatif buah fikiran rakyat tempatan. Percayalah nyanyian Siti Nurhaliza, pemenang kategori ini pada tahun 2001 telah menimbulkan tandatanya di kalangan artis tempatan kerana ia dihasilkan oleh pengarah Indonesia Rizal Montovani sekaligus mengenepikan hasil kreatif KRU untuk muzik video Bidadari yang menggunakan teknologi animasi tiga dimensi.

Ramalan :- Selagi Ada... (Cinta) - Ning Baizura
Underdog :- Bukan Cinta Biasa - Siti Nurhaliza

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger