Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 March 2006

Siri Wawancara bersama Sutun II - 1
Bermula pada hari ini, saya akan menyiarkan Siri Wawancara saya bersama pengarah dan pelakon drama Sutun 2. Antara yang sempat saya temuramah ialah Saudara Ezad (Pengarah Drama Sutun & Sutun 2), Ku Yusri, Ungku Ismail Aziz, Wan Sharma, K'ma Abdullah dan Isma Yusoof.

Drama Sutun 2 akan menemui anda pada hari Sabtu ini, 11 Mac jam 2 petang di RTM1, Saluran Infotainmen Anda. Nama SureHeboh sudah dalam proses menukar penjenamaan, Infotainmen bila lagi ?

Drama Sutun telah dicalonkan dalam 7 kategori penting di dalam Anugerah Seri Angkasa tahun ini. Sutun 2 merupakan sambungan kepada filem Sutun. Antara kategori yang dicalonkan adalah Telefilem Terbaik, Pengarah Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Lakon Layar TV Terbaik dan Suntingan Terbaik.

Untuk sinopsis Sutun 2, sila layari : http://edfx.t35.com/sutun2/

Sebagai pembuka bicara, saya memperkenalkan Isma Yusoof yang memegang watak Fitri. Ikuti wawancara ringkas saya bersama beliau.

S : Ceritakan sedikit tentang latarbelakang diri anda ? Ceritakan sedikit tentang watak Fitri ? Siapa reference anda untuk watak ini ?

J : Ini merupakan telemovie lakonan saya yang pertama, kerana selama ini saya banyak berlakon di atas pentas dan juga beberapa filem pendek. Selain berlakon saya merupakan seorang ‘Creative Director’ di salah sebuah design company di KL. Berlakon merupakan perkara yang saya seronok lakukan dan akan terus lakukan tak kira di atas pentas, telemovie, filem ataupun di depan kamu sekarang ni. (Isma tergelak kecil) Fitri merupakan satu watak yang sangat menarik, bunyi nya agak klise tapi itulah apa yang saya rasa. Fitri merupakan seorang pelajar yang alim dan tidak suka bergaul dengan masyarakat sekeliling. Semua yang dilakukannya mestilah berlandaskan agama. Secara ikhlasnya ingin saya katakan bahawa membawa watak Fitri ini bukanlah satu perkara yang mudah. Kerana saya as a person tidak begitu. Namun saya tahu memang wujud orang-orang seperti ini, contohnya semasa saya di universiti dulu. Jadi saya recall balik dan dari situ saya banyak belajar tentang watak Fitri ini.

S : Bagaimana pengalaman kali pertama berlakon dalam drama Sutun 2 ini? Bagaimana anda berhadapan dengan Ezad selaku pengarah drama ini ?Apakah pengalaman paling berharga dalam Sutun 2 ?

J : Saya sangat nak berterima kasih kepada Nizam Zakaria, kerana dia yang memperkenalkan saya kepada Ezad (pengarah Sutun2). Pengalaman berlakon di dalam production ini adalah sesuatu yang saya akan ingat sampai bila-bila. Buat pertama kali dalam hidup saya saya mengenali nama setiap orang yang terlibat dalam production ini. Dari pelakon utama hinggalah kepada abang yang menghidangkan makanan. We were like a big family. Lots of brothers but only one sister (Wan yang membawa watak Zeta). I must say that Ezad is a very good director. Saya seronok bekerja di bawah arahan nya. Dia tahu apa yang dia nak, dan setiap apa yang kami lakukan dia akan beri tahu ‘why’ and consequences’ nya. He knows how to capture benda-benda yang penting dalam telemovie nih. Dan the best thing about him is, he loves to talk about anything. Dan kadang-kadang saya tak rasa pula Ezad ini director saya, rasa seperti seorang kawan yang suka berangan bersama-sama saya untuk buat satu satu cerita yang menarik dan kasi all Malaysian tengok dan enjoy. Saya suka semua pelakon-pelakon di dalam production ini, pendek kata kalau kamu menonton drama ini nanti, dan kamu rasa drama ini sangat fun dan kelakar, I actually experienced more than that..hehehe (Isma gelak lagi)

S : Siapakah yang menemui anda untuk watak ini ? Apa yang membuatkan anda menerima watak ini ? Tentu ada sesuatu tarikan yang membuatkan anda menerima watak ini ?

J : Seperti apa yang saya cakap tadi, Nizam Zakaria was the one yang told me everything about this telemovie. He said I will look good as Nuar (the villain) tapi bila I pergi reading, Ezad said I‘d be more interesting as Fitri, kalau nak tahu kenapa, kenalah tengok Sutun 2. Saya tertarik kepada concept cerita ni, isu yang cuba di utarakan dan juga setiap watak dalam cerita ini sangat strong and of course the script was well written. Secara ikhlasnya saya sebenarnya tidak kisah kalau Ezad nak cast saya untuk mana-mana watak sekali pun, sebab bagi saya semua watak mempunyai kelebihan masing-masing. But obviously saya akan hesitate untuk bawa watak Zeta, sebab I had to do a lot of researches plak nanti..hahhaha (kali nih Isma gelak lebih besar )

S : Apa persepsi anda terhadap watak Adek, Lukman, Zeta dan 3 sekawan yang membenci Adek (Nuar, Leman & Tajul). Apa yang anda mahu masyarakat pelajari dari watak-watak tersebut ?

J : Adek merupakan watak utama dalam cerita ini, cerita ini lebih mengisahkan pasal dia. He had to handle different peoples. So satu watak yang sangat berat, Tapi Ku Yusri berjaya membawa watak ini dengan baik sekali. I’m proud of him. Lukman pula satu watak yang hanya a good looking guy jer boleh bawak. Hehhehehe. And the other 3 villians are the characters we wish they died at the end of the story. Saya suka apabila saya selesai menonton sesuatu saya akan pilih which character yang paling sama dengan saya. so saya harap penonton-penonton pun akan buat benda yang sama, dan kalau watak tuh baik, teruskan lah. Tapi kalau watak tuh watak yang jahat silalah kurangkan kejahatan tuh ok .

S : Apakah pengajaran yang ingin anda sampaikan kepada penonton melalui watak Fitri ?

J : Saya tak mahu bercakap terlalu banyak pasal watak Fitri ini kerana watak dia nih full of suprises. Tapi apa yang saya boleh kata di sini, just be yourself jangan takut dengan masyarakat sekeliling, You are what you love, not what loves u ;)

S : Sudah bersedia untuk berhadapan dengan masyarakat dalam mengecap populariti kesan drama Sutun 2 ini ?

J : Hahhaha, saya kena berhadapan dengan nenek saya kat kampung dulu, lepas tuh baru saya boleh fikir macam mana nak berhadapan dengan masyarakat ;)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger