Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 October 2006

Ziarah
Episod 6 (Pakistan: Peshawar)

Image Hosted by ImageShack.us

Penjelajahan Ziarah di Asia Selatan berakhir di Peshawar, Pakistan.

Sebuah wilayah sempadan yang terkenal dengan himpunan puak dari suku Poshtun.

Khyber Pass laluan lagenda yang berusia 2000 tahun dan pernah menjadi lokasi strategik perang satu ketika dulu terletak di wilayah ini.

Selain Khyber Pass, Ziarah turut menjejaki beberapa kawasan bersejarah di Peshawar. Antaranya adalah Masjid Mahabat Khan yang dibina ketika zaman pemerintahan Syah Jehan, Frontier Corp yang dibina di zaman pemerintahan Barbur Khan dan juga Qissa Khawani Bazaar atau Bazaar Panglipurlara yang dikatakan wujud beratus ratus tahun dahulu.

Sebagai penutup episod di Asia Selatan, Ziarah mengunjungi dan sempat makan malam bersama dengan sebuah keluarga Islam yang hidup sederhana – simbolik di sebalik persaudaraan Islam yang merentas bangsa dan negara – persaudaraan sejagat yang tidak mungkin dapat terhakis dek zaman.
Nota sultanmuzaffar : Setelah melihat apa yang dipertontonkan dalam Ziarah seminggu yang lalu, Afghanistan bukanlah negara yang tidak sesuai untuk dilawati. Dakyah songsang media Kafir yang telah memesongkan fikiran dunia tentang Afghanistan. Media Barat memomokkan penduduk dunia dengan cerita-cerita yang tidak benar tentang keamanan negara tersebut. Walaupun tidak banyak tinggalan sejarah yang dapat diperlihatkan, tetapi kesan-kesan budaya yang diamalkan oleh penduduk Afghanistan masih utuh. Krew Ziarah tinggalkan bumi Afghanistan dengan satu persoalan : Di Mana Kita ? Tiada papan tanda Projek Barisan Nasional Untuk Afghanistan atau Projek Rakyat Malaysia Untuk Rakyat Afghanistan kelihatan di bumi Afghanistan. Yang peliknya, Jepun dan Austria telah ringan tulang membantu menyelamatkan fizikal Afghanistan.

Perjalanan diteruskan ke bumi Pakistan. Saya lihat pergerakan kamera yang dirakamkan agak sedikit goyang. Sebenarnya pada beberapa lokasi, rakaman tidak dibenarkan dan rakaman tersebut merupakan rakaman yang curi-curi. Tunggu sahaja untuk satu episod yang akan datang apabila rakaman dibuat sewaktu ditahan pihak berkuasa selama 5 jam. Rakaman dilakukan dengan telefon bimbit video.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger