Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 October 2006

Ziarah
Episod 8 (Syria: Homs)

Image Hosted by ImageShack.us

Sejak peperangan meletus antara Lebanon dan Israel pada 12 Julai lalu, bumi Lebanon kembali bermandikan darah. Belum terhindar bayang – bayang tragedi Sabra Shatila serta beberapa siri peperangan yang lain di fikiran rakyat Lebanon, bumi mereka terancam lagi.

Buat mereka yang tidak berdaya, hanya menjadi pelarian sahaja yang mampu menyelamatkan mereka. Lebih 200 ribu warga Lebanon menjadi pelarian di bandar sempadan Syria, Homs. Kebanyakkannya warga tua, kanak – kanak dan wanita.

Ziarah bergerak dari Amman ke Homs menerusi Damsyik bagi merasai penderitaan yang mereka alami. Tiga buah sekolah yang menjadi kem pelarian sementara menjadi persinggahan Ziarah – Al Nadzariah, Al Salsafah dan Al Masriah.

Bersama pasukan Mercy Malaysia yang diketuai oleh Presidennya, Datuk Dr. Jemilah Mahmood, Ziarah turut memberikan bantuan dalam pengedaran barang–barang keperluan kepada pelarian serta cuba memulihkan kembali penderitaan dan trauma yang menghantui mereka.

Ziarah turut mendekati rakyat Syria di sini. Mendalami perasaan dan pendapat mereka mengenai peperangan dan kekejaman yang berlarutan di Lebanon serta tekanan yang diterima mereka dari barat.

Berada di Homs, yang turut dikenali sebagai bandar Khalid Al-Walid, Ziarah tidak melepaskan peluang untuk menziarahi makam sahabat Rasulullah ini. Turut bersemadi bersama ‘Pedang Allah’ ini adalah pedang yang membantunya memenangi lebih 50 peperangan di bawah pimpinannya.

nota sultanmuzaffar : ...mujur ada Srikandi Negara yang luhur menghulur bantuan demi agamanya, menyelamatkan maruah bangsanya dan menaikkan nama negaranya...semoga jasa yang disumbangkan oleh Datuk Dr. Jemilah Mahmood akan dinilai seadil-adilnya baik di dunia mahu pun di akhirat kelak. InsyaAllah...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger