Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 October 2006

Ziarah
Episod 9 ((Syria: Damsyik)

Image Hosted by ImageShack.us

Dari bandar Khalid Al-Walid, Homs, Ziarah meneruskan perjalanan ke Damsyik, kota yang pernah menerima nama jolokan, syurga dunia. Keindahannya pernah diabadikan seorang penyair Sepanyol, ibn Jarir pada kurun ke 12.

Damsyik, bukan sebarangan kota, bandar yang pernah menjadi pusat pemerintahan kerajaan Islam di bawah Saidina Mu’awiyah Ibn Abi Sufyan pada 611 Masihi ini, mengandungi pelbagai sejarah peninggalan Islam.

Antara yang menjadi tarikan Ziarah di sini adalah Masjid Umayyad. Masjid yang dibina di atas tanah yang pernah didirikan tempat ibadah berbagai agama anutan manusia 3000 tahun dahulu, mempunyai keindahan dan keunikan seni bina yang bukan kepalang.

Selain daripada keunikan seni bina Rom dan budaya lain, masjid ini turut menyemadikan di dalamnya, makam Nabi Yahya serta di lamannya makam pahlawan Islam terbilang, Salahudin Al-Ayubi.

Ziarah turut menziarahi Bazaar Suk Al Hamidi, yang hanya satu jam perjalanan daripada masjid Umayyad. Bazaar yang dikatakan pernah menjadi tempat Rasullulah berniaga ini menjual pelbagai barangan dari tekstil, hiasan rumah hinggalah himpunan aksesori perhiasan kaum wanita.

Di bazaar ini, Ziarah turut menyaksikan meningkatnya kepopularitian Hizbollah serta pemimpinnya Hasan Nasrallah. Bendera Hizbullah berkibar di mana – mana, manakala bendera Israel dipijak – pijak sebagai satu simbol kebencian.

nota sultanmuzaffar : Tiada kesempatan untuk menonton Ziarah episod malam ini. Sibuk memasak di dapur. Kalau ada pun sekadar jeling sekejap-sekejap. Hari ini merupakan hari yang agak sibuk. Esok petang ada majlis berbuka yang dianjurkan oleh Astro RIA. Sibuk menyiapkan senarai akhir tetamu yang akan hadir dan membuat panggilan untuk tetamu utama yang masih tidak menghantar jawapan. Hari ini saya menurunkan tandatangan pada satu dokumen yang pernah saya isi lima bulan yang lepas. Saya teliti isi kandungannya. Saya baca satu persatu. Tiada perubahan langsung dari apa yang dijangkakan. Segalanya sudah berakhir. Penantian yang penuh dengan dugaan dan pelbagai cabaran kini menjadi satu kenyataan untuk satu masa depan yang gemilang. Cabaran pasti datang tetapi anggap sahaja cabaran itu sebagai rintangan kecil yang harus diharungi untuk berjaya. Ia akan menjadi langkah pertama dan langkah seterusnya ialah tidak lagi menoleh ke belakang. InsyaAllah, kita akan sama-sama meraikannya esok.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger