Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 September 2005

'Good Man' Gone Wild !
Mack Zulkifli pula menjadi sasaran 'Good Man'. Dunia siber semakin dipenuhi sang pengecut yang berselindung di sebalik nama Anonymous.

Sample of what other bloggers think
from The Malay Mail

Najmi Nordin of senikami.blogspot.com said: "Bloggers have to draw the line when it comes to comments from the public. Every piece of writing posted in the blog comes with risk and responsibility."

"Some of the comments posted are commendable, but some are vulgar but these are personal responses to issues raised in the blog. However sending malicious and seditious messages is wrong."

Muzaffar Mustapha of sultanmuzaffar.blogspot.com said: "Errant Internet users can blatantly misuse the weblog as a tool for spreading hatred. Those who use the weblog should respect one another. However, posting destructive messages could invite animosity."

Badrul Hashim of badrulaftersix.blogspot.com said: "Weblog is generally meant for good use as it promotes collective minds. However, seditious and malicious messages should not be allowed."

Azura Md Khir of waiem.blogspot.com said: "Bloggers should monitor their blogs as it is also their home."
Anugerah ERA 05
Tema : Fun & Funky !

Rekaan Pentas
Saya suka dengan corak rekaan pentas yang telah direka pada tahun ini. Dari jauh memang ia nampak kecil tetapi agak bersesuaian dengan konsep persembahan. Paparan LED yang diletakkan di permukaan pentas agak menarik walaupun idea tersebut pernah dibawakan di dalam beberapa anugerah MTV. Bilangan ruang untuk feratik nampaknya di tambah tahun ini dan semakin menyempitkan ruang untuk aktiviti lain. Empat terlalu banyak, tiga sudah cukup memadai rasanya. Lagipun kehadiran feratik pada tahun ini tidak semeriah kehadiran mereka pada tahun-tahun lepas. Penglibatan mereka dalam persembahan tidak begitu banyak juga di dalam kamera. Tatacahaya yang ditampilkan pada tahun ini nampak ada perbezaan.

Audio
Berlaku sedikit masalah audio yang sedikit sebanyak mengganggu perjalanan dan kelancaran majlis. Sebagai sebuah produksi yang sudah begitu biasa dengan lokasi iaitu Stadium Putra Bukit Jalil, masalah sebegini harus dielakkan.

Sketsa Apek
Menampilkan Apek untuk mengikat tumpuan penonton merupakan satu idea yang cemerlang. Apek telah berjaya dalam setiap sketsa yang dipersembahkan. Bersesuaian dengan model iklan untuk DIGI, ia sekaligus merupakan promosi kepada penyedia talian komunikasi tersebut. Idea-idea yang ditampilkan juga merupakan pengenalan kepada segmen-segmen siaran yang ada di ERA.

Pengacara
Siapa yang mampu menyangkal kehebatan Aznil Hj Nawawi dalam mengacarakan majlis. Digandingkan dengan Linda Onn, pasangan tersebut telah menghidupkan suasana malam itu dengan lebih segar. Jika Aznil berperang tentang jantina dengan Sarimah dalam Juara Lagu, kali ini Aznil berperang dengan Linda tentang pengacara TV dan penyampai radio. Konti radio diwujudkan untuk memberi laluan kepada penyampai lain untuk muncul menghebahkan persembahan artis dan turut menampilkan beberapa artis sebagai tetamu undangan.

Persembahan Pembukaan Ferhad (Kasih Berubah), Exist (Jesnita), Misha Omar (Bunga Bunga Cinta), Ziana Zain (Bukan)
Saya suka dengan persembahan pembukaan ini yang menampilkan bekas pemenang Anugerah ERA sejak edisi pertama hingga keempat. Ferhad bermula baik dengan lagu Kasih Berubah dan tetap menampilkan gaya persembahan yang sama. Exist dengan lagu Jesnita agak biasa, begitu juga dengan Misha Omar dengan lagu Bunga Bunga Cinta. Persembahan vokal Misha tidak sehebat sewaktu di Juara Lagu. Ziana Zain menutup persembahan pembukaan dengan lagu Bukan dengan menampilkan persembahan vokal yang mantap.

Penyampai : Awal Beat TV & Ezlynn
Artis Harapan Pilihan
Saya Undi : Farah
Yang Telah Menang : Zahid
Tidaklah mengejut sangat. Lagipun ia adalah pilihan peminat, bukannya juri. :)

Lagu Pop Pilihan
Saya Undi : Seindah Biasa - Siti Nurhaliza
Yang Telah Menang : Elegi Sepi - Azharina
Keputusan ini mengejutkan saya juga kerana populariti Siti Nurhaliza seakan sudah pudar. Lagipun badi kategori ini memang tidak begitu menyebelahi Siti Nurhaliza sejak kebelakangan ini. Mungkinkah kemenangan lagu Elegi Sepi ada kemungkinan dengan Elliza ?

Konti : Nana

Persembahan Sharifah Zarina & Aidil AF3 (Langit Ke Tujuh)
Saya rasa selepas ini mata tentunya tertumpu kepada bakat Sharifah Zarina yang telah menampilkan persembahan vokal yang hebat dalam persembahannya. Persembahannya nampak begitu menarik dengan bantuan Aidil AF3 yang telah mengiringi persembahannya dengan iringan piano. Sungguh klasik. Namun demikian, kamera tidak banyak memberikan fokus kepada Aidil.

Konti : Kiran & Khairil

Persembahan Ahli Fiqir (Angguk Angguk Geleng Geleng)
Sebuah persembahan yang bertenaga dari Ahli Fiqir dengan lagu Angguk Angguk Geleng Geleng. Konsep persembahan nampak begitu seronok dengan menampilkan badut-badut di atas pentas dan lontaran belon-belon udara memeriahkan lagi persembahannya.

Penyampai : Alam & Sharifah Amani
Artis Inggeris Tempatan Pilihan
Saya Undi : V.E.
Yang Telah Menang : V.E.
Ini telah membuktikan yang Too Phat telah memberikan laluan baru kepada V.E. untuk mengambil alih takhta mereka. Sekiranya V.E. ditampilkan dengan konsep urban yang boleh diminati oleh semua golongan, pasti nama mereka akan terus kekal dalam ingatan peminat.

Vokal Duo/Berkumpulan Pilihan
Saya Undi : Siti Nurhaliza / M.Nasir
Yang Telah Menang : KRU/Adam
Tidak begitu mengejutkan kerana populariti lagu tersebut sememangnya hangat. Dengan menggunakan konsep realiti tv, lagu tersebut sentiasa lekat pada fikiran penonton. KRU dan Adam bertuah kerana mendapat dua kelompok pengundi yang meminati mereka. Populariti M.Nasir dalam Akademi Fantasia dan populariti Siti Nurhaliza masih tidak mampu untuk mengalahkan KRU/Adam. Ajaib !

Konti : Halim Othman

Persembahan Jamal Abdillah (Bunga Pujaan & Gadis Melayu)
Saya kira ini antara persembahan yang saya tunggu-tunggu. Persembahan vokal Jamal merupakan asset paling utama dalam persembahannya. Beliau telah menampilkan persembahan vokal yang bagus untuk lagu Bunga Pujaan. Sebuah lagu balada menjadi begitu indah penyampaiannya. Malangnya lagu Gadis Melayu nampak beliau agak semput dan tersekat-sekat. Jamal Abdillah berjaya memikat dengan penampilan gaya persembahan yang bagus untuk menarik perhatian penonton.

Penyampai : Serena & Farah AF2
Irama Global Pilihan
Saya Undi : Lagu Rindu - Siti Nurhaliza
Yang Telah Menang : Erti Hidup - Dayang Nurfaizah
Populariti lagu Erti Hidup yang agak popular sejak akhir-akhir ini turut memainkan peranan yang penting. Lagu tersebut naik dengan mendadak sejak Juara Lagu yang lepas. Ini berbeza dengan populariti Lagu Rindu yang hanya terletak pada nama Siti Nurhaliza.

Lagu Nasyid Pilihan
Saya Undi : Yalla Beena - Rabbani & Yasin
Yang Telah Menang : Aku Tanpa Cintamu - Mirwana & Jay Jay
Ramai juga pelajar Universiti yang menyokong kerjaya Mirwana. Sejak kemenangan mereka pada Anugerah ERA edisi lepas, nama Mirwana semakin meninggalkan kesan kepada penonton.

Konti : Farah Fauzana & Felix
Tak Nak ! Nak Akma jugak !

Persembahan Mawi (Aduh Saliha)
Sebuah persembahan yang menarik dari Mawi. Tidak banyak perubahan yang dibawa oleh Mawi kerana lagu tersebut masih segar dalam ingatan penonton. Mawi telah menyampaikan lagu tersebut dengan cemerlang walaupun kelihatan agak terkawal pergerakannya. Antara persembahan paling baik pada malam itu.

Konti : Nila Kurnia

Persembahan Adam (Tak Tahu)
Apa sudah jadi dengan Adam ? Adam sememangnya seorang yang pandai menari dan showmanship yang ditampilkan oleh Adam amat cemerlang. Walaupun persembahannya banyak meniru gaya Michael Jackson. Malangnya persembahan vokal Adam amat mengecewakan saya. Nyanyian tidak begitu konsisten dan staminanya amat lemah dalam membawakan lagu yang agak rancak.

Penyampai : Adlin Aman Ramlee & Marsha
Video Muzik Pilihan
Saya Undi : Awan Yang Terpilu - Ning Baizura
Yang Telah Menang : Terhangat Di Pasaran - KRU/Adam
Terhangat Di Pasaran juga layak untuk menerima anugerah ini kerana penghasilan video klip ini juga dibuat dengan baik. Tema yang dibawa juga amat relevan dengan situasi masa sekarang. Tahun depan boleh lah Tak Tahu pula dicalonkan dan menang kategori yang sama.

Pilihan Kaki Wayang ERA
Saya Undi : Sepet - MHZ Films
Yang Telah Menang : Sepet - MHZ Films
The voters have spoken ! Kali ini peminat filem tempatan telah bersuara dan memilih calon mereka yang layak untuk kategori ini. Apa kata Raja Azmi ?

Konti : Kiran

Persembahan Jaclyn Victor (Di Bawah Pohon Asmara)
Dalam banyak-banyak lagu Jac di dalam album sulungnya, hanya lagu Gemilang dan lagu Di Bawah Pohon Asmara sahaja yang menjadi kesukaan saya. Saya suka dengan lagu ini kerana liriknya yang agak catchy. Namun demikian, tidak ramai yang mengetahui tentang lagu ini. Persembahan vokal beliau tidak dinafikan sememangnya mantap pada malam itu.

Penyampai : Saidatul Erma & Cat Ruffedge
Lagu Rock Pilihan
Saya Undi : Mungkin Nanti - Peterpan
Yang Telah Menang : Mungkin Nanti - Peterpan
Saya sangat bersetuju lagu ini menang untuk kategori ini.

Band Pilihan
Saya Undi : Dewa
Yang Telah Menang : Spider
Tidaklah mengejutkan saya sangat kerana Spider juga popular.

Konti : Rostam

Persembahan Man Kidal & Friends (Tiada Lagi Kidungmu, Kenangan Bersamamu & Seruan)
Sayang sekali masalah audio mencacatkan sedikit persembahan rock yang hebat ini. Bermula dengan lagu Tiada Lagi Kidungmu, Nash telah membawakan lagu ini dengan baik sekali. Kenangan bersama Lefthanded terus diimbau apabila meneruskan persembahannya dengan lagu Kenangan Bersamamu. Lagu Seruan mengalami masalah audio dan telah merencatkan perhatian penonton untuk terus terhibur dengan persembahan Nash dan rakan-rakannya. Kehebatan Man Kidal sememangnya tidak boleh dinafikan. Petikan gitarnya merupakan kekuatan utama persembahan pada malam itu.

Konti : Nila Kurnia

Persembahan Siti Nurhaliza (Debaran Cinta, Kau Kekasihku, Balqis & Seindah Biasa)
Membawakan konsep yang sama sewaktu di Anugerah Industri Muzik yang lepas, Siti Nurhaliza membawakan medley rangkaian lagu-lagunya dalam susunan muzik yang baru. Kali ini nampaknya Siti Nurhaliza mempersembahkan lagunya tanpa diiringi orkestra yang diketuai oleh Ramli MS sebaliknya diiringi dengan minus one. Sedikit cacat pada persembahannya kerana tidak menggunakan orkestra, namun demikian ia tetap sebuah persembahan yang hebat. Siti Nurhaliza semakin berani untuk bergoyang dan persembahan pentasnya semakin matang dan berani. Transformasi Siti Nurhaliza jelas dapat dilihat dalam persembahannya. Susunan muzik untuk lagu Balqis benar-benar mengejutkan dan merupakan satu usaha yang bagus.

Penyampai : Fahrin, Nora Danish & Umie Aida
Anugerah Seni ERA
Yang Telah Menang : M.Nasir
Sebuah anugerah yang disampaikan tepat pada masanya. M.Nasir sewajarnya diiktiraf jasa beliau sebagai seorang anak seni yang telah menaikkan taraf industri muzik tempatan. Saya lebih suka sekiranya anugerah ini disampaikan di penghujung rancangan kerana ia adalah sebuah pengiktirafan. Paling tidak pun, selepas Artis Pilihan SMS DIGI dan Anugerah Carta ERA diumumkan.

Artis Pilihan SMS DIGI
Yang Telah Menang : Mawi
Nama anugerah pun Artis Pilihan SMS. Siapa lagi yang akan menang kalau bukan Mawi. Kehangatan Akademi Fantasia masih terasa dan untuk menghabiskan sisa-sisa kredit SMS yang tinggal, maka undian wajar diberikan kepada Mawi. Anak muda dari Kulai ini telah mencipta pelbagai kejutan di dalam industri sejak lulus dari Akademi Fantasia. Ini merupakan anugerah pertama beliau oleh industri muzik kepadanya.

Penyampai : Zahid, Felix, Yazer & Amylea
Anugerah Carta ERA
Yang Telah Menang : Mungkin Nanti - Peterpan (10 minggu)
Saya tidak kisah siapa pun yang menang, tetapi saya suka dengan penyampainya. Gaya Felix yang selamba amat menggeletek hati penonton. Sifatnya yang selamba mengundang ketawa.

Persembahan Mel C (Next Best Superstars)
Tidak ada apa yang menarik dibawakan oleh Mel C dari United Kingdom. Lebih menarik sekiranya ditampilkan Peterpan. Kehadiran Mel C hanya sekadar untuk mempromosikan album barunya. Persembahan pada malam itu akan lebih bermakna sekiranya Peterpan membawakan lagu Mungkin Nanti ataupun berduet dengan Spider untuk rangkaian lagu-lagu kumpulan Spider.

Penyampai : Linda Rafar, Diana Rafar & Sham Kamikaze
Vokal Lelaki Pilihan
Saya Undi : Anuar Zain
Yang Telah Menang : Anuar Zain
Siapa lagi yang layak ? Adam ? No !! No !! Zahid ? No !! Vince perlu mengukuhkan namanya di dalam industri muzik tempatan dahulu sebelum boleh untuk meraih anugerah ini. Kedudukan namanya masih agak goyah di hati penonton.

Vokal Wanita Pilihan
Saya Undi : Siti Nurhaliza
Yang Telah Menang : Siti Nurhaliza
Tiada dua, tiada tiga, hanyalah Siti Nurhaliza !!

Persembahan Gerhana Ska Cinta (Senyuman Ragamu), Too Phat & Siti Nurhaliza (Dua Dunia)
Persembahan penutup Anugerah ERA pada tahun ini tidak begitu menyengat seperti persembahan legenda rock beberapa tahun dahulu. Gerhana Ska Cinta terlalu mentah untuk ditampilkan sebagai persembahan penutup dan persembahan mereka sekadar ala kadar. Lagu Senyuman Ragamu tidaklah begitu baik dinyanyikan oleh mereka. Kehadiran Too Phat juga seakan mengumumkan kembalinya Malique bersama mereka selain usaha mempromosi single terbaru mereka bersama Siti Nurhaliza bertajuk Dua Dunia.

Post Award Party
Pulang awal kerana sudah menjadi Meet The Fans Party pula. Terlalu sesak untuk bergerak. Tahun ini ia bukan merupakan sebuah party eksklusif yang hebat seperti tahun lepas. Walaupun dibuat di tempat yang lebih besar, kawalan keselamatannya tidak begitu ketat. Balik awal lebih bagus. :)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger