Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 15 April 2003

Bulan ini akan berlangsung dua anugerah industri hiburan utama di Malaysia iaitu Festival Filem Malaysia dan Anugerah Industri Muzik. Hujung minggu ini akan berlangsung Festival Filem Malaysia ke 16 di Kuala Lumpur. Festival pasang siap ini dirancang lebih kurang 2 bulan yang lalu. Mungkin sebulan. Menakjubkan bukan ? Malaysia Boleh. Mujur Festival Filem di Malaysia tidak terjejas dek Perang di bumi Iraq, tidak seperti Anugerah Akademi yang berlangsung baru-baru ini. Yang pastinya saya besar kemungkinan tidak dapat menonton kerana terlibat dengan full dress rehearsal persembahan teater Rumah Kedai Di Jalan Seladang. Sesuatu yang menarik tentang festival kali ini ialah penyertaan filem antarabangsa iaitu The Bride of Fire (Iran), Never Mind The Wall (Jerman) dan Devil's On The Doors Step (China). Filem-filem tersebut pernah mendapat banyak pengiktirafan dari festival filem luar negara mahupun tempatan.

Antara filem yang bertanding ialah Lagi-Lagi Senario, KL Menjerit, Idola, Embun, Soalnya Siapa, Mami Jarum, Getaran, Anak Mami The Movie dan Mr. Cinderella. Turut layak ialah filem Gerak Khas The Movie 2, Gila-Gila Pengantin, Mendam Berahi, Deadly Diciple dan filem animasi Putih. Sementara itu Anugerah Perdana pula menyenaraikan anugerah Filem Terbaik, Pengarah Terbaik, Filem Dokumentari Terbaik, Filem Iklan Terbaik, Filem Pendek Terbaik, Filem Animasi Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon Wanita Terbaik. Turut disampaikan anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Cerita Terbaik, Sinematografi Terbaik, Penyunting Terbaik dan Skor Muzik Terbaik. Anugerah Cipta termasuk Telemovie Terbaik, Pengarah Telemovie Terbaik, Lakon TV Terbaik, Penataan Seni Terbaik, Penataan Muzik Terbaik, Pelakon Kanak-Kanak Terbaik, Pelakon Komedi Terbaik, Karyawan Filem Veteran, Seniman Sepanjang Zaman, Seniwati Sepanjang Zaman dan lima anugerah juri.

Bila berbicara tentang festival sudah pasti ramai yang ingin mengetahui filem mana yang akan dinobatkan sebagai Filem Terbaik. Maka akan wujud telahan demi telahan. Saya juga ingin menelah walaupun telahan saya pastinya tidak sepenuh jujur kerana tidak berpeluang untuk menonton kesemua filem yang dipertandingkan. Dengan jujur saya hanya menonton Lagi-Lagi Senario(wayang), KL Menjerit(wayang), Idola(wayang), Embun(wayang), Soalnya Siapa(wayang), Mami Jarum(vcd), Anak Mami The Movie(vcd), Mr Cinderella(vcd) dan Putih(wayang).

Namun begitu, antara filem yang akan terpilih sebagai Top Five pada telahan saya ialah Embun, KL Menjerit, Idola, Soalnya Siapa dan Mr Cinderella. Sama seperti telahan Erma Fatima. Secara kebetulan. Yang pastinya Embun akan mendominasi festival kali ini. Itu sudah pasti. Tiada filem yang benar-benar hebat yang mampu menggugat kedudukan Embun.

Aspek Lakonan
Pelakon Lelaki Terbaik yang akan terplih sebagai Top Five besar kemungkinan ialah Yusry, Rosyam Noor, Afdlin Shauki dan Aqasha. Saya gagal untuk menyenaraikan seorang lagi pelakon lelaki yang layak untuk berada di dalam list ini. Anugerah sudah pasti akan menjadi milik Rosyam Noor. Kemunculan pertama Aqasha sebagai pelakon tidak wajar diketepikan. Manakala untuk Pelakon Wanita Terbaik yang akan terpilih sebagai Top Five besar kemungkinan ialah Umie Aida, Erra (Soalnya Siapa), Kartina Aziz dan Erra (Mr. Cinderella). Saya juga gagal untuk mengenal-pasti calon-calon lain yang layak untuk berada di dalam senarai tersebut. Anugerah hampir pasti dimiliki oleh Umie Aida. Lakonan Erra dalam sambungan Soal Hati yang menobatkan beliau sebagai Pelakon Wanita Terbaik dalam festival yang lepas tidak mampu menggugat kekuatan watak Embun.
Top Five untuk Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik ialah Izi Yahya, Rahim Razali dan Pie. Saya juga gagal untuk menyenaraikan pelakon lain yang layak. Anugerah hampir pasti menjadi milik Izi Yahya bukan kerana kontroversi bogelnya tetapi kerana kekejamannya yang menyerlah dalam Embun. Aksinya benar-benar memualkan. Top Five untuk Pelakon Pembantu Wanita Terbaik ialah Syarifah Aleya(Idola), Khatijah Tan dan Ellie Suryati. Jika difikirkan dari segi logik, anugerah sudah pasti menjadi milik Khatijah Tan kerana menerusi filem Embun beliau dinobatkan sebagai Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Festival Filem Asia Pasifik tahun lepas.

Aspek Teknikal akan dibincangkan esok.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger