Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 April 2003

Semalam aku belajar satu benda baru dalam teater. Apa itu pelakon ? Akhirnya aku kenal diri aku dan mula membezakan diri aku dengan Leman. Itulah berlakon. Semasa berlakon, aku dan Leman menjadi dua entiti berbeza. Jika aku berjaya menjadi Leman, aku telah berjaya berlakon. Aku tak rasa aku berjaya kerana aku tidak dapat menjadi diri aku semasa menjadi Leman. tetapi penonton yang menonton nampak aku sedang berlakon kerana apa yang mereka nampak ialah Leman, bukannya aku. Mereka hanya nampak aku bila aku keluar dari set. Baru identiti aku kembali semula ke dalam diri aku. Di set, aku Leman.

Babak 8 tidak melibatkan watak aku. Juga Babak 10. Aku suka Babak 10 kerana situasinya agak sama dengan Babak 3. Babak ini agak tegang antara Juki dan Jubir.

Babak 11 merupakan babak yang paling aku suka iaitu babak antara aku dengan Kalsum. Ia bermula dengan Leman datang ke rumah Mak Nah Bee. Bertemu Kalsum, seorang gadis pemalu. Babak ini Leman perlu menjadi seorang yang pemujuk. Cuba memujuk Kalsum. Banyak dialog dalam babak ini. Aku perlu penghayatan watak dan memahami skrip agar dialog jawapan aku kena dengan soalan yang dilontarkan oleh Kalsum dan reaksi aku juga kena dengan perasaan Kalsum ketika itu.

Babak 12 tidak melibatkan watak aku.

Aku kena ingat, jangan terlalu stress dan tension. Leman seorang yang relax, cool dan observer. Badan tidak terlalu keras dan macam hendak gaduh. Banyak kali juga, Penolong Pengarah datang menghampiri aku apabila melihatkan badan aku yang stress dan keras seperti menunggu-nunggu untuk menghabiskan dialog aku. Dan waktu-waktu itulah dia tolong mengurutkan dan meregangkan tangan aku yang kaku. Aku masih terlalu menghafal skrip dan itulah yang menyebabkan aku jadi stress dan kaku. Yang paling penting, aku kena faham jalan cerita. Kenapa, mengapa, siapa ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger