Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 April 2003

Kita kena jujur dengan diri kita sendiri untuk menjadi seorang pelakon yang baik. Kita kena kenal diri kita sendiri untuk menjadi seorang pelakon yang baik. Kerja seorang pelakon hanyalah menghafal skrip dan memahami jalan cerita. Improvisasi kerja Pengarah.

Idea pengarah untuk Babak 13 memang menarik. Pertama pasal aku dah seronok berlakon. Aku rasa dialog aku tak banyak. Bila Pengarah tambah dialog aku, aku jadi seronok. Dialog-dialog yang diberi merupakan dialog Leman 2. Secara tidak langsung Leman dan Leman 2 bertemu di atas satu ruang lakon. Mereka berinteraksi. Secara automatik, konsep realism yang dipertontonkan sejak mula teater ini menjadi kabur apabila dimasukkan unsur absurd. Dua watak ini tidak boleh berinteraksi sesama sendiri kerana itu konsep absurd. Babak ini aku berinteraksi dengan Tina yang sedang sakit menanti maut. Improvisasi dari Pengarah amat menarik dan akan aku praktikkan di atas pentas nanti.

Babak 14 tidak melibatkan watak aku.

Babak 15 juga sepatutnya tidak melibatkan watak aku. Idea dari Pengarah agar aku muncul di babak ini sebenarnya lari dari konsep reliasm yang ditonjolkan sejak awal teater ini. Walaupun aku hanya bermonolog barisan akhir skrip teater ini sebelum tirai dilabuhkan. Aku benar-benar kagum dengan pembawa watak Mak Nah Bee kerana dalam sessi latihan semalam beliau benar-benar menangis.

Mulai hari ini, masa akan dikira untuk tempoh pementasan tersebut. Untuk melihat flow teater tersebut. Aku memang seronok berlakon. Aku mengaku aku gian. Tambah-tambah dengan production team yang sudah bertungkus-lumus menyiapkan kostum dan props.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger